Edukacja w wioskach internetowych

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

e-learningW Grabowej w gminie Łazy (Śląskie) działa już pierwsza w Polsce „wioskę internetową”. W miejscowej szkole wygospodarowano salę, w której zainstalowano piętnaście stanowisk komputerowych i uruchomiono Centrum Kształcenia. Rozrywka jest tu zabroniona – można się tu wyłącznie uczyć, korzystając między innymi z kursów e-learning.

 

Wioska internetowa powstała pod koniec grudnia 2007 r. - jest czynna codziennie, bezpłatna, zaś jej głównym celem jest ułatwiać kształcenie dorosłym i dzieciom. Pracownię wyposażono w nowoczesne komputery z szerokopasmowym łączem internetowym, a także serwerem, urządzeniem wielofunkcyjnym, multimedialnym rzutnikiem. Można też tu skorzystać z telefonii internetowej, multimedialnej biblioteki, programów edukacyjnych, encyklopedii i słowników.

 

Z myślą o tych, którzy chcą pogłębić swoją wiedzę przygotowano platformę e-learningową, z pomocą której można skorzystać z nieodpłatnych szkoleń online, na razie z zakresu obsługi komputera i programów komputerowych, prowadzenia działalności gospodarczej, sposobów poszukiwania pracy oraz szkolenia językowe - angielskiego i niemieckiego dla początkujących i średnio zaawansowanych.

 

Projekt został entuzjastycznie przyjęty przez mieszkańców Grabowej, z których wielu przekroczyło już 50-tkę. „Muszę chyba dogonić świat” – stwierdziła Krystyna Kisielewska, najstarsza w wiosce internetowej (65 lat), która po raz pierwszy skorzystała z Internetu.

 

„Człowiek przyzwyczajony do słowników, encyklopedii, a w Internecie wszystko aktualniejsze i szybciej się znajdzie. To okno na świat!” – komentowały dwie emerytowane nauczycielki, które odchodziły ze szkoły w momencie, gdy trafiały do niej pierwsze komputery.

 

Z kolei Hanna Włodyka cieszy się, że teraz będzie mogła dowoli rozmawiać z pracującym w Irlandii synem przez Skype.

 

„Śledzę bieżące wydarzenia, sport. Godzinkę dziennie, żeby nie wpaść w nałóg.” – opowiada Władysław Ćwięk, który już od trzech miesięcy ma i komputer i Internet, do których przekonał się jednak dopiero po długich namowach wnuków.

 

Z wioski internetowej w Grabowej korzystają także osoby pracujące i bezrobotni, zaś młodzież i dzieci często odrabiają tu lekcje. Dzięki Internetowi mieszkańcy wsi uzyskali dostęp do światowych zasobów informacyjnych i edukacyjnych, z których mogą teraz korzystać do woli.

 

Autorem projektu "Wioska internetowa - kształcenie na odległość na terenach wiejskich" jest Fundacja Regionalnej Agencji Promocji Zatrudnienia w Dąbrowie Górniczej. Wioskę przez pierwsze pół roku finansuje Unia Europejska, przez kolejnych pięć lat - samorząd. W całym kraju ma powstać 256 centrów kształcenia przez Internet, średnio 16 w każdym z 16 województw. Postępy w realizacji projektu można obserwować na stronie internetowej www.wioskainternetowa.pl.

 

e-learning

 

(wykorzystano wypowiedzi użytkowników pracowni dla Gazety Wyborczej Katowice z dnia 17.01.2008)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie