Misja Nauczyciel – o potrzebie i odwadze poszukiwania własnej drogi

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Rozpoczęłam swoją karierę z pasją i przekonaniem, że nauczyciel powinien mieć/znać wszystkie odpowiedzi. Z czasem poczułam, że coś w tym obrazie się nie zgadza. Coraz częściej wracałam do domu zmęczona, z poczuciem, że tracę kontakt z uczniami i że moja praca sprowadza się jedynie do wypełniania obowiązków. Myśl o odejściu ze szkoły pojawiała się coraz częściej.

Dopiero po latach zrozumiałam, że to, czego doświadczałam, nie było porażką, lecz zaproszeniem do zmiany – do poszukiwania nowego sposobu bycia nauczycielem.

Punktem zwrotnym okazało się spotkanie z ideą Porozumienia Bez Przemocy (Nonviolent Communication) Marshalla Rosenberga. Dzięki niej zaczęłam patrzeć na komunikację z uczniami nie jak na narzędzie kontroli, ale jak na drogę do zrozumienia i budowania relacji.

Zaczęłam słuchać uważniej, pytać o potrzeby, szukać przyczyn trudnych zachowań zamiast oceniać. W efekcie atmosfera w klasie zmieniła się diametralnie – pojawiło się więcej spokoju, otwartości i współpracy. Uczniowie zaczęli ufać, a ja odzyskałam wiarę w sens swojej pracy.

Kolejnym etapem zmian było wprowadzenie w klasie Planu Daltońskiego, który kładzie nacisk na samodzielność, odpowiedzialność i współpracę. Początkowo oddanie uczniom większej autonomii budziło moje obawy, ale szybko okazało się, że dzieci z entuzjazmem podejmują wyzwanie.

Uczniowie uczyli się planowania i refleksji, a ja zyskałam nową rolę – z osoby kontrolującej stałam się towarzyszem w procesie uczenia się.
Równie ważnym elementem przemiany była współpraca z innymi nauczycielami. Udział w projektach edukacyjnych i wspólne działania pokazały, że szkoła może być miejscem wymiany doświadczeń, a nie rywalizacji. To właśnie relacje – z uczniami i współpracownikami – stały się fundamentem nowej jakości pracy.

W trakcie mojego wystąpienia na INSPIR@CJACH 2025 opowiadałam o swojej 29-letniej drodze zawodowej – pełnej wyzwań, zwątpień i przełomowych zmian. Moja historia pokazuje, że nawet po wielu latach pracy w szkole można na nowo odnaleźć sens i satysfakcję, jeśli odważymy się zmienić sposób, w jaki patrzymy na edukację. Zapraszam do obejrzenia wystąpienia:

.***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 25-26 października 2025 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2025 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem głównym konferencji był Samsung Polska.

Partnerami konferencji byli: Canva, Learnetic, Moje Bambino, Ogólnopolski Operator Oświaty, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog, ZłotyNauczyciel.pl oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Współpraca: Akces Edukacja, Eduko, FAST Heroes.

 

Notka o autorce: Monika Khan jest nauczycielką języka angielskiego w Zespole Szkół w Wysokiej Głogowskiej i trenerką. Inspiruje i dzieli się swoim doświadczeniem na stronie FB Monika Khan - pomysłowa edukacja. Fascynuje ją mądre wykorzystanie nowoczesnej technologii w edukacji.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Zadania fakultatywne
Zadanie fakultatywne dla Pani:Uczeń ma do obsługi dziesięć przedmiotów (w liceum więcej), doba ma ty...
W miejsce dyskusji o tym jak będzie, proponowałbym również pomyśleć i o negatywnym scenariuszu, któr...
Jerzy T. napisał/a komentarz do O lekturach obowiązkowych w szkołach średnich 
@Aleksander Lubina: Słusznym wydaje się [...]A jeśli to założenie jest zwyczajnie fałszywe, to co? J...
Pora ostateczna to zmienić.
Nie do końca się zgadzam. Wywód Autora jest logiczny, ale pod warunkiem odwrócenia podstawowych zało...
PEŁNA ZGODA! Tylko, że to jest oczywiste od wielu lat i pozostaje zapytać, dlaczego nic nie jest w t...
Nie wiem co autorzy mają na myśli pisząc partnerstwo poznawcze między edukacją a technologią (AI). P...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Metody głębokiego uczenia się
Ppp: obawiam się że ilość materiału jest sprzężona z innymi pozostałymi parametrami, takimi jak wiel...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie