Wokół nas. O (powtórnym) odkrywaniu małej ojczyzny

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy do podróżowania potrzeba całego worka pieniędzy? A może wystarczy tylko rozejrzeć się wkoło? Nasze małe ojczyzny są często nieodkrytymi lądami, przez które podróżowanie może okazać się wspaniałą przygodą dla nas i naszych uczniów. Wystarczy tylko zrobić krok do przodu, a nogi same poniosą ku tajemniczym światom, pełnym zapachów, smaków i barw. Ale też bogatym w niezwykłe historie samych mieszkańców. Tych, których znamy i tych, którzy byli przed nami.

Pochylenie się nad nieznanym, by stało się znane, pomaga nam odkryć i zrozumieć samych siebie, nasze zachowania, sposób myślenia czy podejścia do różnych spraw. Podczas „żywych lekcji historii” pozwalamy na kształtowanie się szeregu kompetencji, dajemy poczucie sprawczości działania i uczymy samodzielności w podejmowaniu decyzji.

Jest takie powiedzenie: „czym skorupka za młodu nasiąknie…”, dlatego inspirujmy do poszukiwań naszych uczniów. Może się okazać, że z początku błahe wydarzenie może wywołać prawdziwą lawinę świetnych tematów do kolejnych wypraw, którym nie będzie końca. Może nie każda z nich będzie łatwa, może czasem padnie wiele trudnych pytań albo niezrozumienia. Ale czy to oznacza, że nie było warto? Zawsze jest warto.

Jeśli za tym idzie nauka szacunku do innych i własnych korzeni, dbanie o pamięć oraz przywiązanie do miejsca, to uczymy naszych uczniów zrozumienia takich pojęć, jak społeczeństwo i ojczyzna. Zapewniamy poczucie przynależności i bezpieczeństwa tak potrzebne w dzisiejszych, bardzo dynamicznie zmieniających się czasach.

Zapraszam na moje wystąpienie na INSPIR@CJACH WCZESNOSZKOLNYCH 2022 w Warszawie:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 14-15 maja 2022 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2022 byli:

Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji byli: Learnetic SAFundacja Szkoła z Klasą (Program Asy Internetu), Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog (Amazon Kindloteka i Minecraft Education) oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorce: Agnieszka Herszel-Pościk jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 16 z Oddziałami Integracyjnymi im. T. Kościuszki w Pabianicach. Oligofrenopedagog i ekspertka w Powiatowym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli i Doradztwa Metodycznego w Pabianicach. Trenerka w programie Zaprogramuj Przyszłość (2019/2021). Instruktorka ZHP. Należy do grupy Superbelfrzy Mini. 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Są najliczniejszą grupą zawodową, więc muszą być problemem społecznym. System w jaki została zorgani...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Dylemat związany z ocenianiem dobrze byłoby również przeanalizować pod kątem różnych przedmiotów szk...
Pełna zgoda - nie chodzi o nie wiadomo jaka indywidualizacje, lecz o zauważenie CZŁOWIEKA przynajmni...
Barbara Nowacka powinna być zdymisjonowana, ponieważ jedynie czym zajmuje się, to podwyżkami nauczyc...
Jan napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
@ Ppp: Dzieje się tak dlatego że nie ma kompleksowego rozwiązania problemu języków obcych w szkołach...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie