Sławne polskie kobiety - ćwiczenia i karty pracy

fot. Specjalni.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zbliża się Międzynarodowy Dzień Kobiet. Warto ten dzień uczcić również edukacyjnie i przypomnieć uczniom o znanych, polskich kobietach, które na trwałe zapisały się w historii Polski i świata.

Aby takie tematy były atrakcyjne dla uczniów i aby móc ich maksymalnie zaangażować i zmotywować do ćwiczeń, w tym celu wykorzystałyśmy kody qr, matę do kodowania oraz tablety.

Na czym polegały ćwiczenia i zadania dla uczniów?

1. Po pierwsze dopasowywaliśmy etykiety z wizerunkiem kobiet i ich nazwiska.

2. Czytaliśmy najważniejsze informacje na temat opisywanych kobiet.

3. Tworzyliśmy chmury wyrazowe dotyczące wszystkich kobiet ich pracy oraz chmury z ich imionami i nazwiskami. Dzięki takim aktywnościom ustaliśmy zasady pisowni imion i nazwisk oraz rodzaj rzeczownika i odmianę przez przypadki.

4. Następnie na macie ułożyłyśmy kody, pod którymi zakodowane są wizerunki kobiet i ich imiona i nazwiska. Uczniowie sczytywali kody, odczytywali nazwiska kobiet i rozpoznawali ich wizerunki. Kody były umiejscowiona na konkretnych polach, których współrzędne określali uczniowie.

5. Uczniowie uzupełniali karty pracy, na których widniały imiona i nazwiska kobiet obok zapisanych współrzędnych. Do imion i nazwisk dopisywali współrzędne. Za każdym razem sczytując kody i rozpoznając wizerunki kobiet.

6. Uczniowie układali kody na konkretnych polach, według karty pracy. Następnie sczytywali je, odczytywali imię i nazwisko kobiety i w odpowiednim miejscu w karcie pracy je zapisywali.

7. Świetnym ćwiczeniem okazało się kodowanie imion i nazwisk znanych Polek na macie. Na każdym polu maty położyliśmy literę. Następnie ułożyliśmy zamieniając je na ciąg liter, który utworzył imię i nazwisko wybranej kobiety. Zadaniem innego ucznia było pokrycie tych pól na macie kolorowymi kwadratami lub kubeczkami, które oznaczały litery z imienia.

Takie aktywności nie tylko zaktywizowały uczniów, ale w kreatywny sposób przybliżyły biografie znanych polskich kobiet.

Wszystkie karty pracy pobierz TUTAJ.

 

Notka o autorkach: Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska- nauczycielki w Zespole Szkół Specjalnych w Kowanówku. Członkinie grupy SuperbelfrzyMini i SuperbelfrzyRP. Autorki bloga specjalni.pl. Entuzjastki nowoczesnych technologii i kreatywnych pomocy dydaktycznych. Wdrażają elementy programowania w szkolnictwie specjalnym. Autorki projektu sieci współpracy nauczycieli, prowadzące Rady Szkoleniowe i warsztaty dla nauczycieli. Za szczególne osiągnięcia edukacyjno-wychowawcze otrzymały w 2017 r. Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Specjalni.pl. Licencja CC-BY-SA

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie