Multimedia w edukacji (1)

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zestawienie informacji na temat celów kształcenia (kształtowanie postaw poprzez inspirowane zaangażowanie) oraz profilu współczesnego ucznia (w tym zjawisk określanych mianem kultury 2.0) prowadzi do konkluzji, że oferta edukacyjna skierowana do młodego człowieka powinna w większym lub mniejszym stopniu opierać się na multimedialnym przekazie. Kierując do ucznia przekaz w formie multimedialnej, wchodzimy niejako w jego naturalne środowisko, zamieniamy naukę w zabawę, budzimy zainteresowanie, ciekawość, a przez to zbliżamy się do osiągnięcia założonych celów nauczania.

Zwróćmy uwagę, że za złożonym przekazem medialnym przemawiają nie tylko względy kulturowe czy pokoleniowe, ale także fakty znane od dawna specjalistom z dziedziny pedagogiki. Wystarczy przywołać w tym miejscu stożek zapamiętywania Dale’a, który pokazuje zależność między formą przekazu, a stopniem przyswajania podawanych informacji. Po dwóch tygodniach pamiętamy:
10% tego, co czytamy
20% tego, co słyszymy
30% tego, co widzimy
50% tego, co widzimy i słyszymy
70% tego, co mówimy
90% tego, co mówimy i robimy
 
Im mniej złożony przekaz, im niższe zaangażowanie uczącego się i mniejszy jego udział w działaniu dydaktycznym, tym ilość zapamiętanych informacji jest mniejsza.
 
następna część raportu
 
(Część I referatu, który ukazał się w publikacji SGGW: Studia i Materiały Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej R.10, Zeszyt 1(17)/2008)
 
Nota o autorze: Dr Joanna Opoka, Polski Uniwersytet Wirtualny, Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

Literatura:
Bendyk E., Filipiak M., Hofmokl J., Kulisiewicz T., Tarkowski A., Kultura 2.0. Cyfrowe wyzwania przyszłości, Polskie Wydawnictwo Audiowizualne, Warszawa 2007.
Chmielecka E., Edukacja dla społeczeństwa mądrości, w: Rozwój e-edukacji w ekonomicznym szkolnictwie wyższym, (publikacja elektroniczna), 2007.
Prensky M., Digital Natives, Digital Imigrants, w: On the Horizon, NCB University Press, Vol. 9 No. 5, October 2001.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Leszek napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Pani Minister,mam bardzo podobne przemyślenia jako nauczyciel z 40-letnim stażem i dyrektor od ćwier...
Tomasz napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Pano SylwioO tym co pani pisze moga zawalczyc nauczyciele tacy jak pani czy ja (zakladam ze pani jes...
Sylwia napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Szanowna Pani Minister, uprzejmie proszę o podjecie tematu zróżnicowania pensum. Jest to konieczne, ...
Ppp napisał/a komentarz do Co młodzi sądzą o demokracji?
Wychodzi na to, że młodzież jest bardzo świadoma. Zatem: politycy - DO ROBOTY! Godzina tygodniowo no...
Nauczyciele wf nie pracują w domu, ich obowiązki zamykają się w szkole. Nie przygotowują się w domu ...
Wygrywamy wszystkie bitwy a przegrywamy wojnę. Taka rozmowa podczas wywiadówki: Pani syn ma braki a ...
Sprzeczność niewątpliwie jest, ale myślący człowiek powinien zauważyć, co ważniejsze. A ważniejsze j...
Egzaminy to diabeł. I do tego sprawdzają wiedze, która nie będzie nikomu w przyszłości potrzebna i k...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie