Zapominamy! Jak zatem zapamiętać?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Według neurobiologów Blake Richardsa i Paula Franklanda celem zapamiętywania jest nie tylko dokładne przechowywanie informacji, ale również selekcja informacji na potrzebne i niepotrzebne ze względu na przetrwanie gatunku[1]. Patrząc z tej perspektywy, zapominanie nie jest porażką pamięci, może to wręcz być inwestycja w bardziej optymalną strategię zapamiętywania.

Pamięć stanowi coś na kształt pajęczyny wspomnień złożonej z milionów neuronowych połączeń. Gdy dowiadujemy się czegoś nowego, wpasowujemy to w tę sieć.

Myślę, że między innymi, dlatego tak ważne jest łączenie nowej wiedzy z tym, co już uczeń wiedział wcześniej. Nowa wiedza wpasowuje się w istniejącą już sieć powiązań. Cenne są zatem pytania nauczyciela: Z czym Ci się to kojarzy? Co już na ten temat wiesz? Czy to się czymś różni? itp.

Hermann Ebbinghaus w latach 80. XIX wieku określił krzywą zapominania zależność między ilością przechowywanej informacji w pamięci a upływem czasu, jaki nastąpił od momentu ich zapamiętania. Jest to swoista miara tego, jak szybko zapominamy. W swoich eksperymentach odkrył, że bez żadnego wzmocnienia lub połączenia z wcześniejszą wiedzą, informacje są szybko zapominane — około 56% w ciągu godziny, 66% po dniu i 75% po sześciu dniach.

Neurobiolodzy pod przewodnictwem Richarda Cho wyjaśniają, że kiedy neurony są często pobudzane, połączenia synaptyczne są wzmacniane; odwrotnie jest w przypadku neuronów, które są rzadko pobudzane. Znane jest to jako plastyczność synaptyczna i wyjaśnia, dlaczego niektóre wspomnienia trwają, a inne zanikają. W takim razie, zalecane jest wielokrotne uzyskiwanie dostępu do przechowywanej, ale zanikającej pamięci, aby ponownie uruchamiać sieć neuronową, która zawiera pamięć i koduje ją głębiej.

Naukowcy pokazali również, że nie wszystkie nowe wspomnienia są sobie równe. Na przykład, dwa zestawy liter różnie są zapamiętywane:

    NPFXOSK
    POMARAŃCZE

Drugi zestaw liter jest bardziej zapadający w pamięć, gdyż ma więcej połączeń z innymi neuronami, uruchamia wspomnienie. Zestaw liter NPFXOSK jest losowy i niespójny, podczas gdy słowo POMARAŃCZE kojarzy się z obrazem już znanym.

Wydaje się to oczywiste, ale warto o tym pamiętać, gdy wprowadza się nowe pojęcia o trudnych nazwach, one będą trudniej zapamiętywane niż te których nazwa jest kojarzona z czymś już znanym.

Jak zapamiętać?

Oto pięć strategii, które mogą zastosować nauczyciele, aby pomoc uczniom w zapamiętywaniu. Oparte są o zasadę budowania, jak najwięcej połączeń z tym, co już jest w pamięci uczniów i połączeń z innymi dziedzinami wiedzy.

Wyjaśnienia innym

Uczniowie wyjaśniają rówieśnikom to, czego się nauczyli, wtedy zanikające wspomnienia są reaktywowane i wzmacniane. Ta strategia nie tylko pomaga w zatrzymaniu czegoś w pamięci, ale także zachęca do aktywnej nauki (Sekeres i in., 2016). Dlatego zalecane jest wzajemne nauczanie (się).

Efekt odstępu

Powracanie do kluczowych idei w ciągu roku szkolnego. Badania pokazują, że uczniowie osiągają lepsze wyniki w nauce, gdy mają wiele okazji powrotu do już poznanych treści.

Dlatego nie powinno się uznawać, że coś zostało już opanowane i przechodzić do następnych treści. Lepiej nawiązywać do tego, co już było. Na przykład nauczyciel może naświetlić, jak dany temat łączy się z poprzednimi lub dokonać krótkiego powtórzenia (Carpenter i in., 2012; Kang, 2016). Warto stosować nauczanie spiralne.

Częste testy praktyczne

Stosowanie testów przypominających już opanowane treści. Takie testy nie powinny być oceniane. Może być to gra, quiz pokazujący uczniom, co zapamiętali (Adesope, Trevisan i Sundararajan, 2017; Butler, 2010; Karpicke, 2016). Takie powracanie do materiału już opanowanego, sprawia, że jest on lepiej zapamiętywany.

Przeplatanie pojęć

Zamiast koncentrować się na jednym temacie, lepiej mieszać podobne zagadnienia. Przeplatanie zmusza uczniów do myślenia na bieżąco i głębiej (Rohrer, 2012; Rohrer, Dedrick i Stershic, 2015). Może to się wydawać nieintuicyjne, ale badania wskazują, że lepiej tematy przeplatać niż uczyć liniowo.

Połączenie z obrazami

Przedstawienie wizualne może pomóc w zapamiętywaniu. Łatwiej jest zapamiętać to, co zostało przeczytane i zobaczone, niż jedno i drugie osobno (Carney & Levin, 2002; Bui & McDaniel, 2015). Dlatego warto kojarzyć pojęcia z obrazami, na przykład – zapamiętywać daty i numery poprzez skojarzenia z obrazem.

Podsumowując, nauczyciel może:

  • Organizować naukę poprzez wzajemne nauczanie.
  • Powracać często do treści już opanowanych.
  • Polecać uczniom rozwiązywanie testów przypominających.
  • Przeplatać treści z różnych dziedzin.
  • Łączyć treści z obrazami

Przypisy:

[1] zob. Blake A. Richards, Paul W. Frankland. The Persistence and Transience of Memory. Neuron Vol. 94 Issue 6, czerwiec 2017. Doi: 10.1016/j.neuron.2017.04.037.


Notka o autorce: Danuta Sterna jest byłą nauczycielką matematyki i dyrektorką szkoły, ekspertką oceniania kształtującego. Współpracowała z Centrum Edukacji Obywatelskiej tworząc programy szkoleń i kursów. Jest autorką książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach, prowadzi też swoją stronę: OK nauczanie. Inspiracja artykułem Youki Terada z Edutopia.org.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
Każdego nauczyciela interesuje, czy jeśli uczeń wykonał zadanie (zbudował robota czy inny obiekt, ro...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
Zgoda w 100% - dowodów na to, że politycy z prawej i lewej mają edukację narodową w najgłębszym "pow...
A co to jest ten dar? Coś wrodzonego czy coś wyuczonego? Tak jak można nauczyć się opowiadania tak m...
Ppp napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
A czy ta informacja zwrotna jest do czegokolwiek potrzebna?Jeśli jestem dobry, to o tym wiem i inf. ...
Z jednej strony prawda. Z drugiej, jak ktoś ma DAR opowiadania, to nie musi się uczyć sztywnych zasa...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Raportem w płot
Dziękuję za rzeczowy komentarz. Zgadzam się, że ESOKJ (CEFR) to fundament współczesnego nauczania ję...
Nie znam n-la W-F, który nie przygotowuje się do zajęć, nie planuje swojej pracy. Powiem więcej. Nie...
Bartosz Markowicz napisał/a komentarz do Fizyka da się lubić!
Zgadzam się w pełni z przedstawioną w artykule ideą - fizyka ożywa dopiero wtedy, gdy uczniowie sami...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie