W stronę nowej szkoły

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Świat wokół nas nieustannie się zmienia, wpływając na stosunki społeczne, gospodarcze, polityczne, a także na naszą edukację i sferę prywatności. Czy tego chcemy, czy nie, zmiany te dotyczą także szkoły i powinniśmy (konstruktywnie) zastanawiać się, jak zmienić szkołę (jako instytucję) i edukację szkolną, tak aby młody człowiek, którego kształci szkoła, miał szansę w tym nieustannie zmieniającym się świecie na odniesienie sukcesu dzięki wiedzy i kompetencjom, które uzyskał w także szkole.

fot. Fotolia.com

Po raz pierwszy w dziejach tego świata mamy taką sytuację, że nauczyciele i uczniowie mają dostęp do tych samych źródeł informacji – to jest zasadnicza przyczyna, dla której powinniśmy poszukiwać innego modelu nauczania – zauważył prof. dr hab. Janusz Morbitzer z Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej otwierając XI konferencję KASSK w Nowym Tomyślu pt. "Co dalej z cyfrową szkołą?".

W edukacji potrzebny jest edukacyjny przewrót kopernikański, który w uproszczeniu można opisać tak: „wstrzymać nauczycieli, ruszyć uczniów”. Nie chodzi o to oczywiście, aby teraz nauczycieli wypędzić ze szkół i niech sami uczniowie się uczą. Chodzi o to, aby uczniom powierzać takie zadania i aktywizować ich, aby stopniowo brali coraz większą odpowiedzialność za własne kształcenie. Jak przekonywał prof. Morbitzer, mniej nauczania może przynieść więcej uczenia się: „dzieci zaczęły uczyć się więcej dopiero wtedy, kiedy ja zacząłem mniej nauczać” (John C. Holt).

To, czego przede wszystkim nam potrzeba, to zmiany myślenia o współczesnej szkole. „Pozytywne zmiany w edukacji wymagają zmiany mentalnej – zmiany myślenia o edukacji. To zadanie powinni podjąć kompetentni nauczyciele z pasją” – mówił Morbitzer.

Zachęcamy do obejrzenia niezwykle ciekawego i wielowątkowego wystąpienia prof. Morbitzera otwierającego konferencję XI konferencję KASSK. Znajdą w nim Państwo wiele błyskotliwych myśli i być może także inspiracji ku temu, aby wasze szkoły czynić jeszcze lepszymi:

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Piotr napisał/a komentarz do Pytanie o sens matury
Maturę wprowadził Bismarck w XIX w. Jak to ma się do XXI w. ? Nijak? Dlaczego istnieje? Dokładnie z ...
Gość napisał/a komentarz do Nowa matura się nie sprawdziła
Nie wiem, na jakiej podstawie ma taką fundamentalną pewność? Problemów jest o wiele więcej. Jest na ...
Jan napisał/a komentarz do Piąte koło u wozu
W obronie pani stojącej na czele i kierującej MEN: proszę zauważyć w jej próbie wprowadzania tego pr...
Ppp napisał/a komentarz do Piąte koło u wozu
Trochę na biologii, trochę na WF, trochę na godzinach wychowawczych - najważniejsze rzeczy dałoby si...
Jan napisał/a komentarz do Nowa matura się nie sprawdziła
Do: Gość: No i o czym to świadczy? Bo na pewno nie o wadach arkuszy egzaminacyjnych, ani nie o tym ż...
Gość napisał/a komentarz do Nowa matura się nie sprawdziła
W roku 2025 na ogólną liczbę maturzystów (ok. 190 tysięcy) abiturienci złożyli ponad 38 tysięcy wn...
Jan napisał/a komentarz do Nowa matura się nie sprawdziła
Jeśli uczelnie miałyby przeprowadzać swoje odrębne egzaminy wstępne, to chyba jest to bardzo dobry p...
Anna napisał/a komentarz do Chatbot AI nie jest przyjacielem dziecka!
niezrozumiała rekomendacja: "dzieci poniżej 18 roku życia nie powinny w ogóle móc wchodzić w interak...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie