Otwórz swoje lekcje

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Przyszły tydzień (9-13 marca) będzie stać pod znakiem otwartych zasobów edukacyjnych. Na całym świecie po raz czwarty obchodzony będzie Tydzień Otwartej Edukacji. To globalne wydarzenie poświęcone dostępności i otwartości materiałów i praktyk edukacyjnych, te zaś z roku na rok rozwijają się coraz lepiej. Tegoroczne obchody mają być jednak również okazją do szerszej dyskusji nad problemami z prawem autorskim jakie doskwierają edukacji np. ograniczenia i zróżnicowanie dozwolonego użytku.CC-BY Centrum Cyfrowe Projekt: Polska

Wydarzenia podczas tygodnia będą odbywać się m.in w Kolumbii, Kanadzie, Czechach, Grecji, Irlandii, Holandii, Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych. Wiele z nich będzie odbywać się online i można w nich wziąć udział w języku angielskim. Tydzień Otwartej Edukacji można śledzić w mediach społecznościowych pod tagiem #openeducationwk.

W Polsce głównym wydarzeniem w ramach Tygodnia Otwartej Edukacji są Otwarte Lekcje - warsztaty przygotowane przez Centrum Cyfrowe i Stowarzyszenie Otwarte! we współpracy z nauczycielami i ekspertami edukacyjnymi. Odbędą się one w całej Polsce, m.in. w: Pile, Cieszynie, Gdańsku, Poznaniu, Łodzi, Sosnowcu, Częstochowie, Szczecinku, Słupsku czy Włocławku, a także w Warszawie. Warsztat może przeprowadzić każdy, kto chciałby zebrać chętną do tego grupę.

Zapraszamy zatem wszystkich chętnych edukatorów, nauczycieli i nauczycielki, trenerów i trenerki, bibliotekarzy i bibliotekarki do przeprowadzenia warsztatu nt otwartości dla swoich kolegów i koleżanek w jednej szkole, bibliotece, domu kultury lub innym miejscu, w którym tworzy się i wykorzystuje zasoby edukacyjne. Celem tego warsztatu jest przede wszystkim zapoznanie danej grupy z ideą otwartości w edukacji i prezentacja prostych, ale wymiernych korzyści, które wiążą się z wyborem modelu otwartościowego.

To nowatorska, modułowa formuła wspólnego uczenia się w grupie osób bezpośrednio związanych z edukacją, przygotowująca także do stopniowego odchodzenia od tradycyjnych podręczników w kierunku otwartych, darmowych zasobów edukacyjnych. Mamy nadzieję rozpocząć przy pomocy tych warsztatów dyskusję na temat przydatności otwartych zasobów w polskich szkołach – zachęcamy wszystkich uczestników warsztatów, także tych, którzy pierwszy raz stykają się z tym tematem do tego, aby podzielili się z nami swoimi refleksjami na temat OZE.

Warsztat ten składa się z kilku modułów, które można dobierać i ustawiać w zależności od potrzeb i charakteru grupy. Moduły te to m.in.: idea otwartości, przegląd linków do repozytoriów z poszczególnych przedmiotów, wyszukiwanie zasobów (wersja podstawowa i zaawansowana), oraz „najczęściej zadawane pytania”. Do przeprowadzenia Otwartych Lekcji wystarczy scenariusz, który udostępniamy na stronie uwolnij.podrecznik.org. Zamieściliśmy tam również plakat z linkami do repozytoriów, który można powiesić w pokoju nauczycielskim tak, aby nauczyciele w każdej chwili mogli sprawdzić, gdzie szukać otwartych materiałów.

Partnerami Tygodnia Otwartej Edukacji są: KOED, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Stowarzyszenie Otwarte!, Creative Commons.

"Otwarta Lekcja” jest realizowana w ramach projektu “Równość w edukacji” finansowanego ze środków EOG w ramach programu Obywatele dla Demokracji.

(Źródło: Centrum Cyfrowe: Projekt Polska)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Zadania fakultatywne
Zadanie fakultatywne dla Pani:Uczeń ma do obsługi dziesięć przedmiotów (w liceum więcej), doba ma ty...
W miejsce dyskusji o tym jak będzie, proponowałbym również pomyśleć i o negatywnym scenariuszu, któr...
Jerzy T. napisał/a komentarz do O lekturach obowiązkowych w szkołach średnich 
@Aleksander Lubina: Słusznym wydaje się [...]A jeśli to założenie jest zwyczajnie fałszywe, to co? J...
Pora ostateczna to zmienić.
Nie do końca się zgadzam. Wywód Autora jest logiczny, ale pod warunkiem odwrócenia podstawowych zało...
PEŁNA ZGODA! Tylko, że to jest oczywiste od wielu lat i pozostaje zapytać, dlaczego nic nie jest w t...
Nie wiem co autorzy mają na myśli pisząc partnerstwo poznawcze między edukacją a technologią (AI). P...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Metody głębokiego uczenia się
Ppp: obawiam się że ilość materiału jest sprzężona z innymi pozostałymi parametrami, takimi jak wiel...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie