Sidebar

21
So, Cze

Jak wykorzystać komiks w edukacji?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Twoi uczniowie lubią komiksy? Spróbuj zatem wykorzystać je na zajęciach. Komiksy używane są w edukacji (szkolnej i nieformalnej) od dawna. Jeszcze przed drugą wojną światową wykorzystywano je na przykład do tworzenia historyjek edukacyjnych w ramach Szkolnych Kas Oszczędności. Wizualne ujęcie myśli, dźwięków, akcji, treści merytorycznych, zamieni lekcję w zajęcia, które na długo zapadną w pamięci uczniów.Fot. Pixton.com

„Kiedy pierwszy raz zaproponowałam uczniom tworzenie własnych komiksów, wydawało mi się, że muszę ich dodatkowo zmotywować. Zorganizowaliśmy konkurs na najciekwszy komiks dotyczący życia szkoły(...) [Uczniowie] prace nad komiksami wykonywali pod opieką nauczyciela(...), dostali wsparcie teoretyczne(...), dowiedzieli się, jak tworzyć komiks od strony technicznej(...). Prace uczniów przeszły nasze oczekiwania. Celnie przedstwiały rzeczywistość szkolną, były dowcipne i interesujące. A przy tworzeniu komiksów uczyli się nie tylko uczniowie, zdobywałam doświadczenie i ja“ – napisała w 2008 r. Dorota Janczak, nauczyciel konsultant z Ośrodka Wspierania Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie. 

Od tamtego czasu zmieniło się wiele narzędzi. Uczniowie i nauczyciele dostali możliwość korzystania w wielu różnych serwisów do tworzenia komiksów, płatnych i bezpłatnych, na komputerach i na urządzeniach mobilnych. Sprawdzone przez Superbelfrów są na przykład dostępne w internecie: MakeBeliefsComix, Pixton, Write Comics, ToonDoo.

W niektórych szkołach komiksy zagościły na dobre. Na przykład Zespół Szkół TAK im. Ireny Sendlerowej w Opolu wykorzystuje komiksy na zajęciach różnych przedmiotów. Przykładowo uczniowie tworzą komiksy na lekcjach historii pod kierunkiem swojego nauczyciela, Bartka Janickiego, który jest również autorem świetnej prezentacji o komiksach w Prezi:

W szkole TAK eksperymentuje się również z komiksem. Świetnym przykładem takiego eksperymentu jest foniks, czyli ożywiony komiks. Jak się okazuje, tworzenie foniksów może być niezwykle angażującą formą edukacji. A przy tym jest to proces na tyle nieskomplikowany, że uczniowie mogą samodzielnie pracować nad komiksem i są bardzo zmotywowani do pracy. Gotowi na foniks? Oto świetny (doskonały!) przykład – Mumiaaaa, czyli foniks historyczny:

Produkcja: Zespół Szkół TAK im. Ireny Sendlerowej. Wydawnictwu Arkady należą się podziękowania za udzielenie zgody na wykorzystanie komiksu pt. "Mumia. Przygoda w muzeum" w projekcie uczniów TAK. Film można rozpowszechniać na licencji CC-BY-SA.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Komentarze (2)
This comment was minimized by the moderator on the site
Bardzo dobry materiał. Podaje wiele ciekawych źródeł. Dziękuję!
Katarzyna
This comment was minimized by the moderator on the site
Ciekawe czy można używać tych komiksów poza klasą? Na przykład na stronie szkoły.
Basiowe Gry Planszowe
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kinga napisał/a komentarz do Nauczyciele – luka pokoleniowa
To prawda. Bardzo dobry artykuł. Młodzi nauczyciele w polskich szkołach są niemile widziani, a jeśli...
Ppp napisał/a komentarz do Polacy coraz bardziej obojętni na ekologię?
Co w tym dziwnego? Ekologia musi być wprowadzana w życie tak, by była dla ludzi prosta, tania i nie ...
Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie