W Koninie niepełnosprawni ruchowo zmieniają swoje życie

Fot. Marika Sypniewska

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Akademia Życia to miejsce w centrum Polski, gdzie osoby z niepełnosprawnością ruchową przygotowują się do samodzielnego życia. To szansa dla młodych osób, które z powodu niepełnosprawności są zależne od innych ludzi – w sensie organizacyjnym, zawodowym, ekonomicznym i prywatnym.

„To unikatowy projekt w skali kraju. Rewelacyjny, kompleksowy i skuteczny program usprawniania i aktywizacji życiowej młodych osób niepełnosprawnych fizycznie” – tak rekomenduje Akademię Życia prof. nadzw. dr hab. Tomasz Tasiemski, Kierownik Zakładu Sportu Osób Niepełnosprawnych Wydziału Wychowania Fizycznego, Sportu i Rekreacji Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu.

Uczestnicy Akademii przyjeżdżają do Konina na 6 miesięcy. W przystosowanych mieszkaniach treningowych uczą się i rozwijają praktyczne umiejętności. Każdy realizuje indywidualny plan dostosowany do stopnia jego sprawności, predyspozycji, umiejętności, kompetencji i zainteresowań.

Aby zrozumieć każdego oddzielnie…

Uczestnicy Akademii podkreślają indywidualizm „toku nauczania”. Poszczególne osoby realizują plany szkoleniowe dostosowane do ich sprawności, predyspozycji, umiejętności, kompetencji, zainteresowań i oczekiwań. Plany te zawierają m.in.: treningi samodzielności (np. wykonywanie czynności domowych, poruszanie się środkami komunikacji miejskiej, robienie zakupów, przyrządzanie posiłków, sprzątanie), udział w zajęciach aktywnej rehabilitacji (na sali gimnastycznej, na basenie i w plenerze), pomoc psychologa oraz spotkania z coachem, który pomaga zdefiniować cel zawodowy i dobiera odpowiednie szkolenia.

„Pierwsze pytanie, które zadaję adeptom Akademii Życia brzmi zawsze tak samo: co umiesz, a czego chciałbyś się nauczyć? Bo tylko ok. 25 proc. osób z urazami rdzenia kręgowego, które trafiają do Akademii Życia, z jazdy na wózku i tzw. samoobsługi, czyli codziennych czynności osobistych coś tam umie. Reszta nie wie prawie nic. Wielu trzeba tłumaczyć i pokazywać wszystko od początku.” - podkreśla Przemek Stelmasik, instruktor niezależnego życia, który od 2007 roku sam porusza się na wózku, a dziś szkoli uczestników Akademii.

Akademia organizuje także kursy języków obcych, obsługi konkretnych programów komputerowych (np. grafika komputerowa, obróbka zdjęć, program do zarządzania magazynem), szybkiego pisania, edycji tekstów, e-commerce. Zaprasza na specjalne warsztaty i seminaria ekspertów z takich obszarów i dziedzin jak np. rynek pracy, wsparcie socjalne dla osób niepełnosprawnych, social media, kosmetologia, seksuologia, terapia artystyczna, ratownictwo medyczne. Uczestników Akademii wspierają instruktorzy niezależnego życia (osoby poruszające się na wózkach), terapeuci i asystenci. Jeszcze podczas pobytu w Akademii uczestnicy odbywają praktyki zawodowe u różnych pracodawców. Najbardziej aktywni kierowani są na pół- roczne, płatne staże zawodowe, aby jak najlepiej przygotować się do wejścia na otwarty rynek pracy.

„To prawda, że zaczynając pobyt w Akademii już sprawnie poruszałem się na wózku, ale wiele zadań było dla mnie nowych. Cieszyłem się, że w programie jest dużo zajęć fizycznych usprawniających górne partie ciała. To właśnie w Akademii zacząłem grać w koszykówkę na wózkach, a teraz zakładam taką drużynę w Szczecinie. W Akademii podszkoliłem się też w języku angielskim i znalazłem pracę w swoim zawodzie, czyli… kucharza.” - mówi Marcin Olszewski, uczestnik Akademii Życia.

Warunki uczestnictwa

Akademia Życia działa od września 2013r. do czerwca 2018r. W całym projekcie weźmie udział 50 młodych (18-25 lat) osób z niepełnosprawnością ruchową z całej Polski, które zechcą zmierzyć się z samodzielnym życiem. Rekrutacja prowadzona jest w trybie ciągłym. Pierwszym krokiem do udziału w projekcie jest wypełnienie prostego formularza online dostępnego na stronie http://www.akademiazycia.org/

Ostatnie rozmowy kwalifikacyjne odbyły się w Koninie w połowie września. Kolejne spotkania dopiero za pół roku. Jednorazowo do mieszkań treningowych przyjeżdża 8 osób. Do dyspozycji mają dwa w pełni wyposażone i dostosowane mieszkania zlokalizowane na konińskiej Starówce. W każdym znajduje się przestronna kuchnia i łazienka. Pokoje są 1, 2 i 3 osobowe, wygodnie umeblowane z dostępem do wi-fi. Udział osób niepełnosprawnych w projekcie finansowany jest przez duńskie Fundacje VELUX. Po przyjeździe do Konina, uczestnicy we własnym zakresie organizują sobie jedynie wyżywienie.

Zainteresowani proszeni są o kontakt z Karolem Włodarczykiem z Fundacji im. Doktora Piotra Janaszka PODAJ DALEJ Tel. 63 211 22 19, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 
Formularz rekrutacyjny dostępny jest TUTAJ.

AKADEMIA ŻYCIA/ Start up for young disabled people jest finansowana przez Fundacje VELUX. Realizatorem projektu jest Fundacja im. Doktora Piotra Janaszka PODAJ DALEJ, a partnerem Miasto Konin.

 

(Źródło: Fundacja Podaj Dalej)

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie