Szkoły nie uczą innowacji

Szkoły i uczelnie
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ImageTworzące się społeczeństwo informacyjne potrzebuje wykwalifikowanych pracowników swobodnie korzystających z nowych technologii. Absolwenci uczelni technicznych są więc rozchwytywani na rynku pracy, choć dla osób wybierających się na studia fakt ten wydaje się być bez znaczenia. Obserwujemy nadal małe zainteresowanie studiami na kierunkach technicznych.

 

Niedawno podczas konferencji odbywającej się w Gliwicach, zrzeszeni w Forum Uczelni Technicznych studenci politechnik z całego kraju zastanawiali się, w jaki sposób można przekonać licealistów do wybierania studiów inżynierskich. Postanowili, że będą jeździć po szkołach i przekonywać licealistów, że warto wybierać kierunki techniczne, zaprojektują specjalny informator i nakręcą film promocyjny. Studenci uznali, że muszą promować politechniki w sposób przystępny i udowodnić licealistom, że studia techniczne mogą być ciekawe, modne i wciągające.

 

Co jest przyczyną mniejszego zainteresowania studiowaniem na kierunkach technicznych? Być może odpowiedź można znaleźć w wynikach badań przeprowadzonych w połowie grudnia 2007 r. w Stanach Zjednoczonych, gdzie, podobnie jak w Polsce, mniejsza popularność kierunków technicznych zaczyna być problemem dla gospodarki.

 

W dorocznym badaniu poświęconym pomysłowości i innowacji prowadzonym przez MIT, Massachussetts Institute of Technology - najważniejszą amerykańską uczelnię techniczną (Levelson-MIT Invention Index) - prawie 60% badanych uczniów szkół średnich stwierdziło, że szkoły po prostu nie przygotowują ich odpowiednio do kariery inżynierskiej lub związanej z nowymi technologiami. Szkoły nie uczą innowacji.

 

Z kolei 72% badanej młodzieży uważa, że wynalazki i innowacje mogą rozwiązać w nadchodzącej dekadzie wiele z problemów związanych ze środowiskiem naturalnym, jak na przykład globalne ocieplenie, skażenie wód, niedobór paliw kopalnych. Dwie trzecie respondentów uznało, że sami mogą mogliby odkryć w przyszłości rozwiązania tych problemów. Tu poglądy młodzieży różnią się zdecydowanie od opinii osób dorosłych, z których tylko 38% uznało, że mogłoby odnaleźć sposoby na poprawę stanu środowiska naturalnego.

 

79% młodzieży uznało, że istnieje potrzeba prowadzenia w szkołach średnich zajęć praktycznych prowadzonych metodą projektową, które będą pogłębiały wiedzę uczniów o nauce, technologiach, inżynierii i matematyce. Taki sam odsetek uczniów uznał, że potrzebne są większe nakłady finansowe na tego typu zajęcia.

 

Komentując wyniki Josh Schuler, kierownik projektu badawczego MIT zauważył, że zawiera ono cenne wskazówki dla osób odpowiedzialnych za system edukacji i kształcenie młodzieży szkolnej. „Dzisiejsza młodzież odziedziczy wielkie problemy społeczne i wyzwania związane ze środowiskiem naturalnym(…) winniśmy jej wskazać narzędzia, których będą potrzebować, aby sprostać tym wyzwaniom”.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie