Młoda Polska (niezbyt) przedsiębiorcza?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
przedsiębiorczość Dariusz Żuk jest prezesem Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości, które wspomagają studentów i absolwentów pragnących założyć własną firmę. Mimo, że istnieją rozmaite źródła finansowania i wsparcia, młodzi ludzie niezbyt garną się do rozpoczynania własnej działalności gospodarczej. Dzieje się tak co najmniej z kilku powodów.
 
Młodzi Polacy szturmują uczelnie wyższe, a liczba studentów na modnych kierunkach z nazwą zawierającą słowa „ekonomia” i „zarządzanie” stale rośnie. Niestety, nie przekłada się to wcale na wzrost liczby młodych przedsiębiorców. Tylko 2% absolwentów po odebraniu dyplomu magistra decyduje się na pracę na własny rachunek. Przeraża ich brak kapitału początkowego, trudna do przebrnięcia biurokracja oraz strach przed ryzykiem. Według Dariusza Żuka, to smutne, gdyż młodzi Polacy posiadają bardzo duży przedsiębiorczy potencjał – aż połowa z nich chciałaby założyć firmę, ale nie decyduje się na ten krok.

Według prezesa AIP istnieje kilka przyczyn takiego stanu rzeczy. Winny jest brak odpowiedniej edukacji przedsiębiorczości oraz pozytywnych wzorów przedsiębiorców, których firmy odniosły sukces. W szkołach nikt nie stawia dzieciom za wzór posiadaczy własnych firm. Promuje się za to wszelkie inne zawody, które są związane przede wszystkim z pracą na etacie. Poza tym, strasze pokolenie, wychowane po części w poprzednim systemie politycznym, przestrzega młodych ludzi przed ryzykiem i wysiłkiem związanym z prowadzeniem firmy. Dla wielu osób praca na etacie to najłatwiejszy i najbardziej pożądany system zatrudnienia. Innym ważnym czynnikiem jest lęk przed binzesową porażką, która traktowana jest jako coś negatywnego, a nie jako okazja do życiowej nauki procentującej w przyszłości. Wielu młodych przedsiębiorców nie chce pogodzić się z możliwym upadkiem swojej firmy i bardzo mocno przywiązuje do własnych pomysłów, a przez to traci rynkową elastyczność.
 
Posłuchajmy wywiadu z Dariuszem Żukiem przygotowanego na potrzeby realizacji projektu Fundacji Teraz Edukacja "Własność prywatna w epoce Internetu i globalizacji", nad którym patronat objął Minister Skarbu Państwa Aleksander Grad. 
 
{mp3}wlasnosc2_wywiad{/mp3}
 
 
 
[Motyw muzyczny wykorzystywany w podkastach Edunews.pl pochodzi z płyty Nine Inch Nails pt. Ghosts I-IV: utwór 3-Ghosts I, dostępny na licencji Creative Commons BY-NC-SA 3.0 US]  

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie