O kompetencjach 4K w szkolnej bibliotece

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W zmieniającym się świecie, w którym technologia rozwija się w błyskawicznym tempie, umiejętności, które były ważne dziesięć lat temu, mogą dzisiaj okazywać się już przestarzałe. Stąd pojęcie "kompetencji przyszłości", którym oznacza się zestaw umiejętności, postaw i wartości, pozwalających jednostkom radzić sobie w zmieniającym się świecie i elastycznie adaptować do nowych sytuacji.

Komu są potrzebne te kompetencje? Nam wszystkim! Dorosłym i młodym. To one są kluczem do zrozumienia i przetrwania we współczesnym świecie, to one przyczyniają się do zawodowego i osobistego sukcesu człowieka.

Wśród takich umiejętności najczęściej wyróżnia się:

  1. Zdolność uczenia się przez całe życie - w miarę jak wiedza i technologia ewoluują, uczniowie muszą być gotowi do ciągłego uczenia się i dostosowywania się do nowych wyzwań.
  2. Umiejętność pracy z technologią - dzisiejszy świat opiera się na technologii, więc umiejętność korzystania z narzędzi cyfrowych jest kluczowa.
  3. Kreatywność i innowacyjność - rozwiązywanie problemów i generowanie nowych pomysłów są niezbędne w rozwijającej się gospodarce opartej na wiedzy.
  4. Krytyczne myślenie - umiejętność analizy informacji, rozważania różnych punktów widzenia i podejmowania dobrze przemyślanych decyzji to podstawa wielu działań.
  5. Umiejętność współpracy - współpraca w różnorodnych zespołach i zdolność do skutecznego komunikowania się z osobami o różnych charakterach są kluczowe niemal w każdej dziedzinie zawodowej.
  6. Rozwiązywanie problemów - umiejętność identyfikowania i skutecznego rozwiązywania problemów, także tych nowych i niespodziewanych z pewnością pomaga funkcjonować we współczesnym społeczeństwie.

Szkolna biblioteka, tradycyjnie znana jako miejsce przechowywania książek oraz miejsce nauki i kultury, ma potencjał, by stać się ważnym centrum rozwoju umiejętności przyszłości u uczniów. Oto kilka sposobów, w jaki to możliwe:

  • Biblioteka wyposażona w komputery, dostęp do internetu oraz oprogramowanie edukacyjne pomaga uczniom rozwijać umiejętność pracy z technologią i bezpiecznego korzystania z zasobów sieci.
  • Organizowanie w bibliotekach konkursów literackich, wystaw artystycznych czy projektów badawczych stymuluje kreatywność i innowacyjność; uczeń może rozwijać swe umiejętności poprzez doświadczanie, tworzenie.
  • Warsztaty z komunikacji, empatii, asertywności, feedbacku, kluby naukowe i grupy projektowe prowadzone w bibliotekach umożliwiają uczniom współpracę i kształcenie umiejętności pracy zespołowej.
  • Przygotowywanie w bibliotekach warsztatów z zakresu krytycznego myślenia, zarządzania stresem czy rozwiązywania problemów pomaga w uczeniu uważnego i mądrego postrzegania rzeczywistości.

Podsumowując, szkolna biblioteka, stając się miejscem, w którym rozwijane są kompetencje przyszłości, przyczynia się do lepszego przygotowania uczniów na wyzwania, jakie stawia przed nimi przyszłość. Uczniowie, którzy będą umieli analizować i tworzyć, będą liderami przyszłości, gotowymi na wyzwania nowej ery. Zapraszam do obejrzenia mojego wystąpienia na INSPIR@CJACH 2023:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 23-24 września 2023 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2023 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM Kindloteka, Samsung Polska, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog, Fundacja Szkoła z Klasą & Asy Internetu, Learnetic, Centralny Dom Technologii, Herstory, Ogólnopolski Operator Oświaty oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorce: Marlena Kowalska jest polonistką, bibliotekarką, terapeutą pedagogicznym z 28-letnim stażem. Ponad 10 lat związana Katolicką Szkołą Podstawową im. św. Jana Bosko w Piotrkowie Trybunalskim. Swoje doświadczenia pedagogiczne opisuje w blogu szkolaInaczej.blogspot.com. Członkini społeczności Superbelfrzy RP, ambasador programu eTwinning, posiadaczka tytuł Microsoft Innovative Educator Ekspert.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie