Twórcza edukacja w pandemii? Trwa wirtualny finał Odysei Umysłu

fot. Odyseja Umysłu

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy w dobie obostrzeń i nauki zdalnej można uczyć kreatywności, pracy zespołowej i wykorzystywania wiedzy w praktyce? Tak. Uczestnicy, pedagodzy i wolontariusze zaangażowani w międzynarodowy program edukacyjny Odyseja Umysłu dają przykład tego, jak pasja, innowacyjne podejście i determinacja pomagają sprostać nowym wyzwaniom. Od 17 kwietnia trwa ogólnopolski finał konkursu twórczego rozwiązywania problemów – tym razem online. Bierze w nim udział blisko 1,5 tys. uczniów i studentów.

Odyseja Umysłu to międzynarodowy program edukacyjny, którego celem jest rozwijanie twórczego potencjału oraz uniwersalnych umiejętności u dzieci i młodzieży. W Polsce obecny jest od 30 lat. Uczestnicy tworzą rozwiązania zaskakujących problemów, dając wyraz swojej wyobraźni w ramach wymogów wybranego zadania. Tradycyjnie projekt realizowany jest w trakcie roku szkolnego w formie dodatkowych zajęć grupowych, prowadzonych przez wyszkolonego trenera. Zwieńczeniem pracy jest udział w konkursie na żywo. W jego trakcie drużyny złożone z 5-7 młodych uczestników prezentują swoje pomysły sędziom i publiczności. W dobie pandemii, realizacja przedsięwzięcia jest mocno ograniczona. Ale – jak dowodzą uczestnicy i organizatorzy – nadal możliwa, wartościowa i dająca radość.

Pandemia i edukacja

Pandemia i związane z nią restrykcje mocno zawęziły spektrum aktywności społecznych i edukacyjnych. Nauka zdalna jest wyzwaniem dla placówek oświatowych i uczniów. Także organizatorzy inicjatyw stanowiących uzupełnienie szkolnej edukacji musieli przeformułować swój sposób działania. Nawet jeśli ich projekty zakładały interakcje, spotkania i bliski kontakt z innymi.

Odyseja Umysłu to wyjątkowy program edukacyjny, w którym uczymy dzieci i młodzież, jak twórczo rozwiązywać problemy. Mimo trudnej sytuacji i niespotykanych okoliczności, nie poddaliśmy się. Chcemy dawać młodym ludziom najlepszy przykład tego, że każdy problem można rozwiązać myśląc inaczej, wykorzystując wyobraźnię, działając razem – mówi Magdalena Datta, prezeska fundacji Odyssey of the Mind Polska. Konkurs Odysei Umysłu odbędzie się zatem także w tym roku, ale w bezprecedensowej formule online.

Zasady gry

Uczestnicy Odysei Umysłu, tak jak dotychczas, mogli wybrać jedno z pięciu konkursowych interdyscyplinarnych zadań długoterminowych. Każde z nich odwołuje się do nieco innych zainteresowań, talentów czy kompetencji uczniów. Drużyny konstruowały pojazdy mechaniczne, ultralekkie struktury zdolne udźwignąć duże obciążenia, a także prezentacje sceniczne z autorską fabułą, zawierające pomysłowe elementy. Swoje rozwiązania nagrywały, a filmy wideo przekażą teraz do oceny sędziów. W sposób zdalny wezmą też udział w konkursie problemów spontanicznych. Będą w nim rozwiązywać zadania-niespodzianki, wymagające myślenia na zawołanie. Zawody rozpoczęły się 17 kwietnia i potrwają jeszcze do 15 maja.

Więcej niż konkurs

Odyseja Umysłu promuje ducha współpracy i otwartości na innych. Organizatorzy Wirtualnego Finału Ogólnopolskiego przygotowali dla uczestników szereg dodatkowych atrakcji. Po to, by mogli poznać się lepiej, zintegrować wokół wspólnych celów, być w kontakcie mimo restrykcji. Powstaną Wirtualne Drużyny Kumpelskie złożone z zespołów, które nie znały się do tej pory. Wspólnie z nowymi znajomymi będzie można stawić czoła nieznanemu zadaniu i powalczyć o pamiątkowe nagrody. Na oficjalnym facebookowym profilu Odysei Umysłu w Polsce rozegrany zostanie też konkurs „Kopalnia Ciekawostek” nawiązujący do działalności KGHM – Partnera Strategicznego tegorocznej edycji. W ramach #OMERchallenge będzie można tworzyć dowcipne OMemy, wymyślać alternatywne, zabawne tytuły Problemów Długoterminowych i robić sobie inne kreatywne, wirtualne żarty. Wszystkich uczestników, trenerów i sympatyków Odysei Umysłu organizatorzy zaproszą też na webinary „Pozytywne Szopsesje”, których mecenasem jest wieloletni partner programu, firma Immergas Polska.

W ostatnim tygodniu Finału (10-15 maja) wszyscy chętni będą mogli obejrzeć nadesłane nagrania konkursowych prezentacji i występów.

W Wirtualnym Finale Odysei Umysłu, organizowanym pod patronatem Ministerstwa Edukacji i Nauki, weźmie udział 1300 Odyseuszy - uczniów i studentów, od podstawówek po uczelnie wyższe, z dużych metropolii i małych miasteczek, ze szkół publicznych i niepublicznych. Ich pracę przed konkursem moderowało 213 trenerów – nauczycieli, pedagogów, wyszkolonych dorosłych zainteresowanych edukacją. W organizację przedsięwzięcia łącznie zaangażowało się ok. 80 wolontariuszy, którzy przez kilka miesięcy przygotowywali wydarzenia.

Uroczyste Ogłoszenie Wyników online planowana jest na 15 maja. Więcej informacji na www.wirtualna.odyseja.org

 

(Źródło: Odyssey of the Mind)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
Jeśli podzielimy prace na kilkadziesiąt zespołów i każdy przygotuje PP dla przedmiotu na 20-parę str...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
No niestety przedstawienie faktycznie jakby to samo. Obojętnie z której strony partyjnej, model dzia...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Narracje w polskiej debacie o ochronie przyrody
Wydaje mi się, że ta "trzecia grupa" jest równo rozłożona i reprezentowana w dwóch opisanych w artyk...
Ja bym dodał trzecią grupę, do której sam się zaliczam: "ekonomiści", którzy rozważają, czy STAĆ NAS...
Tylko jedna trzecia czuje, że ma problemy? Poza centrami miast wojewódzkich ma je raczej WIĘKSZOŚĆ, ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Scenariusze rozwoju zawodu nauczyciela w Polsce
Nie wiem, kto nie był świadomy przedstawionych tu, głównych wyników tego raportu jeszcze przed jego ...
Samotność w sieci nie jest dobra

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie