Uczymy uczniów robić roboty

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Programowanie jest jak magia. Programiści to czarodzieje XXI wieku. Potrafią wyczarować coś z niczego. Zamiast zaklęć, mają komendy. Zamiast różdżek - równie długie linijki kodów. Jednak nie czarujmy się, niestety nie potrafimy programować.fot. Tomasz Brusik

W rankingu osób w wieku 16-24 lata, które kiedykolwiek napisały jakiś program komputerowy, młode Polki i Polacy zajmują dopiero 22. pozycję na 27 krajów europejskich w zestawieniu. Średnia Unii Europejskiej w zakresie umiejętności programowania to 9 proc. Według Raportu Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji z 2013 roku w Polsce wynosi ona zaledwie 6 proc.

Wyniki te dziwią tym bardziej, że na rynku pracy brakuje programistów. Wiceminister administracji i cyfryzacji Roman Dmowski zauważył w jednym z ostatnich wywiadów, że do 2015 roku w całej Unii Europejskiej będzie brakowało programistów i informatyków do obsadzenia 700 tys. miejsc pracy. Umiejętność programowania to przede wszystkim dużo większe szanse na rynku pracy. Szczególnie dla mieszkańców obszarów zagrożonych e-wykluczniem, na których powstaną punkty GO_PRO!

Punkty te stworzą sieć Gminnych Ośrodków Programowania. Młodzież z okolicznych szkół podstawowych i gimnazjalnych będzie w nich rozwijać swą kreatywność oraz uczyć się logicznego myślenia i rozwiązywania problemów.

We wrześniu punkty GO_PRO zostaną uruchomione w 20 bibliotekach publicznych na terenach zagrożonych wykluczeniem cyfrowym. Biblioteki zostaną wybrane w drodze otwartej rekrutacji, która potrwa do końca sierpnia 2014 roku. Szczegółowy regulamin rekrutacji jest dostępny na stronie projektu: gopro.edu.pl.

W 20 punktach GO_PRO! powstaną "Kluby Kodera". Każdy z nich zostanie wyposażony w specjalistyczny sprzęt do nauki programowania, m.in. zestawy klocków Lego Mindstorms. To klocki służące do konstrukcji prawdziwych robotów, których zachowanie można dowolnie programować.

fot. Tomasz Brusik

W ramach projektu przeszkolonych zostanie po dwóch pracowników z każdej biblioteki. Wyszkoleni pracownicy do końca roku przeprowadzą w swoich bibliotekach zajęcia, w których weźmie udział co najmniej 1200 uczniów. Zajęcia w "Klubie Kodera" będą kontynuowane co najmniej do 2019 roku.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Sorry, ale wszystko to można sobie w... teczkę włożyć jeśli w grę wchodzi "poprawianie" ocen, a one ...
Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...
Tomasz napisał/a komentarz do Cztery scenariusze rozwoju szkolnictwa (OECD)
W erze, gdy uczniowie mają zgłębiać tajniki sztucznej inteligencji w nowoczesnych, „darmowych” labor...
Jak uratować matematykę? Ograniczmy matematykę!W dobie nowoczesnej edukacji czas na rewolucyjne pode...
Magda napisał/a komentarz do STEAM w praktyce w szkole ponadpodstawowej
Takie metody to się stosowało na zajęciach ZPT i cały czas stosuje się przy nauce zawodu.
Nauczyciel napisał/a komentarz do „Sieciaki” i niebezpieczne kontakty online
Popieram takie inicjatywy. Trzeba edukować rodziców i dzieci, ale coraz ciężej uciec z sieci...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie