Lekcje w terenie: Zainteresuj. Zaangażuj. Zintegruj

fot. Adobe Stock

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Gra terenowa od pewnego czasu zagościła w edukacji. Głównym celem nie jest oczywiście jej zorganizowanie, lecz wykonywanie określonych zadań, podczas których uczniowie wzbogacają swoją wiedzę o nowe pojęcia, a także doskonalą posiadane już umiejętności. Dodatkowo uczniowie uczą się dobrej komunikacji i współpracy z członkami grupy podczas wykonywania określonych zadań. Gra terenowa jest atrakcyjna dla uczniów, ponieważ mogą wyjść poza mury szkoły, na boisko, do sąsiedniego parku czy lasu bądź na pobliską łąkę. Podczas gry uczniowie mogą również sprawdzić siebie we współzawodnictwie z innymi, co dodatkowo motywuje ich do działania i podejmowania edukacyjnych wyzwań podczas rozwiązywania różnorodnych zadań.

Jakie są edukacyjne zalety gry terenowej? Jest ich mnóstwo. Taka forma zajęć: łączy w sobie elementy nauki, turystyki, rekreacji i aktywności sportowej; ukazuje interdyscyplinarną korelację wiedzy z różnych przedmiotów; jest doskonałą formą łączenia wiedzy teoretycznej zdobytej na lekcji z praktycznym jej wykorzystaniem w terenie; uatrakcyjnia zajęcia lekcyjne; aktywizuje młodzież; sprzyja uczeniu się; propaguje aktywność ruchową jako formę spędzania czasu wolnego; daje większe szanse na obcowanie z otaczającą przyrodą; kształtuje także umiejętności współdziałania w grupie i pracy zespołowej; umożliwia integrację młodzieży.

Przygotowując grę warto pamiętać o kilku podstawowych elementach, aby w trakcie gry cieszyć się z jej organizacji. Oto kilka podstawowych kroków, jak zorganizować grę dla swoich uczniów:

Krok 1: Określ cele główne i szczegółowe gry;
Krok 2: Ustal grupę odbiorców;
Krok 3: Określ, czy gra jest indywidualna czy grupowa;
Krok 4: Pomyśl, czy gra będzie z fabułą czy bez;
Krok 5: Wyznacz dobrą datę;
Krok 6: Poznaj miejsce gry;
Krok 7: Spisz zasady gry;
Krok 8: Określ zasady zbierania punktów/gwiazdek;
Krok 9: Przygotuj zasady sprawdzania wykonanych zadań;
Krok 10: Przygotuj zadania do gry;
Krok 11: Określ czas na realizację zadań;
Krok 12: Przygotuj dyplomy i/lub nagrody

Omówienie szczegółowe wszystkich powyższych kroków dostępne jest w moim webinarze:

Ważne! Każda gra jest inna i niepowtarzalna, bo wszystko zależy od kreatywności autorów gry, a także od zaangażowania wszystkich uczestników. Im ciekawsze i bardziej różnorodne zadania, tym łatwiej osiągnąć zamierzone cele.

Gra organizowana po raz pierwszy może być niezłym wyzwaniem dla jej twórców, ale już po jej zakończeniu, widząc uśmiechy i zadowolenie uczniów, w myślach szybko zaczynają kiełkować nowe pomysły na organizację kolejnej gry terenowej. Powodzenia. Dasz radę.

***

O wątku lekcji w terenie możesz więcej poczytać w Edunews.pl:

 

Notka o autorce: Joanna Gadomska jest nauczycielką biologii w III LO w Koninie, autorką bloga Biologia z Blondynką, członkinią społeczności Superbelfrzy RP. Autorka licznych publikacji edukacyjnych, innowacji pedagogicznych, programów nauczania, scenariuszy zajęć i materiałów dydaktycznych. Pasjonatka pracy metodą projektu, twórczyni ogólnopolskich projektów, m.in: Tydzień Uczniowskiej SuperMocy, EKO-SZKOŁA, Klasowa Wigilia bez plastiku, EKO-wyzwanie.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Anna napisał/a komentarz do Szkoła podstawowa w oczach jej nauczycieli
W mojej szkole, w klasach 1-3, pracuje 6 pań, które przekroczyły wiek emerytalny a tylko 3 młodsze. ...
Bardzo ciekawe podejście. Ja jednak myślę, że zamiast grzebać przy liście lektur, należy zmienić spo...
Ppp napisał/a komentarz do Sześć cech skutecznej pochwały
W normalnych sytuacjach "praca nad sobą" może dać tylko określony procent poprawy tego, co ktoś ma j...
Gość napisał/a komentarz do Pytanie o sens matury
Panie Piotrze:Twórcą egzaminu maturalnego był Ślązak urodzony 4 stycznia 1731 r. w Schwarzwaldau (ob...
Zadania domowe to jest tak newralgiczny i delikatny temat, że żaden minister edukacji go nie ruszy, ...
Piotr napisał/a komentarz do Pytanie o sens matury
Maturę wprowadził Bismarck w XIX w. Jak to ma się do XXI w. ? Nijak? Dlaczego istnieje? Dokładnie z ...
Gość napisał/a komentarz do Nowa matura się nie sprawdziła
Nie wiem, na jakiej podstawie ma taką fundamentalną pewność? Problemów jest o wiele więcej. Jest na ...
Jan napisał/a komentarz do Piąte koło u wozu
W obronie pani stojącej na czele i kierującej MEN: proszę zauważyć w jej próbie wprowadzania tego pr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie