Jak skuteczna jest nauka online?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Lekcje online nie mogą zastąpić lekcji w szkole. Badania na ten temat rozpoczęto jeszcze przed pandemią porównując kursy stacjonarne i online. Okazuje się, że uczniowie są mniej zmotywowani do nauki w środowisku wirtualnym, nawet gdy nauczanie zdalne jest prowadzone z wykorzystaniem metod stacjonarnych (spotkanie z wizją, pomoc nauczyciela, możliwa dyskusja uczniów, praca w grupach itd.).

Za to zauważono, że kursy online jako uzupełnienie nauczania, powtórzenie, przygotowanie do egzaminu są korzystne.

Jednak ogólnie, w porównaniu z zajęciami stacjonarnymi, zajęcia online nie są tak skuteczne dla większości uczniów.

Nie ma zbyt wielu badań porównujących wyniki wśród uczniów przydzielanych losowo do nauczania zdalnego lub rzeczywistego. Na Uniwersytecie Chicago przeprowadzono badania na uczniach, którzy nie zdali egzaminu z algebry. Przydzielono losowo uczniów do kursów online lub stacjonarnych. Wyniki testów algebraicznych po tych dwóch kursach wśród uczniów uczęszczających w zajęciach online były niższe i uczniowie ocenili je jako trudniejsze.

Podobne badania przeprowadził również naukowcy z New York University i Brown University.

Te wyniki nie zaskakują, gdyż osobisty kontakt z nauczycielem i innymi uczniami stwarza lepsze warunki nauki i lepiej motywuje uczniów do nauki.

Jednak są to wyniki uśrednione. Niektórzy uczniowie radzą sobie równie dobrze online, jak i stacjonarnie, niektórzy mogą radzić sobie nawet lepiej, ale przeciętnie uczniowie radzą sobie gorzej w środowisku online, co jest szczególnie ważne w przypadku uczniów z trudnościami w uczeniu się.

Uczniowie, którzy mają trudności na zajęciach stacjonarnych, prawdopodobnie będą mieli jeszcze większe trudności online. Za to wśród uczniów tak zwanych zdolnych nie ma takiej różnicy. Uczniowie o słabych wynikach osiągają znacznie gorsze wyniki w nauczaniu zdalnym w porównaniu z nauczaniem stacjonarnym.

Więcej na temat badań prowadzonych w szkołach amerykańskich w artykule "How effective is online learning?" w Edweek.org.

***

 

Notka o autorce: Danuta Sterna – była nauczycielka matematyki i dyrektorka szkoły, ekspertka merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS) (prowadzonym przez CEO i PAFW), autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Magda napisał/a komentarz do STEAM w praktyce w szkole ponadpodstawowej
Takie metody to się stosowało na zajęciach ZPT i cały czas stosuje się przy nauce zawodu.
Nauczyciel napisał/a komentarz do „Sieciaki” i niebezpieczne kontakty online
Popieram takie inicjatywy. Trzeba edukować rodziców i dzieci, ale coraz ciężej uciec z sieci...
Jest koniec roku i chętnie dajemy się ponieść iluzji że od nowego roku szkolnego wszystko będzie lep...
Piotr napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Mam podobne przemyślenia, ciekawe czy to nadmuchana bańka ;)
W sprawie wf mam inna uwagę. Wf to przedmiot specyficzny. Nauczyciele wf nie pracują w domu, ich obo...
Bardzo ciekawe i trafne spostrzeżenia, widać dobre analityczne podejście i obiektywność. Warto, aby ...
Zaufanie uczniów i nauczycieli w szkole wymaga także zaufania władz do nauczycieli - czyli tworzenia...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie