Zmotywowany uczeń

Szkoły i uczelnie
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
publikacjeSkończmy z "motywowaniem" uczniów do działania – usłyszeli od Boba Sullo, prowadzącego sesję poświęconą angażowaniu uczniów w proces uczenia się, uczestnicy dorocznej konferencji amerykańskiego stowarzyszenia ASCD, jednej z największych organizacji edukacyjnych w Stanach Zjednoczonych. Pozwólmy uczniom odkryć entuzjazm uczenia się - zachęcał Sullo.
 
Bob Sullo opublikował niedawno książkę The Motivated Student: Unlocking Enthusiasm for Learning, która jest wezwaniem do zmian w sposobie komunikacji nauczyciela z uczniami w szkolnej klasie. Sullo uważa, że motywowanie jest formą kontroli nad uczniem i jako tako może hamować ich rozwój i inicjatywę. Zamiast motywować lepiej jest angażować podpopiecznych w różne zadania i inspirować, aby odkrywali radość z uczenia się.

Jak to zrobić? Na co zwrócić uwagę?

publikacjePo pierwszę nauczyciel musi zawsze budować pozytywne relacje z wszystkimi uczniami w klasie. Entuzjazm nauczyciela prezentowany wyłącznie dla nauczanego przedmiotu, może „zapalić“ tylko do tych uczniów, którzy również są bardziej zainteresowani tym przedmiotem. Trudniej jest dotrzeć do wszystkich uczniów, jeśli uwaga skupiona jest tylko na dziedzinie, którą się zajmujemy. Wyniki badań dowodzą, że wyniki nauki poprawiają się, gdy w klasie tworzą się pozytywne relacje.

Warto planować dodatkowe lekcje problemowe. Kiedy uczniowie się czymś naprawdę zainteresują, idź za ciosem. Zaplanuj dodatkowe zajęcia poświęcone zagadnieniom, które przyciągnęły uwagę uczniów. Spróbuj wówczas zmaksymalizować ich zainteresowanie, stwórz warunki dla maksimum zaangażowania uczniów.

Należy formułować realistyczne oczekiwania wobec uczniów. Będą oni w stanie zwiększyć swoje zaangażowanie i wysiłek w nauce, jeśli widzieć będą, że mogą osiągnąć sukces, ukończyć zadanie. Kiedy uczeń nie osiąga sukcesu, nawet jeśli podejmuje próby, nie będzie widział sensu w lekcji i częściej będzie rozrabiał i rozpraszał uwagę innych w klasie lub zachowywał się tak, jakby mu na niczym nie zależało. Pozwólcie każdemu w klasie osiągać choćby małe sukcesy, ponieważ mają one olbrzymi wpływ na rozwój ucznia.

Trzeba spróbować stworzyć klasę odpowiadającą na potrzeby uczniów. Mają oni pięć podstawowych potrzeb: przyłączenia/należenia (do grupy), pewności siebie/swoich kompetencji, wolności, zabawy, bezpieczeństwa. Jeśli zwracacie uwagę na te pięć potrzeb, zazwyczaj uczniowie będą bardziej angażować się w naukę. Oczywiście nie na każdych swoich zajęciach będziecie w stanie spełnić wszystkie pięć potrzeb, ale w całym rozkładzie zajęć zapewne tak.

Należy uczyć każdego ucznia podstaw samooceny. Umiejętność samooceny wpływa na proces podejmowania decyzji przez ucznia, ma istotny udział w tworzeniu dobrej atmosfery współpracy, a ponadto zachęca każdego ucznia do wzięcia większej odpowiedzialności za swój indywidualny tok kształcenia.

Bob Sullo jest nauczycielem i psychologiem z 33-letnim stażem pracy w amerykańskim szkolnictwie publicznym w Plymouth w stanie Massachusetts. Uczył dzieci i młodzież na różnych etapach kształcenia – od przedszkola po szkoły średnie. Spis treści i opis w jęz. angielskim poszczególnych rozdziałów książki Boba Sullo znaleźć można na stronach ASCD.

(Źródło: ASCD)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Podoba mi się podejście operacje na szacunku, a nie kontroli :)
GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie