Edukacja 2020 i co dalej?

Szkoły i uczelnie
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ImageFutureLab - brytyjska organizacja zajmująca się nowoczesną edukacją opracowała raport „Edukacja 2020 i dalej. Scenariusze przyszłości dla edukacji w epoce nowych technologii”. Proponuje działania, które zaowocują lepszym systemem edukacji w przyszłości. Najlepszym sposobem przewidzenia przyszłości jest jej stworzenie od podstaw – twierdzą eksperci FutureLab.

 

Autorzy raportu ostrzegają, że sektor edukacji, zazwyczaj słabo przyswajający nowości technologiczne, musi się zmienić, aby współtworzyć nowe technologie odpowiednie dla przyszłych pokoleń osób uczących się. W ciągu 13 lat nowe technologie zawłaszczą prawdopodobnie wszystkie rzeczy i miejsca, z którymi stykamy się na co dzień – od ubrań i kluczy od domu do miejskich ulic i przystanków autobusowych. Każdy przez 24 godziny na dobę będzie miał dostęp do sieci i będzie mógł korzystać swobodnie z narzędzi i zasobów zintegrowanych z używanymi na co dzień rzeczami i akcesoriami.

„Sektor edukacji zazwyczaj otrzymywał nowoczesne narzędzia w drugiej kolejności, jako rozwiązania, które sprawdziły się w innym obszarze. Na przykład PDA zostały stworzone dla ludzi biznesu, a przecież są coraz częściej używane w szkołach.” – zauważa Keri Facer, dyrektor ds. badań FutureLab, komentując wpływ nowych technologii na edukację. „Jeśli chcemy tworzyć nowe technologie z myślą o edukacji, a nie tylko szukać zastosowań dla już istniejących rozwiązań, sektor edukacji musi już angażować się w proces kreacji nowych technologii dla przyszłych osób uczących się. Rząd powinien więcej inwestować z badania i rozwój w obszarze edukacji, a także tworzyć nowy system edukacji, gotowy na przyszłe wyzwania.”

Image Raport FutureLab omawia kilka możliwych rozwiązań, które mogą stać się rzeczywistością roku 2020. Na przykład korzystanie z wydajnego urządzenia do przechowywania osobistych doświadczeń, które umożliwia nagranie całego ludzkiego życia na płytę podobną do DVD, wirtualne elementy nakładane na rzeczywisty obraz w grach, budynki, które same czują temperaturę ludzkiego ciała i dopasowują odpowiednio klimatyzację lub ogrzewanie i wreszcie dostęp bezprzewodowy do sieci, umożliwiający zgrywanie i dostęp do informacji niezależnie od miejsca i czasu.

Autorzy raportu zadają pytanie, jaki wpływ mogą mieć te nowe rozwiązania na edukację. W jaki sposób uczniowie będą mogli korzystać z nowych technologii na przykład podczas egzaminów, albo w jaki sposób będą dzielić się spersonalizowanymi urządzeniami z kolegami, którzy takich narzędzi nie mają. Jedno jest pewne – program nauczania w szkołach musi zmienić się radykalnie.

Raport „Edukacja 2020 i dalej” dostępny jest na stronie FutureLab.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych EconomicEducator.eu).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie