Spada czytelnictwo (nie wierzę!), ale jeśli tak, to bardzo dobrze, bo to oznacza postęp. Postęp w komunikacji międzyludzkiej. Poza przekazem multimedialnym można wykorzystać także i manuśle (zaraz wyjaśnię co to jest, cierpliwości - czytaj do końca, ilustrowany przykład na zdjęciu).
Zapisywana refleksja na lekcjach matematyki
Na stronie MiddleWeb, przeczytałam wpis amerykańskiej nauczycielki Michelle Russell pod tytułem: "Czy na lekcjach matematyki potrzebujemy więcej pisania?". Zainteresował mnie z dwóch powodów. Jeden to, że jestem głęboko przekonana, że podejście refleksyjne do uczenia się, a też zapisywanie swoich refleksji jest niezbędne dla procesu uczenia się. Dlatego jestem bardzo za pisaniem przez uczniów podczas lekcji matematyki.
Ryślenie, czyli myślograficznie i lapbookowo
Najcenniejszą rzeczą jaką możemy komuś zaoferować (dać) to czas i zainteresowanie (uwaga). Czas i poświęcona uwaga w świecie pośpiechu i elektronicznych gadżetów są towarami deficytowymi. W świecie kopiuj-wklej informacje łatwo upowszechniać. Wkleić można dowolnie długi tekst… i go odczytać. Wyszukać można dowolną prezentację, nieco zmodyfikować. I wyświetlić. Nowinki sprzed dwudziestu lat nie robią już wrażenia… Dydaktyka akademicka zatrzymała się na etapie kserówek i Power Pointa.
Grajmy w kości w szkole (4)
Matematyka i gry świetnie do siebie pasują. Czasami na jednej grze możemy przećwiczyć wiele różnych operacji, skutecznie wspierając rozwój kompetencji matematycznych dzieci w szkole podstawowej. Nie bójmy się z nich korzystać w nauce na każdym etapie kształcenia.
Uporządkuj wiedzę z myślografią
W ostatnich dniach stanęłam przed zadaniem porządkowania wiedzy moich uczniów z zakresu odmiany rzeczownika. Ponieważ rzecz dotyczy pierwszorocznych gimnazjalistów, postanowiłam podejść do tematu inaczej niż zwykle. Zamiast tradycyjnej „burzy mózgów”, zaproponowałam uzupełnienie narysowanej notatki.
Święto szkolnej demokracji
Ostatni dzień września wpisał się w historię 582 szkół z całej Polski jako prawdziwe święto demokracji. Właśnie w tylu placówkach odbyły się w pełni demokratyczne wybory do władz samorządu uczniowskiego, a głos swój oddało łącznie aż 78% uprawnionych. Akcję Samorządy Mają Głos po raz szósty zorganizowała Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Empatia w szkole: zapraszamy na Forum Eksperckie dla nauczycieli i wychowawców
"Chcemy zainspirować nauczycieli i wychowawców, którzy chcą rozmawiać z dziećmi o znaczeniu empatii, odpowiedzialności, otwartości i wrażliwości" – mówią eksperci edukacyjni Kulczyk Foundation. 14 listopada w Centrum Olimpijskim przy ul. Wybrzeże Gdyńskie 4 w Warszawie odbędzie się Forum Eksperckie dla nauczycieli „Wiem. Czuję... Pomagam! Empatia w szkole”. Jest związane z ogólnopolskim programem edukacyjnym Kulczyk Foundation, który koncentruje się na wartościach podstawowych dla wychowania dziecka. Rejestracja na Forum jest darmowa – pod adresem: www.wiemczujepomagam.pl.