Szkolny egzamin z cyfrowych umiejętności

Szkoły i uczelnie
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
system oświatyAmerykanie zdecydowali się jako pierwsi na świecie na wprowadzenie do systemu edukacji ogólnonarodowych testów kompetencji uczniów szkół podstawowych i średnich w zakresie posługiwania się współczesnymi narzędziami cyfrowymi. Znajomość „alfabetu cyfrowego“ stanie się od 2012 r. częścią Narodowego Systemu Oceniania Postępów w Edukacji.
 
Specjalnie opracowane testy będą sprawdzać wiedzę i umiejętności uczniów w posługiwaniu się technologiami w zakresie różnych przedmiotów szkolnych, m.in. matematyki, fizyki, historii, czy bardziej ogólnych umiejętności – czytania i pisania. Wyniki posłużą do zmierzenia – po raz pierwszy w historii – do zmierzenia i porównania poziomu wiedzy uczniów w różnych szkołach i regionach kraju.

Przygotowanie koncepcji badań zostało powierzone WestEd - jednej z pozarządowych instytucji edukacyjnych specjalizującej się w badaniach, programach i usługach w obszarze edukacji. Jej propozycja zostanie rozpatrzona i zatwierdzona przez National Assessment Governing Board (NAGB), czyli narodową komisję oceniającą. Tu ostatecznie zapadnie decyzja, jakiego rodzaju umiejętnościami powinien wykazywać się uczeń po czwartym roku nauki (K-4), ósmym (K-8) i na zakończenie szkoły średniej (K-12).

„Cieszymy się, że możemy skorzystać z pomocy WestEd w opracowaniu fundamentów oceniania w tak ważnym obszarze. Technologie zmieniają się i rozwijają się bardzo szybko, dlatego niezmiernie ważna jest właściwa ocena uczniów w tym zakresie“ – zauważa David Winick, szef NAGB.

W Stanach Zjednoczonych przygotowania do wprowadzenia badań umiejętności cyfrowych trwają już od pewnego czasu. Jedna z organizacji – The International Society for Technology in Education (ISTE) opracowała narodowe standardy technologii edukacyjnych (NETS), zaś fundamentalna ustawa amerykańskiego systemu edukacji – No Child Left Behind Act – jednoznacznie określiła, że każdy uczeń kończący ósmy rok nauki musi wykazać się znajomością „technologicznego alfabetu“ (technological literacy). Władze oświatowe jednomyślnie zgadzają się, że w społeczeństwie informacyjnym brak umiejętności korzystania z nowych technologii prowadzi wprost do wykluczenia cyfrowego i społecznego.
 
„Wszyscy wiemy, że nowoczesne urządzenia i technologie we wszystkich możliwych obszarach – włączając w to choćby komputery, komunikowanie, użytkowanie energii, rolnictwo, medycynę czy transport – oddziaływują na wszystko co słyszymy, widzimy, dotykamy, a nawet na to, co jemy.“ – zauważa Alan J. Friedman, członek zarządu NAGB. „Dzięki nowym ramom oceniania i testom będziemy mogli upewnić się, czy uczniowie właściwie uczą się, w jaki sposób wykorzystywać nowe technologie [w edukacji].

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...
Tomasz napisał/a komentarz do Cztery scenariusze rozwoju szkolnictwa (OECD)
W erze, gdy uczniowie mają zgłębiać tajniki sztucznej inteligencji w nowoczesnych, „darmowych” labor...
Jak uratować matematykę? Ograniczmy matematykę!W dobie nowoczesnej edukacji czas na rewolucyjne pode...
Magda napisał/a komentarz do STEAM w praktyce w szkole ponadpodstawowej
Takie metody to się stosowało na zajęciach ZPT i cały czas stosuje się przy nauce zawodu.
Nauczyciel napisał/a komentarz do „Sieciaki” i niebezpieczne kontakty online
Popieram takie inicjatywy. Trzeba edukować rodziców i dzieci, ale coraz ciężej uciec z sieci...
Jest koniec roku i chętnie dajemy się ponieść iluzji że od nowego roku szkolnego wszystko będzie lep...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie