Czy już czas skończyć z "e" przed "learning"?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

e-learningWiele osób pracujących w sektorze edukacji uważa, że pojęcie „e-Learning” jest nadużywane. Nowe technologie na dobre zakorzeniły się w róznych formach edukacji, stąd być może już czas na odrzucenie „e” , uznanie, że może ono wręcz zniechęcać potencjalnych studentów, że koncentruje się zbytnio na sposobie dostarczania treści, nie zaś na indywidualnym procesie nauki.

 

W brytyjskim portalu TrainingZone pojawił się ciekawy głos na temat przyszłości e-Learningu, a w zasadzie głos, który opowiada się raczej za nowoczesnym „learningiem”. Autorem wypowiedzi jest Donald H. Taylor, który przewodniczy międzynarodowej konferencji Learning Technologies 2008. Uważa on, że już czas najwyższy na odrzucenie „e” i skoncentrowanie się na prawdziwym znaczeniu tego terminu, którym jest edukacja.

 

Uzasadniając swoje stanowisko Taylor przytacza m.in. definicję e-Learningu z anglojęzycznej wersji Wikipedii - „Electronic learning lub e-Learning jest ogólnym określeniem, które obejmuje różnego rodzaju techniki nauczania z użyciem komputera, Jest używany zamiennie w tak wielu znaczeniach, że trudno jest zrozumieć, co osoba mówiąca ma na myśli używając określenia e-Learning”.

 

Jak zauważa Taylor, termin ten jest w ciągłym użytku wyłącznie dlatego, że osoby wtajemniczone podkreślają w ten sposób charakter elektronicznego sposobu dostarczenia treści edukacyjnych. „Pomimo, że używa się określenia ‘learning’, opisuje ono pewien proces, jaki zachodzi w człowieku. To ‘e’ przed dotyczy wyłącznie sposobu dostarczenia treści. Gutenberg nigdy nie wpadł na to, żeby nauczanie przez książki nazwać ‘b-learning’” – przekonuje Taylor. "Nie słyszałem również, aby wykładowcy prowadzący wykłady nazywali ten proces ‘voice-learning’ lub „v-learning’, no to po co nam to ‘e’ na początku?”

 

„Ten sam zarzut dotyczy e-Learning 2.0.” – twierdzi Taylor. „Termin ten powinien być rozumiany jako wspólna edukacja i współpraca uczących się, nie zaś jako dostarczanie treści czy rozdmuchana reklama. Nie może być rozumiany jako sposób sprzedaży oprogramowania, ale jako inspirująca wizja narzędzia integrującego różne źródła wiedzy w jedną spójną edukacyjną aplikację sieciową (mashup)”.

 

Jedna z pierwszych osób, która zaczęła używać pojęcia „e-Learning”, Jay Cross, powiedział niedawno: „Nie mam wątpliwości na tle słownictwa – edukacja może być częściowo formalna i częściowo nieformalna. E-Learning stracił swoje znaczenie.” Inne osoby, które zajmują się zawodowo szkoleniami z wykorzystaniem nowych technologii, również nie mają wątpliwości – nie potrzebują „e”, aby odnieść sukces. A jeśli muszą nazwać ten proces edukacji, używają po prostu określenia „online”.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
Jeśli podzielimy prace na kilkadziesiąt zespołów i każdy przygotuje PP dla przedmiotu na 20-parę str...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
No niestety przedstawienie faktycznie jakby to samo. Obojętnie z której strony partyjnej, model dzia...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Narracje w polskiej debacie o ochronie przyrody
Wydaje mi się, że ta "trzecia grupa" jest równo rozłożona i reprezentowana w dwóch opisanych w artyk...
Ja bym dodał trzecią grupę, do której sam się zaliczam: "ekonomiści", którzy rozważają, czy STAĆ NAS...
Tylko jedna trzecia czuje, że ma problemy? Poza centrami miast wojewódzkich ma je raczej WIĘKSZOŚĆ, ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Scenariusze rozwoju zawodu nauczyciela w Polsce
Nie wiem, kto nie był świadomy przedstawionych tu, głównych wyników tego raportu jeszcze przed jego ...
Samotność w sieci nie jest dobra

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie