Trwa rok związany z celebrowaniem 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. W związku z tym podejmujemy szereg aktywności, realizujemy projekty, organizujemy konkursy, które mają naszym uczniom tę tematykę przybliżyć.
Najczęściej działamy praktycznie i w taki sposób, aby poznawane treści były skorelowane z różnymi przedmiotami, a środki zostały przygotowane, zaplanowane i dostosowane do każdego ucznia. Stawiamy także, a nawet przede wszystkim na indywidualizację pracy.
Okazuje się, że Polskę można poznawać także przy pomocy robotów i programowania! Pamiętając jednak o tym, że nie programowanie jest celem samym w sobie, ale środkiem do osiągnięcia konkretnych efektów edukacyjnych i terapeutycznych.
Naszym sprzymierzeńcem w tym konkretnym działaniu jest program #SuperKoderzy, który jest prowadzony przez Fundację Orange we współpracy z Fundacją Think! (operator programu) i Akademią Młodego Hakera.
Czym jest projekt #Superkoderzy?
To seria bezpłatnych zajęć dla dzieci, organizowanych w szkole, w czasie których uczestnicy uczą się podstaw języka programistycznego Scratch czy podstaw robotyki w inspirujący sposób i w sprzyjających kreatywności warunkach.
#SuperKoderzy to programowanie nie tylko na lekcjach informatyki. Kodowanie pojawia się też m.in. na lekcjach przyrody, historii, matematyki, języka polskiego, języka angielskiego, funkcjonowania osobistego i społecznego, zajęć rewalidacyjnych, muzyki i techniki.
Ponieważ Orange to operator działający na terenie wielu różnych państw, to polska wersja #Superkoderów ma ten sam cel, co w przypadku podobnych akcji organizowanych co roku w innych krajach.
Mając na uwadze specjalne potrzeby i możliwości naszych uczniów (dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego), fundacja po raz pierwszy w tym roku do swojego fantastycznego, edukacyjnego programu, który kształci kompetencje przyszłości #SuperKoderzy wdrożyła specjalną ścieżkę pt. „Młodzi Patrioci”. Jesteśmy autorkami scenariuszy do „Młodych Patriotów”, z czego jesteśmy bardzo dumne. Dziękujemy Fundacji, że zauważa potrzeby dzieci z SPE i wychodzi nim na przeciw.
Ścieżka Młodzi Patrioci jako jedyna, która składa się z dwóch poziomów trudności. Przekazujemy je Państwu i uczniom wiedząc, że najlepiej znacie dzieci i będziecie potrafili dostosować poziom trudności do ich możliwości. Poziom 1 rekomendowany jest dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym i znacznym, natomiast poziom 2 dla dzieci z autyzmem lub Zespołem Aspergera oraz niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim. Lekcje są tak przygotowane, by można było tworzyć własną kompilację z zasobów na poziomie 1 i 2 – do czego serdecznie zachęcamy! Stawiamy na indywidualizację pracy i elastyczność w doborze scenariuszy oraz konkretnych aktywności w ścieżce. Macie Państwo swobodę w ich doborze.
Jesteśmy przekonane o zasadności i konieczności realizacji takiego programu dla uczniów z SPE. Właściwie dobrane metody, formy pracy, rekwizyty, ćwiczenia i pomoce dydaktyczne w powiązaniu z praktycznym działaniem i realizacją oczywistych, realistycznych treści przyczynią się do poniesienia kompetencji cyfrowych uczniów, wpłyną na wyrównanie deficytów w zakresie logicznego myślenia, orientacji przestrzennej oraz podniosą umiejętność rozwiązywania problemów. Z pewnością przyczynią się do osiągnięcia sukcesu przez naszych uczniów.
Poziom I - pobierz scenariusze
Poziom II - pobierz scenariusze
Notka o autorkach: Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska, nauczycielki ZSS w Kowanówku, autorki blogów edukacyjnych www.specjalni.pl, www.tikzklasa.blogspot.com, trenerki, prowadzące szkolenia z zakresu nowoczesnych technologii, członkinie grupy Superbelfrzy RP. Są też autorkami scenariuszy do ścieżki "Młodzi patrioci" w programie #SuperKoderzy. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.
Ostatnie komentarze