Plasterek życzliwości. Asy Internetu jako zestaw pierwszej pomocy w relacjach online i offline

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Często mówimy o życzliwości, zarówno w kontekście relacji online, jak i offline. Jednak czy nasi uczniowie i uczennice tak samo rozumieją, czym są życzliwe zachowania? Kiedy zaczynamy się nad tym głębiej zastanawiać okazuje się, że składa się na nie wiele elementów, takich jak pomoc, szacunek, dobro, zrozumienie, empatia czy tolerancja.

Jak przełożyć to wszystko na konkretne zachowania? Pomocne jest przeanalizowanie jak zachowuje się człowiek, kiedy życzliwość zamieszka w jego oczach, uszach, buzi, w głowie, dłoniach czy nogach. Innymi słowy: co widzi, słyszy, mówi, myśli życzliwość, co robi dłońmi, a co nogami. Wypisując poszczególne działania tworzymy z dziećmi bazę życzliwych zachowań. Powstaje w ten sposób apteczka, która może okazać się pomocna w sytuacjach trudnych, kiedy to emocje nie pozwalają na dogłębne rozważanie możliwych reakcji.


Rys. Chmura wyrazowa wykonana w Mentimeter przez uczestników i uczestniczki konferencji Inspir@cje Wczesnoszkolne 2023.

Wyobraźmy sobie na przykład, że do naszej klasy dołącza nowa osoba. Jakie życzliwe działania mogą podjąć inni uczniowie i uczennice? Kiedy skorzystamy z apteczki od razu pojawiają się propozycje: podejść i porozmawiać, uśmiechnąć się, zaproponować wspólny spacer po szkole, posłuchać o tym, co nowa osoba lubi robić w wolnym czasie czy podać rękę na przywitanie (propozycje uczestniczek i uczestników konferencji Inspir@cje Wczesnoszkolne 2023). Drobny życzliwy gest w trudnej sytuacji działa jak plasterek na ranę.

Plasterek życzliwości” to tytuł jednego z pięciu opowiadań w publikacji Fundacji Szkoła z Klasą “Asy Internetu i nowe wyzwania”. Ich autorami i autorkami są: Justyna Bednarek, Bogusław Janiszewski, Ewa Przybysz-Gardyza, Zofia Staniszewska i Łukasz Wojtasik, a ilustracje wykonała Marta Zabłocka. W każdym z nich bohaterami i bohaterkami są młodzi ludzie, którzy doświadczają trudnych sytuacji. Pomocne w rozwiązaniu ich problemów okazują się uniwersalne wartości: rozsądek, uważność, siła, odwaga i właśnie życzliwość.

Każdemu opowiadaniu towarzyszą materiały dla nauczyciela do wykorzystania w pracy indywidualnej lub grupowej w klasie. Proponowane aktywności pomagają zrozumieć, jak wymienione wartości odzwierciedlone są w naszych działaniach. Autorami i autorkami tych materiałów są trenerki i trenerzy programu Asy Internetu: Ewa Kempska, Dominika Królikowska, Izabela Meyza, Mikołaj Pecheniuk oraz Marcin Zaród.

Zapraszamy do wysłuchania całego wystąpienia. Wierzymy, że aktywności zaproponowane podczas konferencji sprawdzą się w szkole, z uczniami i uczennicami w każdym wieku. Zachęcamy także do pobrania bezpłatnej publikacji "Asy Internetu i nowe wyzwania" ze strony asyinternetu.pl i wykorzystania jej w szkole:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 15-16 kwietnia 2023 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2023 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem strategicznym konferencji był: Microsoft Polska.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM Kindloteka, Fundacja Szkoła z Klasą & Program Asy Internetu), Learnetic, MAC Edukacja oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorce: Ewa Przybysz-Gardyza - koordynatorka programu Asy Internetu w Fundacji Szkoła z Klasą, edukatorka i trenerka z 18-letnim stażem w pracy jako nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej i języka angielskiego w szkole podstawowej. Autorka materiałów edukacyjnych. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. Specjalizuje się w pracy metodą Design Thinking, a o swoich pomysłach na rozwój edukacji w Polsce pisze na blogu Dla Nauczycieli.

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie