Dzień Bezpiecznego Internetu 2022

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W Internecie znajdujemy wiele pożytecznych i ważnych informacji. Nietrudno też natknąć się na te zmyślone, nieprawdziwe, różne manipulacje czy wręcz strony zagrażające bezpieczeństwu użytkowników. 8 lutego obchodzimy Dzień Bezpiecznego Internetu. Różnorodne działania angażują lokalne społeczności już od wielu lat pomagają zrozumieć, jak wiele możemy zrobić, żeby bezpieczniej razem korzystać z Internetu. Jak co roku, szkoły i placówki edukacyjne w całej Polsce mogą zgłaszać inicjatywy dotyczące bezpieczeństwa dzieci online.

Gry planszowe, escape roomy, twórczość multimedialna, projekcje filmów, debaty i burze mózgów – pomysłów na działania w ramach Dnia Bezpiecznego Internetu są tysiące. Nie ma ograniczeń, przyłączyć się może każdy. Możesz znaleźć dla siebie ciekawą propozycję lub zgłosić własną. Wszystkie inicjatywy zgłoszone w ramach tegorocznych obchodów DBI można znaleźć na stronie Mapa Inicjatyw DBI.

Organizatorzy wydarzenia - Polskie Centrum Programu Safer Internet (PCPSI) - wieloletnia kooperacja Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę i Państwowego Instytutu Badawczego NASK - zapraszają do wspólnego świętowania szkoły, przedszkola, świetlice, domy kultury, a także wszystkie inne organizacje i osoby, którym bliska jest idea, by przestrzeń internetowa była przyjaznym i bezpiecznym miejscem dla dzieci i młodzieży. Na mapie inicjatyw DBI zgłoszonych jest już ponad 2200 inicjatyw i wydarzeń. Warto do niej dołączyć, bo najciekawsze z nich zostaną nagrodzone! Inicjatywy z okazji DBI można zaplanować na cały luty i marzec.

W tym roku Dzień Bezpiecznego Internetu obchodzić będziemy w Polsce już po raz osiemnasty. Główne obchody DBI zaplanowane są na 8 lutego 2022 r. Tego dnia odbędzie się bezpłatna konferencja online, a następnie w ciągu kilku kolejnych tygodni eksperckie webinary oraz wirtualne lekcje dla szkół. Lokalne inicjatywy związane z Dniem Bezpiecznego Internetu profesjonaliści pracujący z dziećmi (nauczyciele, dyrektorzy szkół, edukatorzy) mogą zgłaszać już teraz aż do końca marca.

Aktywizacja dzieci i młodzieży

Wspólne działania na rzecz budowania bezpiecznego Internetu poprzez edukowanie, uświadamianie i rozmowę wyzwalają emocje oraz motywują do działania. Dzieci i młodzież uczą się, że mają wpływ na rzeczywistość, która ich otacza. Że zamiast biernego przyjmowania świata mogą proaktywnie działać na rzecz zmiany.

Aby dołączyć do ogólnopolskiej mapy inicjatyw, wystarczy wejść na stronę: dbi.pl i uzupełnić znajdujący się tam formularz zgłoszeniowy. Działania powinny być zaplanowane do realizacji na okres od początku lutego do końca marca 2022. Każda placówka, która zarejestruje swoją inicjatywę, otrzyma elektroniczne zaświadczenie udziału w DBI. Zgłoszone inicjatywy biorą także udział w konkursie, w którym najciekawsze z nich zostaną nagrodzone.

Każdy pomysł jest dobry! Możliwości świętowania wydarzenia jest naprawdę wiele. Każdego roku szkoły i placówki edukacyjne zaskakują swoją kreatywnością i różnorodnymi pomysłami. Mogą to być spotkania, warsztaty, webinary, zajęcia edukacyjne, a także gry, zabawy, quizy, czy wspólne przygotowanie plakatów i komiksów.

Organizatorzy lokalnych wydarzeń Dnia Bezpiecznego Internetu mogą skorzystać z materiałów edukacyjnych, które są do pobrania na stronie dbi.pl. Na platformie edukacyjnej można znaleźć plakaty, grafiki, kolorowanki, a także wiele innych podpowiedzi związanych z organizacją DBI – między innym jest tam lista programów edukacyjnych, z których można skorzystać, scenariuszy lekcji, filmików i propozycji zajęć. Wszystkie podzielone na różne kategorie wiekowe.

Dzień Bezpiecznego Internetu promuje działania na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych, zaznajomienie rodziców, nauczycieli i wychowawców z problematyką bezpieczeństwa online oraz promocję pozytywnego wykorzystywania Internetu. Zachęcamy do włączenia się.

Więcej informacji na stronie dbi.pl.

 

(Źródło: NASK)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie