Od chaosu do systemu

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Rewolucja technologiczna, z którą mamy do czynienia na co dzień, zaczyna być też widoczna w szkołach. Na pewno jest w nich coraz więcej, czasem bardzo różnorodnego, sprzętu komputerowego i urządzeń. Ryzyko techno-chaosu jest całkiem spore, można się pogubić. Jak zatem planować i wdrażać technologię w szkole z korzyścią dla uczniów i nauczycieli?

Chciałbym, na przykładzie procesu transformacji technologicznej w Zespole Szkół Powszechnych im. Pierwszych Piastów w Damasławku (Wielkopolska), pokazać, jak planowe i strategiczne wdrażanie technologii w szkole może przekształcić codzienne funkcjonowanie szkoły na korzyść uczniów i nauczycieli. W poniższym wystąpieniu na INSPIR@CJACH 2024 zaprezentowałem kolejne etapy budowania spójnego systemu teleinformatycznego na potrzeby szkoły, analizując etapy pozyskiwania sprzętu i oprogramowania, metody efektywnego implementowania nowych narzędzi edukacyjnych oraz strategie finansowania tych inicjatyw, w tym skuteczne sposoby pozyskiwania funduszy zewnętrznych.

Szczególny nacisk kładłem zawsze na badanie potrzeb nauczycieli i uczniów oraz wspieranie ich w rozwoju kompetencji cyfrowych, co jest kluczowe dla skutecznego wykorzystania technologii w procesie nauczania. Podam konkretne przykłady oraz pomysły na informatyzację szkoły, która przynosi wymierne korzyści edukacyjne.

Uważam, że systematyczne i przemyślane podejście do integracji technologii w edukacji prowadzi do poprawy jakości nauczania, zwiększenia zaangażowania uczniów oraz podniesienia efektywności pracy nauczycieli. Myślę, że wnioski płynące z przedstawionej koncepcji mogą posłużyć jako model dla innych placówek edukacyjnych dążących do skutecznego wdrożenia nowoczesnych technologii.
Zapraszam wszystkich zainteresowanych efektywnym wykorzystaniem technologii w szkołach do obejrzenia mojego wystąpienia:

***
Organizatorami zorganizowanej w dniach 5-6 października 2024 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2024 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem głównym konferencji był Samsung Polska.

Partnerami konferencji byli: CanvaCentrum Kultury Filmowej im. Andrzeja WajdyEdukoFundacja Szkoła z Klasą & Asy InternetuMicrosoft & ALSO sp. z o.o., Remi sp. z o.o., Stowarzyszenie Cyfrowy DialogVanityStyle sp. z o.o. (Akademia Dobrej Enegrii Junior), Wakelet oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Współpraca: FAST HeroesSuperKid.plZłotyNauczyciel.pl.

 

Notka o autorze: Maciej Danieluk jest nauczycielem w ZSP w Damasławku oraz asystentem w katedrze Pedagogiki ANS w Pile. Laureat konkursu Wielkopolski Nauczyciel Roku 2019, Edukator Roku 2023, wpisany na trzykrotnie na Listę 100 SPRUC - osób, które w znaczący sposób przyczyniły się do rozwoju umiejętności cyfrowych w Polsce. Trener i edukator umiejętności ICT, certyfikowany trener Google dla Edukacji. Autor szkoleń oraz publikacji z zakresu wykorzystania technologii w nauczaniu. Autor popularnej książki TiK w Pigułce – narzędziownik nauczyciela (2019). Współprowadzący podcast #RADIOBELFER.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie