Internet co najmniej raz w tygodniu

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania i analizyW 2009 roku 52% Polaków w wieku od 16 do 74 lat co najmniej raz w tygodniu korzystało z Internetu, a ponad 60% gospodarstw domowych miało komputery. Obecnie odsetek ten jest wyższy i wynosi 55% - wynika z danych przedstawionych w ubiegłym tygodniu przez GUS podczas konferencji o rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce. 
 
W naszych domach jest jeszcze zbyt mało komputerów i urządzeń z połączeniem internetowym. Dla porównania w Islandii i Holandii Internet posiada blisko 90% gospodarstw, a w Szwecji, Norwegii, Luksemburgu, Danii, w Niemczech i Wielkiej Brytanii - ponad 80%. Najmniej domowych komputerów w krajach UE mają mieszkańcy Rumunii i Grecji (ponad 40%) oraz Bułgarii (30%).

Z komputera praktycznie zawsze korzystają ci, którzy się uczą (99% w 2010 r.). Na drugim biegunie są emeryci, którzy sporadycznie korzystają z komputerów (20% w 2009 roku i 21% w 2010 roku). Najczęściej z komputera korzystamy w domu (ponad 50%), w pracy (20%), w szkole lub na uczelni (blisko 10%). 

W kontekście rozwoju polskiej szkoły i uczelni, to ostatnie wskazanie może wydać się niepokojącym. Może świadczyć o tym, że polska szkoła i uczelnia nie wykorzystują szansy na poprawę jakości i efektywności nauczania, jaka jest związana z odpowiednim wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi elektronicznych (za mało korzystają z komputerów i internetu). Ale można również dojść do wniosku, że pomimo dużych nakładów na infrastrukturę komputerową w szkołach, wciąż jest ich za mało, przez co jedynie niewielki odsetek uczniów / studentów ma szansę na zajęcia z komputerem przynajmniej raz w tygodniu. Wydaje się, że korzystanie z komputerów i internetu przez osoby uczące się wymagałoby osobnych pogłębionych badań pokazujących stan faktyczny komputeryzacji szkolnej – jest osiągnięcia, ale i porażki.

W tym miejscu warto odnieść się do świeżo opublikowanych badań PISA 2009, z których wynika, że Internet ma istotny wpływ na jakość nauki uczniów. Uczniowie, którzy mają w domu Internet, odnotowują średnio wyższe wyniki w domenie czytania i interpretacji. Obserwowane różnice w wynikach punktowych uczniów z dostępem do Internetu oraz bez niego (w Polsce i innych krajach o zbliżonym do Polski odsetku tych uczniów) są bardzo wysokie i wynoszą około 50 punktów na korzyść uczniów z dostępem do Internetu. W tworzącym się w Polsce społeczeństwie informacyjnym powinniśmy zdecydowanie większy nacisk postawić na usieciowienie placówek edukacyjnych (najlepiej z bezprzewodowym dostępem do Internetu) i stale tworzyć miejsca, w których każdy zainteresowany będzie mógł korzystać z Internetu. Najlepiej kilka razy w tygodniu.

Z badań GUS wynika, że Polacy wciąż jeszcze nieśmiało korzystają z e-usług w kontaktach z urzędami (inna sprawa, że wciąż jeszcze wiele urzędów nie jest przygotowanych do takiego kontaktu). Z usług administracji publicznej za pomocą sieci internetowej najczęściej korzystają duże przedsiębiorstwa (99% w 2009 roku). Cel kontaktu był bardzo różny: odsyłanie wypełnionych formularzy (blisko 90%), otrzymywanie formularzy (80%), pozyskiwania informacji (77%), składanie ofert w elektronicznym systemie zamówień publicznych (mniej niż 14%).

Nasze społeczeństwo jest coraz bardziej informacyjne – z roku na rok rosną wskaźniki korzystania z nowoczesnych urządzeń komunikacyjnych – w 2009 r. za pomocą komunikatorów internetowych kontaktowało się ze sobą blisko 33% osób, blisko 20% telefonowało przez internet, około 15% brało udział w czatach lub forach dyskusyjnych, ale - tylko 8,4% osób przeglądało blogi. W 2010 roku 82% osób korzystało z poczty email, 67% wyszukiwało informacje o towarach i usługach, a 43% korzystało z usług bankowych.

(Źródło: PAP Nauka w Polsce, opr. własne)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie