Przyszłość należy do telewizji mobilnej?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ImageZ badań ABI Research (2006) wynika, że w 2010 roku na świecie będzie 514 mln użytkowników telewizji mobilnej. Prognozy wskazują, że wówczas rynek telewizji mobilnej i związanych z nią urządzeń mogących odbierać obraz TV (telefonów, palmtopów, laptopów) wart będzie ok. 300 mld USD. Rozwój m-telewizji stworzy zupełnie nowe możliwości rozwoju edukacji.

 

Wyniki badań wskazują, że najszybciej rozwinie się rynek azjatycki, głównie w Korei Południowej i Japonii. Drugim co do wielkości rynkiem ma być Ameryka Północna, obejmująca USA i Kanadę. Analitycy ABI Research oceniają, ze Europa będzie opóźniona w tej dziedzinie o dwa lata.

Wyniki tych badań są ciekawe z punktu widzenia działań edukacyjnych. Konsumenci przestaną być ograniczeni odległością od swojego telewizora. Nie będą już zapewne związani kablem, ale będą odbierać obraz dzięki najnowszym technologiom Wi-Fi. Nadawcy uzyskają dostęp do wielkiej grupy odbiorców, więc już dziś należy się zastanawiać, jakie ma to znaczenie dla rozwoju rynku edukacji.

Wniosek jest chyba prosty – w perspektywie kilkunastu lat coraz większe znaczenie będzie zyskiwała edukacja medialna, w tym i edutainment. Już teraz telewizja jest najważniejszym źródłem wiedzy i informacji dla większości ludzi – np. gdy chodzi o informacje ekonomiczne, za podstawowe źródło informacji uznaje ją 92% osób dorosłych (PBS, 2003). Jak widać z badań ABI, zapewne przez wiele lat jeszcze się nic nie zmieni. Upowszechnienie Joost i innych form telewizji internetowej zapewne jeszcze tylko umocni telewizję na pozycji lidera. Na drugim miejscu znajdzie się zapewne Internet. Telewizja i Internet to dwa najpopularniejsze kanały wykorzystywane w programach typu edutainment. Wykorzystanie tych kanałów będzie miało kluczowe znaczenie dla całej edukacji, wszak z mediów zdobywamy wiele z naszej wiedzy o świecie i uczymy się nowych kompetencji.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych EconomicEducator.eu).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie