Aby egzamin mierzył sprawniej (2)

Szkoły i uczelnie
Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Spis treści

system oświaty Celem systemu egzaminów zewnętrznych nie jest poprawianie nikomu samopoczucia, ale pomoc w doskonaleniu systemu edukacji i dostarczanie polityce oświatowej informacji, dzięki którym jakość wykształcenia Polaków będzie się obiektywnie poprawiała. Czy spełnia on to zadanie? Prof. Krzysztof Konarzewski, dyrektor CKE, uważa że tak. Co się powinno zmienić?
 
 
Maturzystów czekają obowiązkowe egzaminy na poziomie podstawowym z trzech przedmiotów (język polski, matematyka i język obcy). Język polski i obcy zdawany będzie zarówno pisemnie, jak i ustnie. Ustny egzamin z polskiego zastąpi krytykowaną prezentację. Wreszcie młody człowiek będzie musiał wykazać się rozszerzoną wiedzą z przynajmniej dwóch przedmiotów wybranych z listy. „Zmiany w egzaminie maturalnym to dalsza perspektywa - 2015 rok. Mamy zatem jeszcze czas na przygotowanie szczegółów, zanim w liceach zacznie się na dobre praca z nową podstawą programową.” – powiedziała Katarzyna Hall.

Rewolucji nie będzie
Jedną z nowości będzie dostosowany do potrzeb ucznia z dysleksją czas trwania sprawdzianu, egzaminu czy matury. Niepotrzebne będzie też specjalne zaświadczenie z poradni.

„To rozwiązanie, wypracowane wspólnie z Polskim Towarzystwem Dysleksji, ma na celu zlikwidowanie presji czasowej i danie szansy wszystkim uczniom, także niezdiagnozowanym. Mamy pewność, że jest wiele miejsc, gdzie dzieci mają trudności z dostępem do diagnozy, chcemy zatem wyjść naprzeciw wszystkim, których problem dysleksji może dotyczyć. Jednocześnie pracujemy nad obowiązkiem diagnozowania i obejmowania wsparciem wszystkich uczniów, począwszy od szkoły podstawowej.” – zapowiedziała Katarzyna Hall.

Jak podkreśliła minister, warto zwrócić uwagę na kalendarz wdrażania zmian. Nie grozi nam bynajmniej nagła rewolucja, choć bowiem działania już się rozpoczęły, na efekty trzeba będzie poczekać. Uczniowie, którzy dziś są prawie na finiszu, nie muszą się martwić, bo sposób działania systemu egzaminacyjnego w tym i przyszłym roku szkolnym będzie jeszcze bardzo podobny.

„To, czego nauczamy zgodnie z nową podstawą programową, znajdzie odzwierciedlenie w egzaminach zewnętrznych najwcześniej w 2012 roku. Egzaminy gimnazjalne zmierzą efekty nauczania według nowych podstaw, a kolejny etap czeka nas dopiero w 2015 roku – na sprawdzianie i egzaminie maturalnym. Dlaczego zatem mówimy o tym teraz? Klasy pierwsze szkoły podstawowej i gimnazjów właśnie zaczęły się uczyć według nowych wytycznych, chcemy więc, żeby nauczyciele widzieli, do czego to zmierza.” – podkreśliła Katarzyna Hall.

Pytań, jak to wszystko się sprawdzi i jak będzie działało, jest jeszcze sporo, ale jak zapewnia ministerstwo, szczegóły będą jeszcze dopracowywane i konsultowane.
 
(Część II i ostatnia artykułu, który ukazał się we wrześniowym numerze miesięcznika „O szkole“)  
 
Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie