Moc jest w nas!

fot. Centrum Nauki Kopernik

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W Warszawie w Centrum Nauki Kopernik po raz kolejny spotkali się opiekunowie Klubów Młodego Odkrywcy działający już w ponad 700 miejscach w Polsce i zagranicą. Tworzenie trwałej społeczności, opartej na współpracy dzieci, młodzieży, rodziców, nauczycieli z lokalnymi partnerami (mentorzy naukowi, aktywiści edukacyjni, działacze samorządowi) to pierwszy krok do budowania świadomości idei społeczeństwa obywatelskiego. U podstaw musi być przestrzeń do samodzielnego myślenia i działania.

Uczennice i uczniowie mają możliwość, by skorzystać z takiej przestrzeni na przykład w Klubach Młodego Odkrywcy. Kluby mogą działać w szkolnej klasie, piwnicy na osiedlu, w wiejskiej świetlicy – miejsce nie ma większego znaczenia. Ważny jest natomiast stan umysłu. Pasja dzieci do odkrywania. Umiejętności opiekuna KMO do zmotywowania, gdy pojawi się pierwsza (albo kolejna) porażka, bo coś się nie udało; powiedzenie, że w procesie poszukiwań każdy ma prawo do błędu i to zupełnie naturalne. Budujesz stołek dla młodszego brata, bo nie dosięga do stołu, a stołek się chwieje – to znaczy, że gdzieś jest błąd. O... jedna noga jest krótsza. Musisz pomiar wykonać jeszcze raz. Tym razem bądź bardziej uważny...

Nie trzeba dużo pieniędzy, by robić ciekawe i poważne eksperymenty – to jedna z zasad KMO. Brak szkolnego laboratorium nie jest przeszkodą, by zainicjować działania klubu dla uczniów danej szkoły. Przedmioty otaczające nas, dostępne w kuchni, garażu, na spacerze, czy w ogrodzie, - one stanowią świetne narzędzia do eksperymentowania.

Klub można założyć wszędzie: na wsi i w mieście, w Polsce i zagranicą, w przedszkolu, szkole i całkiem niezależnie od systemu formalnej edukacji. Prowadzić go może nauczyciel, animator kultury, rodzic, a nawet – jak w klubach na Białorusi – starsze dziecko dla młodszych.

Kluczowe jest podejście: opiekunowie KMO to ludzie, którzy są aktywni z natury i nie zadowalają się gotowymi rozwiązaniami. Pozwalają klubowiczom na samodzielne poznawanie i odkrywanie. Samodzielne myślenie, wspólne działanie. To podstawa, by idea padła na podatny grunt.

Aby założyć klub, należy zarejestrować go na stronie: www.kmo.org.pl. Rejestracja i prowadzenie klubu nie wymagają żadnych opłat na rzecz instytucji koordynujących.

Program koordynuje w Polsce Centrum Nauki Kopernik przy wsparciu Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Więcej informacji na stronie: http://www.kopernik.org.pl/warsztaty/klub-mlodego-odkrywcy/.

 

(Źródło: Centrum Nauki Kopernik)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie