Zamiast zwykłej szkolnej tablicy

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
innowacje w edukacjiW szkołach brytyjskich i amerykańskich tablice interaktywne są obecne od dawna. Zastąpiły – z powodzeniem – białe, czarne czy zielone tablice oraz kredę. Choć wielu nauczycieli miało obawy przed stosowaniem tych narzędzi technologii edukacyjnej, zostały one szybko rozwiane, gdy nauczyciele poznali lepiej zalety i możliwości tych urządzeń.
 
Również w Polsce korzystanie z tablic interaktywnych jest coraz powszechniejsze. Na przykład od września 2004 r. Wojewódzki Ośrodek Doskonalenia Informatycznego i Politechnicznego z Opola prowadzi projekt edukacyjny „Tablica interaktywna w edukacji“. Każda szkoła, każdy nauczyciel może bezpłatnie wypożyczyć tablicę po uzyskaniu akceptacji Komisji Konkursowej oceniającej przygotowane scenariusze lekcji lub innych zajęć. Tablice interaktywne pojawiają się również jako stały element wyposażenia szkół. O ile jeszcze kilka lat temu tablice kosztowały nawet 10.000 złotych, dziś ich koszt nie jest już taką barierą – można je kupić już za 4000 złotych, czyli równowartość dobrego laptopa.

O tablicach interaktywnych pisaliśmy w artykule Tablice interaktywne do szkoły. Dziś o wprowadzaniu tablic interaktywnych do szkół rozmawiamy z Witoldem Kołodziejczykiem z CODN.

{mp3}itablice{/mp3}

Czy tablica interaktywna jest skutecznym narzędziem edukacji?
Badania nad wykorzystaniem tablicy interaktywnej w nauczaniu są prowadzone w Zakładzie Dydaktyki Chemii na Wydziale Chemii Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu od 2004 roku. Wzięło w nich udział po 120 osób dla każdego z trzech poziomów edukacyjnych: szkoła gimnazjalna, ponadgimnazjalna i wyższa. Przed przystąpieniem do zajęć poszczególne osoby przydzielono do grup w sposób losowy. Podczas badań przeprowadzono test wstępny, końcowy oraz dystansowy po upływie 3 miesięcy od testu końcowego. Wyniki skuteczności kształcenia przedstawiają się następująco:

W szkole gimnazjalnej (w grupach eksperymentalnych pracujących z tablicą interaktywną skuteczność kształcenia jest wyższa od wyników uzyskanych w grupie kontrolnej zarówno podczas testu końcowego, jak i dystansowego) wynosi ona odpowiednio:
- dla grupy pracującej na tablicy interaktywnej 93,63% i 83,13%;
- dla grupy korzystającej z pracowni komputerowej 90,19% i 75,13%;
- dla grupy kontrolnej kształconej metodą tradycyjną 78,69% i 61,38%.

W szkole ponadgimnazjalnej (w grupach eksperymentalnych skuteczność kształcenia okazała się wyższa od wyników uzyskanych w grupie kontrolnej zarówno podczas testu końcowego, jak i dystansowego) wynosi ona odpowiednio:
- dla grupy pracującej na tablicy interaktywnej 90,25% i 65,25%;
- dla grupy korzystającej z pracowni komputerowej 87,00% i 57,25%;
- dla grupy kontrolnej kształconej metodą tradycyjną 71,50% i 44,00%.

W szkole wyższej wynosi odpowiednio w teście końcowym i dystansowym:
- dla grupy pracującej na tablicy interaktywnej 91,00% i 63,00%;
- dla grupy korzystającej z pracowni komputerowej wyniosła 92,25%, 68,50%;
- dla grupy kontrolnej kształconej metodą tradycyjną 74,50% i 45,50%.

nowe technologie w edukacji 
 
Wyniki badań pozwalają stwierdzić, że praca z tablicą interaktywną pozwala uzyskać lepsze wyniki kształcenia w porównaniu do wyników grupy nauczanej w pracowni komputerowej czy kształconej metodą tradycyjną. Jak wskazują dydaktycy wykorzystyjący te narzędzia w pracy, wysoka skuteczność edukacyjna jest rezultatem możliwości modyfikacji wybranych elementów zajęć w trakcie ich trwania, a także łatwego przekształcania ich struktury, poprzez m.in. odwołanie się do wcześniej poczynionych notatek (np. na poprzednich zajęciach), możliwości rozbudowy i atrakcyjnego wyjaśnienia trudniejszej partii materiału poprzez różnego rodzaju prezentacje dynamiczne i interaktywne.

[informacja na temat wyników badań za e-Mentor 1/2007, “Tablica interaktywna środkiem wspomagającym nauczanie” Hanna Gulińska, Małgorzata Bartoszewicz]
 
 
 
[Motyw muzyczny wykorzystywany w podkastach Edunews.pl pochodzi z płyty Nine Inch Nails pt. Ghosts I-IV: utwór 3-Ghosts I, dostępny na licencji Creative Commons BY-NC-SA 3.0 US]  
 
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)  
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie