Obserwacje i inspiracje z zajęć ze studentami

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Edukacja znajduje się dziś w głębokiej transformacji, przy czym trudno jest stwierdzić, w którą stronę powinniśmy zmierzać. Można tworzyć katalog kompetencji przyszłości, ale za kilka lat może się okazać, że to jednak nie o to chodzi. To nie jest tak, że tylko szkoła czy uczelnia jest zła i wszystkie winy można zrzucić na te instytucje. Problem leży także po stronie uczniów/studentów – zwłaszcza ich motywacji i wychowania, czy szerzej ujmując – przygotowania do samodzielnego życia.

Swego czasu usłyszałem, jak przedstawiciele Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego mówią o potrzebie kształcenia informatyków, rozwijaniu zamiłowania do programowania od najmłodszych lat, gdyż na rynku brakuje w tym momencie kilkudziesięciu tysięcy przedstawicieli tej profesji. Parę dni później poprosiłem o objęcie przez ministerstwo patronatem naszego konkursu informatycznego, który kształci właśnie powyższe kompetencje u uczniów od podstawówki, po szkołę średnią - odpowiedź była odmowna.

Jako wykładowca i pracownik firmy z branży TIK widzę, że brak całościowego podejścia do edukacji skutkuje nie tylko nieprzygotowaniem uczniów do bycia studentami, ale też studentów do bycia pracownikami. Uczymy, żeby uczyć, dociągnąć do średniej i puścić dalej - "niech się dzieje wola nieba". Uczmy też zwykle w sposób, który nijak ma się do współczesności, do potrzeb przebodźcowanego pokolenia Z, a także do znanych od kilkudziesięciu lat badań, a które mówią, że tylko poprzez eksperymentowanie, doświadczanie, pokazywanie teorii w codzienności, możemy wpłynąć na zainteresowanie uczniów przedmiotem. O tym właśnie starałem się mówić - a czy mi się udało? - zapraszam do oglądania mojego wystąpienia na INSPIR@CJACH 2019:

***

Konferencja INSPIR@CJE 2019 odbyła się w Warszawie (27-28 czerwca 2019).

Partner merytoryczny: Superbelfrzy RP / Superbelfrzy Mini

Partnerzy: Brainly, Fundacja Orange, Katalyst Education, Learnetic, Microsoft, Skriware, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerzy medialni: Głos Nauczycielski, Wokół Szkoły, Edustore.eu.

 

Notka o autorze: Lech Wikaryjczyk jest dyrektorem marketingu w Learnetic SA oraz wykładowcą akademickim w Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych. Z wykształcenia grafik, socjolog i marketingowiec. Z edukacją związany od ponad 8 lat, wcześniej był odpowiedzialny za komunikację marketingową w firmie Young Digital Planet. Zrealizował nagradzane kampanie reklamowe (m.in. Kamera, akcja, nowoczesna edukacja, która został wybrana na najlepsza polską kampanię w social media w 2014 roku) i PR'owe (m.in. Sztorm roku dla Learnetic SA w 2018 roku). Współtworzył takie marki edukacyjne jak np. Lekcjotek@, Kosmikus, eduSensus, LaboLAB, mTalent, Dzwonek.pl czy MPP.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie