Lapbookowy zawrót głowy (1)

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Lapbooki są bardzo popularne w edukacji domowej. Znalazłam je kilka lat temu na stronach anglojęzycznych, bo mamy uczące swoje dzieci w krajach zachodnich pięknie dokumentują działania edukacyjne podejmowane z dzieckiem. Poza tym dzielą się materiałami z innymi rodzicami, którzy dzięki temu mają dostęp do wielu ciekawych i sprawdzonych materiałów.fot. Aleksandra Schoen-Kamińska - Lapbook uczennicy klasy II ZS nr 3 w Pile

Pierwsze lapbooki jakie zrobiłam ze swoimi uczniami to były lapbooki o Tatrach. Całe bogactwo materiałów zmieszczonych w książce interaktywnej, jak nazwali je moi uczniowie. Problem był taki, że każdy chciałby mieć ten lapbook na własność, a wykonanie zajmuje sporo czasu. Dlatego uważam, że lapbook powinien być książką spersonalizowaną.

Jak zabrać się za przygotowanie lapbooka? Najpierw należy zgromadzić materiały: teczki papierowe, ilustracje związane z tematyką lapbooka, informacje. Potem pracujemy etapami: przygotowujemy okładkę tytułową, projektujemy działy lapbooka, przygotowujemy szablony dla informacji, kopertki na obrazki, elementy ozdobne.

Jestem w trakcie przygotowywania lapbooka o motylach z uczniami klasy pierwszej. Moi uczniowie sprawnie czytają, ale wolno piszą. Dlatego część materiałów dostają gotowych, część wykonują samodzielnie.

Chcę, by ten lapbook łączył różne rodzaje edukacji, nie tylko środowiskową. Dlatego poświęciliśmy sporo miejsca edukacji matematycznej, która pojawia się w ciekawych zagadkach, samodzielnie wymyślonych i zapisanych działaniach matematycznych, domino liczbowe. Pojawiają się nazwy dni tygodnia w języku angielskim oraz książeczka o głodnej gąsienicy na podstawie opowiadania Erica Carle pt. The very hungry caterpillar, wcześniej przygotowana na zajęciach języka angielskiego do projektu eTwinning pt. Butterfly on the swing.

Dzieci bardzo chętnie pracują nad wykonaniem swojego lapbooka, mają przy tym dużo ćwiczeń doskonalących cięcie po liniach, staranne kolorowanie, estetyczne klejenie, planowanie. Oczywiście dużo czytają i piszą, jakby mimochodem zdobywając wiadomości nie tylko o motylach. Utrwalają w ten sposób wiadomości zdobywane przez cały czas pracy nad tematyką motyli, powtarzając wielokrotnie lepiej zapamiętują.

fot. Jolanta Okuniewska

Praca nad lapbookiem w klasie pierwszej

W klasach starszych będą potrafiły samodzielnie wykonać lapbook na podany temat oraz według własnych pomysłów. Mogą zaprezentować swoje hobby, wspomnienia z wakacji, życie żab, czy historię własnego zwierzątka. Właściwie każdy temat nadaje się do wykonania lapbooka, ale na pewno nie można tego nadużywać, żeby dzieci się nie znudziły. Niektóre dotyczą hobby, ale jest sporo tematycznych – o czekoladzie, o zwierzątkach domowych i hodowlanych, o żabach.

Oglądając lapbook kolegi można się dowiedzieć o jego zainteresowaniach, zdobyć wiedzę o starożytnym Egipcie, o średniowiecznych zamkach albo o życiu w morskich głębinach. To małe interaktywne książki.

Fot. Lapbook wykonany pod kierunkiem Moniki Walkowiak, nauczycielki w Szkole Podstawowej w Kamieńcu Wrocławskim

Fot. Lapbook matematyczny wykonany przez uczniów klasy drugiej pod kierunkiem Joanny Apanasewicz, nauczycielki „Małej Szkoły” w Koninie Żagańskim

Film o lapbookach Beaty Skrzypiec, nauczycielki klasy pierwszej z Piasku

Ciekawe linki na temat lapbooków:

Notka o autorce: Jolanta Okuniewska - nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej i języka angielskiego w klasach I-III w Szkole Podstawowej im. KEN w Olsztynie. Autorka blogów www.tableciaki.blogspot.com oraz www.mywszkole.blogspot.com. Członek grupy Superbelfrzy RP, ambasador międzynarodowego programu eTwinning. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.

Na temat dobrych praktyk w edukacji wczesnoszkolnej przeczytaj także w Edunews.pl:

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie