Sidebar

30
Pn, Cze

Otwórz swoje lekcje

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Przyszły tydzień (9-13 marca) będzie stać pod znakiem otwartych zasobów edukacyjnych. Na całym świecie po raz czwarty obchodzony będzie Tydzień Otwartej Edukacji. To globalne wydarzenie poświęcone dostępności i otwartości materiałów i praktyk edukacyjnych, te zaś z roku na rok rozwijają się coraz lepiej. Tegoroczne obchody mają być jednak również okazją do szerszej dyskusji nad problemami z prawem autorskim jakie doskwierają edukacji np. ograniczenia i zróżnicowanie dozwolonego użytku.CC-BY Centrum Cyfrowe Projekt: Polska

Wydarzenia podczas tygodnia będą odbywać się m.in w Kolumbii, Kanadzie, Czechach, Grecji, Irlandii, Holandii, Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych. Wiele z nich będzie odbywać się online i można w nich wziąć udział w języku angielskim. Tydzień Otwartej Edukacji można śledzić w mediach społecznościowych pod tagiem #openeducationwk.

W Polsce głównym wydarzeniem w ramach Tygodnia Otwartej Edukacji są Otwarte Lekcje - warsztaty przygotowane przez Centrum Cyfrowe i Stowarzyszenie Otwarte! we współpracy z nauczycielami i ekspertami edukacyjnymi. Odbędą się one w całej Polsce, m.in. w: Pile, Cieszynie, Gdańsku, Poznaniu, Łodzi, Sosnowcu, Częstochowie, Szczecinku, Słupsku czy Włocławku, a także w Warszawie. Warsztat może przeprowadzić każdy, kto chciałby zebrać chętną do tego grupę.

Zapraszamy zatem wszystkich chętnych edukatorów, nauczycieli i nauczycielki, trenerów i trenerki, bibliotekarzy i bibliotekarki do przeprowadzenia warsztatu nt otwartości dla swoich kolegów i koleżanek w jednej szkole, bibliotece, domu kultury lub innym miejscu, w którym tworzy się i wykorzystuje zasoby edukacyjne. Celem tego warsztatu jest przede wszystkim zapoznanie danej grupy z ideą otwartości w edukacji i prezentacja prostych, ale wymiernych korzyści, które wiążą się z wyborem modelu otwartościowego.

To nowatorska, modułowa formuła wspólnego uczenia się w grupie osób bezpośrednio związanych z edukacją, przygotowująca także do stopniowego odchodzenia od tradycyjnych podręczników w kierunku otwartych, darmowych zasobów edukacyjnych. Mamy nadzieję rozpocząć przy pomocy tych warsztatów dyskusję na temat przydatności otwartych zasobów w polskich szkołach – zachęcamy wszystkich uczestników warsztatów, także tych, którzy pierwszy raz stykają się z tym tematem do tego, aby podzielili się z nami swoimi refleksjami na temat OZE.

Warsztat ten składa się z kilku modułów, które można dobierać i ustawiać w zależności od potrzeb i charakteru grupy. Moduły te to m.in.: idea otwartości, przegląd linków do repozytoriów z poszczególnych przedmiotów, wyszukiwanie zasobów (wersja podstawowa i zaawansowana), oraz „najczęściej zadawane pytania”. Do przeprowadzenia Otwartych Lekcji wystarczy scenariusz, który udostępniamy na stronie uwolnij.podrecznik.org. Zamieściliśmy tam również plakat z linkami do repozytoriów, który można powiesić w pokoju nauczycielskim tak, aby nauczyciele w każdej chwili mogli sprawdzić, gdzie szukać otwartych materiałów.

Partnerami Tygodnia Otwartej Edukacji są: KOED, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Stowarzyszenie Otwarte!, Creative Commons.

"Otwarta Lekcja” jest realizowana w ramach projektu “Równość w edukacji” finansowanego ze środków EOG w ramach programu Obywatele dla Demokracji.

(Źródło: Centrum Cyfrowe: Projekt Polska)

Komentarze (0)
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Są najliczniejszą grupą zawodową, więc muszą być problemem społecznym. System w jaki została zorgani...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Dylemat związany z ocenianiem dobrze byłoby również przeanalizować pod kątem różnych przedmiotów szk...
Pełna zgoda - nie chodzi o nie wiadomo jaka indywidualizacje, lecz o zauważenie CZŁOWIEKA przynajmni...
Barbara Nowacka powinna być zdymisjonowana, ponieważ jedynie czym zajmuje się, to podwyżkami nauczyc...
Jan napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
@ Ppp: Dzieje się tak dlatego że nie ma kompleksowego rozwiązania problemu języków obcych w szkołach...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie