Współczesne młode pokolenie to tzw. cyfrowi tubylcy, pokolenie sieci, sieciaki, pokolenie Googla. Spektrum nazw jest tu bardzo bogate, a każda z nich wskazuje na głębokie zanurzenie przedstawicieli tego pokolenia w medialnym świecie.
Inspiracje zza kulis albo przypowieść o zaczynie
Na przekazanie wszystkich treści zaprezentowanych przez prelegentów na “Inspiracjach 2013” będzie czas w najbliższych dniach na łamach edunews.pl, a naprawdę jest się czym inspirować. Chciałabym podzielić się refleksjami po rozmowach z uczestnikami spotkania, którzy użyczyli swojego głosu za kulisami konferencji. Wszystkim osobom zadawałam te same trzy pytania: z jaką myślą/oczekiwaniami przyjechali do Warszawy, jakie narzędzia TIK/nowoczesne metody pracy sprawdzili na swoim edukacyjnym podwórku i co chcieliby zmienić w polskim systemie oświaty.
O zaniedbaniach w kształceniu nauczycieli
W Warszawie odbył się II Kongres Polskiej Edukacji, wydarzenie zbyt duże i złożone, aby o wszystkim napisać... Zainteresowała mnie sesja „Kształcenie nauczycieli – inwestycja w przyszłość edukacji“. Wybierając się na nią, chciałem przede wszystkim dowiedzieć się, jak uczelnie i wyspecjalizowane instytucje doskonalenia nauczycieli chcą kształcić (przygotowywać do zawodu?) przyszłe pokolenia Superbelfrów, czyli nauczycieli dobrze rozumiejących epokę i pokolenia, których uczą.
Wartości do szkoły
O kształtowaniu postaw młodych Polaków w duchu Wartości rozmawiały grupy społeczne oddziałujące na rzeczywistość szkolną: nauczyciele, rodzice i władze oświatowe. Z inicjatywy Joanny Fabisiak, Poseł na Sejm RP, oraz Stowarzyszenia Edukacyjnego Integracja, 19 kwietnia odbyła się w Sejmie RP konferencja o wartościach w wychowywaniu dzieci i młodzieży. Wydarzenie zgromadziło ponad 250 osób, wykład inauguracyjny wygłosił Profesor Jerzy Buzek, Eurodeputowany Parlamentu Europejskiego.
W poszukiwaniu dobrego nauczania i uczenia się
Na marcowej konferencji Jakość edukacji czy/i jakość ewaluacji w Krakowie wiele uwagi poświęcono zmianie pracy szkoły i nauczyciela. Łatwość dostępu do międzynarodowych lub krajowych badań z całego świata ułatwia poszukiwania nowego modelu lub nowego ładu w szkole XXI wieku. Globalizacja ma istotny wpływ na systemy szkolne, gdyż idee, narzędzia i metody powstające w jednym kraju stosunkowo szybko przemieszczają się do innych.
Odpowiedzialni nauczyciele
W dniach 23-26 marca 2013 r. w Krakowie odbyła się trzecia konferencja z cyklu: Jakość edukacji czy/i jakość ewaluacji. Tym razem hasłem przewodnim był temat dotyczący odpowiedzialnych nauczycieli. Celem konferencji było stworzenie przestrzeni i czasu na bezpieczne, interesujące rozważania, przemyślenia i rozmowy o edukacji, ewaluacji, przywództwie i współczesnym świecie.
Kluczowe kompetencje Polaków w XXI wieku
Jeśli chcemy być bardziej produktywni, innowacyjni i konkurencyjni w skali międzynarodowej, zarówno jako kraj, jak i społeczeństwo, musimy mieć więcej kapitału moralnego (zachowań etycznych), kapitału społecznego (lojalności, zaufania, współpracy) i kapitału kreatywności (zdolności do kwestionowania tego, co jest i wymyślania nowego) – uważa Jan Szomburg, organizator Kongresu Obywatelskiego.