Zainspirowałam się dyktandem w tej formie na stronie Zamiast Kserówki prowadzonej przez Superbelfrow i postanowiłam zrobić Biegane Dyktando na dużą skalę. Skąd ten pomysł? Język polski nie musi i nie powinien być nudny. Dlaczego sportowe zawody budzą tyle emocji, a językowe potyczki kojarzą się głównie z cichymi zmaganiami z kartką papieru.
Smartfonowi uczniowie
Jest godzina 7.45. Wchodzę do szkoły, za chwilę zaczynam dyżur a potem pierwsza lekcja. Po drodze do pokoju nauczycielskiego kątem oka dostrzegam największego „wroga” procesu dydaktycznego. Odbijające się na twarzach moich uczniów światła ekranów urządzeń mobilnych nie pozostawiają żadnych złudzeń, co do tego, gdzie oni w tym momencie naprawdę są. Tubylcy cyfrowi...
Język angielski na etapie wczesnoszkolnym
Nauka języka angielskiego teoretycznie uznawana jest za jeden z priorytetów na każdym etapie kształcenia. Zaczyna się już w przedszkolu, więc na koniec gimnazjum dzieci powinny chyba już mówić płynnie w tym języku... W teorii oczywiście – w praktyce mamy przed sobą ciągle wiele wyzwań, z którymi żaden narodowy program edukacji języka angielskiego sobie nie poradzi. Ale dobry nauczyciel może – bo ma większe szanse i możliwości.
Spiral, czyli zakręcone lekcje
Kiedy natknąłem się na aplikację Spiral (i po krótkim rozpoznaniu) byłem trochę sceptycznie do niej nastawiony. Wydawała mi się nieintuicyjna, taka, w której nie wiadomo o co chodzi. Ale jakże się myliłem! Te narzędzie edukacyjne okazało się tak proste, że aż trudno w to uwierzyć.
Nauka z QR-kodami
Coraz częściej spotykamy na różnych opakowaniach, ulotkach, plakatach małe kwadraciki z zakodowaną informacją, czyli QR-kody. Do ich rozszyfrowania służą aplikacje w urządzeniach mobilnych. Przypominają kody kreskowe, które znajdują się na sprzedawanych produktach, ale są o wiele „pojemniejsze”. Są to narzędzia bardzo proste i doskonałe do wykorzystania w edukacji.
Szkoły z demokracji słynące
Prawdziwą wartość partycypacji i demokracji pokazali uczniowie, uczennice i nauczyciele, nauczycielki biorący udział w Szkole Demokracji, którzy spotkali się w Warszawie na podsumowaniu tegorocznej edycji programu. Sala konferencyjna zamieniła się we wzorcową placówkę, gdzie dzieci ze szkół podstawowych, ale i młodzież gimnazjalna i ponadgimnazjalna oraz opiekunowie i opiekunki jak równy z równym podejmowali decyzje, dyskutowali, angażowali innych do działania. Tak zakończyła się 8. odsłona programu realizowanego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Kostki narracyjne
O kostkach w nauczaniu matematyki słyszało wielu, ale o kostkach narracyjnych? Idealnych przy nauce języków (w tym oczywiście, również języka polskiego)? Warto przyjrzeć im się bliżej – możliwości wykorzystania na zajęciach mamy wiele.