Nastała cieplejsza już wiosna i po długiej przerwie dzieci wróciły do szkoły. Ostatni miesiąc nauki warto wykorzystać na to, czego dotychczas brakowało uczniom najbardziej – integrację i obcowanie z naturą. Jednak czy w trakcie zajęć lub w domu, kiedy wyższe temperatury utrudniają skupienie, można nauczyć najmłodszych jeszcze czegoś nowego? Oczywiście, że tak! A jak to zrobić w najciekawszy sposób? Pomoże w tym… Pszczółka Maja.

Burza mózgów to jedna z metod aktywizujących, która może pomóc uczniom w generowaniu kreatywnych pomysłów w celu rozwiązania konkretnego problemu. Burzę mózgów można przeprowadzić na wiele sposobów, wykorzystując kolorowe karteczki, mapy myśli czy specjalne aplikacje.

Centrum Nauki Experyment w Gdyni zakończyło realizację trzyletniego, międzynarodowego projektu Science Inspired współfinansowanego z programu Unii Europejskiej Erasmus+. Wszyscy zainteresowani nauczyciele mogą już dziś korzystać z materiałów, w tym ścieżek edukacyjnych oraz scenariuszy lekcyjnych, powstałych w ramach współpracy centrów nauki z Polski, Czech, Węgier oraz Grecji.

Centrum Mistrzostwa Informatycznego – nazwa może sugerować, że jest to projekt dostępny jedynie dla uczniów na wysokim, mistrzowskim poziomie. Faktycznie jego celem jest przygotowanie dzieci i młodzieży do startu w zawodach i konkursach informatycznym o zasięgu krajowym i międzynarodowym. Realizatorzy projektu CMI doskonale jednak zdają sobie sprawę, że aby osiągnąć mistrzowski poziom trzeba zacząć od solidnych podstaw. Żeby przygotować uczennice i uczniów do takiego współzawodnictwa należy rozpocząć od rozbudzenia w nich informatycznych pasji. Na to przede wszystkim stawiają uczestnicy projektu, którzy na prowadzonych przez siebie kółkach informatycznych starają się uczyć dzieci nie tylko algorytmiki i programowania, ale również kreatywności, krytycznego myślenia, współpracy – czyli ważnych kompetencji przyszłości.

Nauczanie to nie tylko dostarczanie informacji, to znacznie więcej – tworzenie środowiska, w którym uczniowie mogą się uczyć – powiedział profesor psychologii na Uniwersytecie Stamford dr Stephan Chew na konferencji Learning & the Brain w 2021r. Profesor zajmuje się badaniami nad poznawczymi aspektami skutecznego nauczania i uczenia się.

Właśnie trwa ogólnopolski projekt edukacyjny "Kreator Zielonych Zmian". Jest on skierowany do nauczycieli pracujących na każdym etapie edukacyjnym i dotyczy rozwiązań opartych na przyrodzie. Projekt pozwala uczniom nie tylko zdobyć wiedzę, ale także rozwinąć kompetencje miękkie.

Matematyka nie była i chyba nie jest lubianym przedmiotem w szkole. Warto, abyśmy uświadomili sobie, że głównym celem nauczania matematyki jest nie tylko przekazanie pewnych treści merytorycznych wymienionych w programie nauczania, lecz również formułowanie pożądanej postawy intelektualnej ucznia, w szczególności pobudzanie aktywności umysłowej, chęci samodzielnego pokonywania trudności, kształcenie umiejętności logicznego i krytycznego myślenia, abstrahowania i matematycznego analizowania zjawisk.

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Świetnie napisane. Daje do myślenia i w zasadzie jak się tak zastanowić to ma Pan absolutną rację. Z...
Ogólnopolskie wytyczne skończą się tym, że nic się nie zmieni...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Czy sztuczna inteligencja osłabia nasze kompetencje?
W jakimś stopniu na pewno osłabia. Uzależnia. Tak integrujemy się w większy system. Podobnie jest w ...
AI nie zastąpi naszej odpowiedzialności za własny rozwój ;)
Podoba mi się podejście operacje na szacunku, a nie kontroli :)
GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie