W środę miałam szczęście spotkania się z moją klasą wychowawczą podczas 4 godzin lekcyjnych. W poprzednim poście dokładnie opisałam mój pomysł i plan na te zajęcia, ale jak to w naszym nauczycielskim życiu bywa plan planem, ale życie swój własny scenariusz pisze. Okazało się ponownie, że dobrze być elastycznym i przygotowanym na każdą ewentualność, że warto wsłuchiwać się w grupę i podążać za nią, dostosowując nasze plany do nich, a nie ich do naszych planów.

Książka Timothy’ego Snydera "O Tyranii: dwadzieścia lekcji z dwudziestego wieku" jest szczególnie ważnym głosem w krytycznych momentach rozwoju demokracji. Postanowiliśmy wykorzystać te rozważania jako inspiracje do praktycznego działania. Pod wpływem tej lektury powstał projekt, którego celem jest promowanie świadomego uczestnictwa w społeczeństwie demokratycznym przez ukazanie wartości aktywnego obywatelstwa, otwartości na dyskusję oraz samodzielnego i krytycznego myślenia. Wyjątkowo zwięzła formuła lekcji zapisana na kartach tej książki uzmysłowiła nam, jak w prosty, a zarazem uniwersalny sposób można przekazywać wiedzę o demokracji. Praktyka aktywności obywatelskiej nie pojawiła się znikąd, lecz była wypracowywana przez ludzi różnych epok i narodowości. Jest ona szczególnie ważnym punktem odniesienia dla współczesnych demokracji. Wierzymy, że uwrażliwianie młodego odbiorcy na tematy związane z historią XX wieku jest kluczem do rozwijania świadomego i zaangażowanego społeczeństwa.

Mamy w nauczaniu kłopot z pracą domową wykonywaną przez uczniów. Uczniowie i rodzice jej nie lubią, a nauczyciele mają problem z jej ocenianiem. Nauczanie zdalne jeszcze bardziej podkreśliło ten problem.

Ze względu na pandemię tegoroczna konferencja Pokazać – Przekazać 2020 została przeniesiona do świata wirtualnego, a zamiast dwóch dni potrwa od początku lipca do końca sierpnia. Kończy się właśnie II etap konferencji pt. „Eksperymentowanie w nowej rzeczywistości”, a jego finałem jest Giełda inicjatyw. Centrum Nauki Kopernik zaprasza na spotkania online z twórcami wybranych działań edukacyjnych.

Fundacja EFC wraz z Fundacją Szkoła z Klasą zapraszają nauczycieli z małych miejscowości do czwartej edycji programu Edukacja Inspiracja. Zakwalifikowani uczestnicy zrealizują projekty edukacyjne wraz ze swoimi uczniami.

Nasi uczniowie, ale też nauczyciele wrócą niebawem do szkół po długim czasie edukacji zdalnej i wakacjach. Warto, abyśmy ten pierwszy tydzień wykorzystali na integrację, odnowienie relacji, wspólnoty i kształtowanie właściwych stosunków społecznych. Niezbędne będzie oczywiście ustalenie i omówienie zasad bezpiecznego przebywania w szkole według zasad epidemiologicznych.

Ostatnio na popularności zyskuje termin "app smashing". Osoby, które często przeglądają anglojęzyczne strony poświęcone edukacji, śledzą nowości na Twitterze lub współpracują z nauczycielami z USA, prawdopodobnie już niejeden raz zetknęły się z tym określeniem. A co to właściwie jest ten cały app smashing?

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

A potem oburzenie harnasiów i halyn jak ktoś stwierdza że Polacy to debile. Wiecie że za granicą nie...
Anna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Pani Sylwia ma marne pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...Miałam okazję, przez krótki ...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Proszę wyjaśnić, w jaki sposób nauczyciel wspomagający przygotowuje się do zajęć. Przecie on po pros...
Taaa, a premier, z wielkim hałasem, przed kamerami otwiera "największą w Europie fabrykę amunicji". ...
Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie