Szkoła w zmianie (2)

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W kuluarach różnych edukacyjnych wydarzeń często można usłyszeć podczas rozmów o szkołach narzekania na szkoły średnie. Albo takie głosy, że o ile podstawówki dość mocno się ostatnio rozwinęły dzięki regularnym dopływom środków europejskich, to szkoły średnie pozostały w tej zmianie daleko za nimi. Jest to dość znaczące uproszczenie, bo szkoły są oczywiście bardzo różne, ale zmieniać się mogą wszystkie, jeśli tylko ich społeczność tego pragnie i realizuje. W kolejnym odcinku cyklu o oddolnych zmianach w polskich szkołach zaglądamy do I Liceum Ogólnokształcącego w Rudzie Śląskiej.

Dlaczego tam? Otóż szkoła ta jest dość znana ze swoich działań związanych z tworzeniem przyjaznych do uczenia się przestrzeni edukacyjnych co najmniej od kilkunastu lat (ich przestrzenie i związane z nimi pomysły dydaktyczne były omawiane m.in. w dwóch dużych międzynarodowych projektach Erasmus Plus – Eduspaces21 i Novigado). Ale nie tylko dlatego. Podczas wystąpienia na INSPIR@CJACH 2024 Izabela Wyppich i Ewa Chromik, nauczycielki I Liceum Ogólnokształcącego w Rudzie Śląskiej, przedstawiły swoją szkołę jako organizację uczącą się w oparciu o koncepcję stworzoną przez Petera Senge'a. 

Wspólna wizja, zespołowe uczenie się, mistrzostwo osobiste, świadomość modeli mentalnych oraz - najważniejszego - myślenia systemowego, wymagającego rozumienia szkoły jako schematu naczyń połączonych, pozwalają tworzyć przestrzeń sprzyjającą uczeniu (się) oraz otwartą na zmiany. Prelegentki podkreśliły wspólnototwórczą rolę organizacji, w jakiej jest miejsce dla różnych osobowości, ich sukcesów i potknięć, wszak w rozumieniu koncepcji naukowca nazywanego "strategiem wieku" nie występuje pojęcie doskonałości. Prezentacja została zilustrowana przykładami dobrych praktyk nauczycieli różnych przedmiotów, a także stałych, cyklicznych imprez, które wpisały się na stałe w harmonogram szkoły, kształtując ponadto jej obraz w środowisku lokalnym. Zapraszam do obejrzenia nagrania:

***
Organizatorami zorganizowanej w dniach 5-6 października 2024 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2024 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem głównym konferencji był Samsung Polska.

Partnerami konferencji byli: CanvaCentrum Kultury Filmowej im. Andrzeja WajdyEdukoFundacja Szkoła z Klasą & Asy InternetuMicrosoft & ALSO sp. z o.o., Remi sp. z o.o., Stowarzyszenie Cyfrowy DialogVanityStyle sp. z o.o. (Akademia Dobrej Enegrii Junior), Wakelet oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Współpraca: FAST HeroesSuperKid.plZłotyNauczyciel.pl.

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie