Plasterek życzliwości. Asy Internetu jako zestaw pierwszej pomocy w relacjach online i offline

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Często mówimy o życzliwości, zarówno w kontekście relacji online, jak i offline. Jednak czy nasi uczniowie i uczennice tak samo rozumieją, czym są życzliwe zachowania? Kiedy zaczynamy się nad tym głębiej zastanawiać okazuje się, że składa się na nie wiele elementów, takich jak pomoc, szacunek, dobro, zrozumienie, empatia czy tolerancja.

Jak przełożyć to wszystko na konkretne zachowania? Pomocne jest przeanalizowanie jak zachowuje się człowiek, kiedy życzliwość zamieszka w jego oczach, uszach, buzi, w głowie, dłoniach czy nogach. Innymi słowy: co widzi, słyszy, mówi, myśli życzliwość, co robi dłońmi, a co nogami. Wypisując poszczególne działania tworzymy z dziećmi bazę życzliwych zachowań. Powstaje w ten sposób apteczka, która może okazać się pomocna w sytuacjach trudnych, kiedy to emocje nie pozwalają na dogłębne rozważanie możliwych reakcji.


Rys. Chmura wyrazowa wykonana w Mentimeter przez uczestników i uczestniczki konferencji Inspir@cje Wczesnoszkolne 2023.

Wyobraźmy sobie na przykład, że do naszej klasy dołącza nowa osoba. Jakie życzliwe działania mogą podjąć inni uczniowie i uczennice? Kiedy skorzystamy z apteczki od razu pojawiają się propozycje: podejść i porozmawiać, uśmiechnąć się, zaproponować wspólny spacer po szkole, posłuchać o tym, co nowa osoba lubi robić w wolnym czasie czy podać rękę na przywitanie (propozycje uczestniczek i uczestników konferencji Inspir@cje Wczesnoszkolne 2023). Drobny życzliwy gest w trudnej sytuacji działa jak plasterek na ranę.

Plasterek życzliwości” to tytuł jednego z pięciu opowiadań w publikacji Fundacji Szkoła z Klasą “Asy Internetu i nowe wyzwania”. Ich autorami i autorkami są: Justyna Bednarek, Bogusław Janiszewski, Ewa Przybysz-Gardyza, Zofia Staniszewska i Łukasz Wojtasik, a ilustracje wykonała Marta Zabłocka. W każdym z nich bohaterami i bohaterkami są młodzi ludzie, którzy doświadczają trudnych sytuacji. Pomocne w rozwiązaniu ich problemów okazują się uniwersalne wartości: rozsądek, uważność, siła, odwaga i właśnie życzliwość.

Każdemu opowiadaniu towarzyszą materiały dla nauczyciela do wykorzystania w pracy indywidualnej lub grupowej w klasie. Proponowane aktywności pomagają zrozumieć, jak wymienione wartości odzwierciedlone są w naszych działaniach. Autorami i autorkami tych materiałów są trenerki i trenerzy programu Asy Internetu: Ewa Kempska, Dominika Królikowska, Izabela Meyza, Mikołaj Pecheniuk oraz Marcin Zaród.

Zapraszamy do wysłuchania całego wystąpienia. Wierzymy, że aktywności zaproponowane podczas konferencji sprawdzą się w szkole, z uczniami i uczennicami w każdym wieku. Zachęcamy także do pobrania bezpłatnej publikacji "Asy Internetu i nowe wyzwania" ze strony asyinternetu.pl i wykorzystania jej w szkole:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 15-16 kwietnia 2023 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2023 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem strategicznym konferencji był: Microsoft Polska.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM Kindloteka, Fundacja Szkoła z Klasą & Program Asy Internetu), Learnetic, MAC Edukacja oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorce: Ewa Przybysz-Gardyza - koordynatorka programu Asy Internetu w Fundacji Szkoła z Klasą, edukatorka i trenerka z 18-letnim stażem w pracy jako nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej i języka angielskiego w szkole podstawowej. Autorka materiałów edukacyjnych. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. Specjalizuje się w pracy metodą Design Thinking, a o swoich pomysłach na rozwój edukacji w Polsce pisze na blogu Dla Nauczycieli.

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie