Szkoły nie uczą innowacji

Szkoły i uczelnie
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ImageTworzące się społeczeństwo informacyjne potrzebuje wykwalifikowanych pracowników swobodnie korzystających z nowych technologii. Absolwenci uczelni technicznych są więc rozchwytywani na rynku pracy, choć dla osób wybierających się na studia fakt ten wydaje się być bez znaczenia. Obserwujemy nadal małe zainteresowanie studiami na kierunkach technicznych.

 

Niedawno podczas konferencji odbywającej się w Gliwicach, zrzeszeni w Forum Uczelni Technicznych studenci politechnik z całego kraju zastanawiali się, w jaki sposób można przekonać licealistów do wybierania studiów inżynierskich. Postanowili, że będą jeździć po szkołach i przekonywać licealistów, że warto wybierać kierunki techniczne, zaprojektują specjalny informator i nakręcą film promocyjny. Studenci uznali, że muszą promować politechniki w sposób przystępny i udowodnić licealistom, że studia techniczne mogą być ciekawe, modne i wciągające.

 

Co jest przyczyną mniejszego zainteresowania studiowaniem na kierunkach technicznych? Być może odpowiedź można znaleźć w wynikach badań przeprowadzonych w połowie grudnia 2007 r. w Stanach Zjednoczonych, gdzie, podobnie jak w Polsce, mniejsza popularność kierunków technicznych zaczyna być problemem dla gospodarki.

 

W dorocznym badaniu poświęconym pomysłowości i innowacji prowadzonym przez MIT, Massachussetts Institute of Technology - najważniejszą amerykańską uczelnię techniczną (Levelson-MIT Invention Index) - prawie 60% badanych uczniów szkół średnich stwierdziło, że szkoły po prostu nie przygotowują ich odpowiednio do kariery inżynierskiej lub związanej z nowymi technologiami. Szkoły nie uczą innowacji.

 

Z kolei 72% badanej młodzieży uważa, że wynalazki i innowacje mogą rozwiązać w nadchodzącej dekadzie wiele z problemów związanych ze środowiskiem naturalnym, jak na przykład globalne ocieplenie, skażenie wód, niedobór paliw kopalnych. Dwie trzecie respondentów uznało, że sami mogą mogliby odkryć w przyszłości rozwiązania tych problemów. Tu poglądy młodzieży różnią się zdecydowanie od opinii osób dorosłych, z których tylko 38% uznało, że mogłoby odnaleźć sposoby na poprawę stanu środowiska naturalnego.

 

79% młodzieży uznało, że istnieje potrzeba prowadzenia w szkołach średnich zajęć praktycznych prowadzonych metodą projektową, które będą pogłębiały wiedzę uczniów o nauce, technologiach, inżynierii i matematyce. Taki sam odsetek uczniów uznał, że potrzebne są większe nakłady finansowe na tego typu zajęcia.

 

Komentując wyniki Josh Schuler, kierownik projektu badawczego MIT zauważył, że zawiera ono cenne wskazówki dla osób odpowiedzialnych za system edukacji i kształcenie młodzieży szkolnej. „Dzisiejsza młodzież odziedziczy wielkie problemy społeczne i wyzwania związane ze środowiskiem naturalnym(…) winniśmy jej wskazać narzędzia, których będą potrzebować, aby sprostać tym wyzwaniom”.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

W dziale "powody" dodałbym jeszcze punkt o tym,że jak ktoś dużo gada, to rośnie procent gadania bez ...
Stanisław napisał/a komentarz do Czym więcej mówisz, tym mniej cię słuchają
Mówienie jest łatwiejsze niż organizowanie aktywności innych, w tym uczniów. Dlatego tak łatwo wpada...
Wspomnienie w początku lat 90-tych. W gazecie (chyba "Dziennik Polski") był zamieszczony artykuł o t...
Ppp napisał/a komentarz do Jak (nie) dokształcają się Polacy?
Odpowiedziałbym "tak - dawniej", jeśli chodzi o udział w kursie. Warto jednak zauważyć, że jak ktoś ...
Gość napisał/a komentarz do Uczeń przeszkadza w lekcji...
Ja się popytam, jak będą się czuły dzieci, które ten niesluchajacy nikogo i chodzący po klasie zaczn...
Świetny sposób uczenia dorosłości, odpowiedzialności i współpracy - bez osądzania, bez wzbudzania po...
A może chodzi o to, aby introwertycy uczyli się udziału w dyskusji.
Jacek napisał/a komentarz do Wyzwanie dla prawnika...
Janusz Korczak powiedział „nie ma dzieci, są ludzie”. I to jest prawda. Przecież każdy dorosły kiedy...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie