Krytyczne myślenie jako kluczowa kompetencja w świecie fejków

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Żyjemy w czasach fejków i post-prawd, zalewają nas zewsząd informacje i często trudno się połapać w tym, co jest prawdą, a co fałszem, oddzielić opinie od faktów. Dlatego też kształcenie kompetencji 4K, a w szczególności krytycznego myślenia pełni tak ważną rolę.

Krytyczne myślenie to umiejętność analizy informacji, dostrzeżenia logicznych związków i relacji oraz różnorodnych perspektyw, rozwiązywania problemów i podejmowanie decyzji oraz refleksji. Uczniowie posiadający umiejętność krytycznego myślenia potrafią formułować proste wyjaśnienia, wyciągać wnioski, dokładnie i kompleksowo omawiać zagadnienia, dokonywać właściwych wyborów oraz ocen, aby uporać się z danym problemem (Bayan et al., 2023). Nowe badania pokazują także, że kiedy podnosi się poziom umiejętności krytycznego myślenia, poprawią się także wyniki w nauce (D’Allesio i in., 2019, badanie na studentach MBA).

Krytyczne myślenie rozwijać można na wiele sposobów. Od 14 lat jestem nauczycielem Teorii Wiedzy, czyli kursu krytycznego myślenia, który jest jednym z przedmiotów obowiązkowych w ramach Matury Międzynarodowej IB. W trakcie swojego wystąpienia przybliżyłam kilka metod na rozwijanie tej kompetencji, np. poprzez:

  • rutyny myślowe
  • interdyscyplinarność (koncepty)
  • dyskusje i debaty
  • zadawanie pytań otwartych wymagających uzasadnienia
  • dociekanie "dlaczego tak myślisz?", "co z tego wynika?"
  • analizę różnych perspektyw
  • ocenianie kształtujące
  • czas na refleksję i zadania podsumowujące

Krytyczne myślenie jest ważne jednak nie tylko wtedy, kiedy mówimy o wiedzy przedmiotowej, ale również w życiu codziennym. Pomaga nam ono w adekwatny sposób analizować własne zasoby, przyglądać się swoim stanom emocjonalnym i reagować w oparciu o zebrane informacje. Jest więc podstawą do rozwoju kompetencji społeczno-emocjonalnych tak istotnych w dzisiejszym świecie.

Zapraszam do obejrzenia mojego wystąpienia na INSPIR@CJACH 2023 i refleksji nad tym jak Wy możecie rozwijać krytyczne myślenie waszych uczniów:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 23-24 września 2023 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2023 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM Kindloteka, Samsung Polska, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog, Fundacja Szkoła z Klasą & Asy Internetu, Learnetic, Centralny Dom Technologii, Herstory, Ogólnopolski Operator Oświaty oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorce: Barbara Ostrowska jest doktorem psychologii, nauczycielką teorii wiedzy i psychologii w programie międzynarodowym IB DP w Międzynarodowym Liceum Ogólnokształcącym Paderewski w Lublinie. Moderator szkoleń online, trener i egzaminator. Google Educator oraz Microsoft Certified Educator. Ekspert Fundacji Szkoła z Klasą i Programu Projektor. Należy do społeczności Superbelfrzy RP.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

A potem oburzenie harnasiów i halyn jak ktoś stwierdza że Polacy to debile. Wiecie że za granicą nie...
Anna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Pani Sylwia ma marne pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...Miałam okazję, przez krótki ...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Proszę wyjaśnić, w jaki sposób nauczyciel wspomagający przygotowuje się do zajęć. Przecie on po pros...
Taaa, a premier, z wielkim hałasem, przed kamerami otwiera "największą w Europie fabrykę amunicji". ...
Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie