Sidebar

26
Cz, Cze

Jeszcze raz o edukacji, jakiej potrzebujemy

Szkoły i uczelnie
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

system oświatyŻyjemy w drugiej fazie globalizacji, w której liczy się ten, kto ma najbardziej aktualne i najbardziej przydatne informacje oraz potrafi się szybko uczyć, aby nieustannie aktualizować posiadaną wiedzę i kompetencje.  Umiejętność uczenia się: szybkiego i efektywnego - staje się obecnie najważniejszą umiejętnością w życiu każdego człowieka.

 

Podobno...
- 10 miliardów lat temu powstał Wszechświat
- 5 miliardów lat temu powstała nasza planeta Ziemia
- 3,5 miliarda lat temu (czyli 35 milionów wieków) – z hipotetycznej zupy pierwotnej, powstała pierwsza komórka, od której zaczęło się życie na Ziemi
- 550 milionów lat temu zaczęła się historia człowieka.


Teraz nieco przyspieszymy... Na pewno:
- 500 lat temu Kopernik wstrzymał Słońce ruszył Ziemię
- ponad 100 lat temu powstawały pierwsze publiczne szkoły w celu przygotowania kadry do fabryk (rewolucja przemysłowa)
- około 100 lat temu powstały pierwsze testy mierzące inteligencję człowieka
- w ciągu ostatnich 100 lat powstało kino, skonstruowano pierwszy komputer, pierwszy człowiek poleciał w kosmos, człowiek stanął na Księżycu, wyemitowano pierwszy program telewizyjny, pojawiły się pierwsze samoloty pasażerskie, powstał program MTV (który zrewolucjonizował system percepcji młodzieży), pojawił się telefon komórkowy, komputery osobiste, Internet, który oplótł Ziemię narzędziem do super-komunikacji...

 

Być może już za kilka lat, uczeń do szkoły – zamiast teczki szkolnej z książkami, będzie nosił pendrive, a XIX wieczny model szkoły odejdzie z hukiem do lamusa! To napisałam 3 lata temu we wstępie książki „Atlas efektywnego uczenia się…” (Małgorzata Taraszkiewicz, Colin Rose, wyd. Transfer Learning/CODN) i tej wersji nadal się trzymam. Oczywiście edukacja musi nadążać za rozwojem cywilizacyjnym i wtapiać w swoje procedury metodyczne współczesne narzędzia komunikacyjne – to jasne i tego wątku rozwijać dalej nie będę.

 

Teraz o tym „ale”. Świat technologii biegnie (gna!) do przodu wymuszając określony styl życia człowieka, a konstrukcja człowieka na poziomie biologicznym, behawioralnym, w sensie reakcji i potrzeb fizjologicznych, emocjonalnych jest niemal taka sama jak u zarania jego dziejów. Do prawidłowego (zdrowego) funkcjonowania potrzebne jest to samo: zdrowe odżywianie,  świeże powietrze (tlen), ruch, odpoczynek i sen.

 

Współczesne dzieci znakomicie radzą sobie z nowoczesnymi technologiami – uważając to za oczywiste, po prostu urodziły się z telefonem komórkowym (kiedy przekazywano dalszej rodzinie ich pierwszy odgłos z sali porodowej), jako niemowlęta oglądają filmy na laptopie, nieco później grają w gry komputerowe i słuchają muzyki z mp-3 i mp-4, do dyspozycji mają też kilkadziesiąt programów w telewizji, w tornistrze mają (obok pudełka śniadaniowego) gry i zabawki elektroniczne. Zanim się nauczą dobrze mówić, już wiedzą doskonale, że zawsze gdzieś jest klawisz ENTER, ON/OFF, albo jakiś sensor, który uruchamia dowolne urządzenie. Znajome dziecko kiedy dostało mydło w kostce do mycia rąk, spytało się gdzie to się naciska.

 

Ale bardzo na niekorzyść zmieniły się dla nich parametry stylu życia. Dzieci spożywają za dużo cukru i soli („zdrowe batoniki”, napoje typu Coca-cola i inne, chipsy i inne przegryzki), jedzą żywność przetworzoną i „naładowaną” chemią - co daje co najmniej podrażnienie układu nerwowego i przynosi problemy emocjonalne. Są niedotlenione – z powodu i zanieczyszczenia powietrza i braku ruchu (który zabiera im telewizja i komputer). Śpią o 2-3 godziny mniej niż np. ich rodzice w dzieciństwie, więc ich mózg ma mniej czasu, aby przetworzyć bodźce, które docierają i atakują ze wszystkich stron! Zanika też instytucja podwórka, gdzie przez kilka godzin w naturalny sposób dzieci bawiły się, biegały, wisiały na trzepaku, wirowały na karuzeli i doskonaliły interakcje społeczne! To tak w dużym skrócie.


To powoduje określone konsekwencje dla myślenia o edukacji przyszłości, czyli edukacji od jutra. Najważniejsza sprawa to kompensacja braków życia człowieka zanurzonego w świat technologii, przez co rozumiem:

 

 

wprowadzenie ruchu do edukacji szkolnej (zezwolenie na ruch w czasie lekcji, uczenie dzieci odpowiednich ćwiczeń, które rekompensują fiksację wzrokową, energetyzują, odstresowują, relaksują), 
wprowadzenie dramy jako osobnych lekcji (umożliwienie pracy z własnymi emocjami, nie tylko odbieranie emocji z przetworzonych obrazów świata z TV i komputera, rekompensacja braku „podwórkowych” działań), 
wprowadzenie zajęć z inteligencji emocjonalnej (edukacja zarządzania własnymi emocjami, doskonała profilaktyka zachowań agresywnych), 
wprowadzenie lekcji lub modułów z technik uczenia się, aby dać dzieciom narzędzia do opanowywania masy informacji, którymi są zalewane i aby czuły się zaradne edukacyjnie, 
wprowadzenie lekcji, zadań, działań, podręczników inspirujących do kreatywności – aby przezwyciężyć wszechpanującą odtwórczość, rutynę, zadania z jednym rozwiązaniem. 

 


Nawiasem mówiąc – komentując sytuację tegorocznych gimnazjalistów, którzy oddali puste kartki, bo nie przerobili lektury, zastanawiam się dlaczego nie napisali, że nie przerobili, ale myślą, że … To niestety efekt tego, że w szkole wiewiórki zawsze muszą być rudo-pomarańczowe i złego przyzwyczajenia, że jak uczeń uważa, że czegoś nie wie, to nie może nic powiedzieć). Dla mnie wzór na nowoczesną edukację to nowoczesne technologie + ekologia, jeżeli oczywiście chcemy uczyć współczesne dzieci ze zrozumieniem.

 

(Notka o autorce: Małgorzata Taraszkiewicz: psycholog edukacyjny, trener, członek Grupy Edukacyjnej XXI, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl)

 

 

Komentarze (1)
This comment was minimized by the moderator on the site
Pod tajemniczym "cosiem" kryje się wielka fala krytyki, która od Bałtyku po Tatry (lub w innym kierunku) przepłynie przez Polskę, kiedy się okaże, że obiecane szkolne laptopy będą miały znaleźć się w szkołach na 99,9%.
Chciałbym się jednak mylić....
Pod tajemniczym "cosiem" kryje się wielka fala krytyki, która od Bałtyku po Tatry (lub w innym kierunku) przepłynie przez Polskę, kiedy się okaże, że obiecane szkolne laptopy będą miały znaleźć się w szkołach na 99,9%.
Chciałbym się jednak mylić. Oto kilka hipotetycznych zarzutów, jakie być może (oby nie!) będą stawiane, gdy już ostatecznie laptopy będą wprowadzone do szkół.
1. Zagrożenia. Już słyszę postulaty dotyczące niebezpieczeństw czyhających w sieci na bezbronne dzieci i młodzież. Począwszy od różnego typu stron, witryn, po osoby, mające złe intencje. Tylko pytanie do wszystkich: czy Wasze dzieci korzystają z Internetu? W większości usłyszę odpowiedź: tak! Więc teraz im niby nic nie zagraża? Uważam, iż powinniśmy właśnie teraz, póki dostęp do sieci jest taki, jaki jest, uczyć się wszyscy (uczniowie, rodzice, nauczyciele), jak efektywnie wykorzystywać dobrodziejstwa techniki, a nie widzieć w nich tylko zagrożenia, które przecież są wszędzie niezależnie od tego czy jesteśmy on- czy off-line.
2. Co książka to książka. Tylko moje pytanie: czy treść i przekazywana wiedza zmienią się, jeżeli umieścimy je w jedynym pliku? Nie znam takich zasad, które pozwalałby na dokonywanie takowych zmian. A przecież obecnie większość książek powstaje przy użyciu komputera i później idzie dopiero do drukarni. Gdzie więc jakakolwiek zmiana? Ano są w komputerze i nie można robić na nich notatek ołówkiem (sic!).
3. Dzieci i młodzież za dużo czasu spędzają przed komputerem. Będą przy tym opychać się niezdrowym jedzeniem, rozrastać się w zastraszającym tempie itd. Tutaj problem można potraktować dwutorowo. Po pierwsze, czy nie lepiej w takim razie nauczyć (o czym wspominałem w pkt 1) efektywnego wykorzystania tego czasu, zamiast na siłę odciągać młodych od komputera? Jeżeli już siedzą i są w sieci, niech przy okazji czegoś się uczą, szukają, poznają. Z własnego doświadczenia wiem, że udział w międzynarodowym kursie, przy wykorzystywaniu Internetu, daje dużo, dużo więcej niż ślęczenie nad książkami, które wszystkiego mi nie powiedzą. A już na pewno, przy okazji pracy, nie umożliwią komentowania meczów Euro 2008 z kolegą z Chorwacji!
Po drugie, przy okazji wprowadzania nowych technologii do szkół, warto by pomyśleć nad ciekawymi rozwiązaniami dotyczącymi takiego przedmiotu jak wychowanie fizyczne. Pod koniec 3 klasy gimnazjum organizuje się komersy, później są studniówki, uczmy się więc tańczyć na lekcjach w-fu. Jeżeli ktoś połknie bakcyla, zapewniam, wyjdzie z domu, aby się właśnie poprzez taniec rozerwać. Wprowadźmy elementy samoobrony, a nie tylko bieganie na czas, czy kilka gier zespołowych. Ważnym jest, aby rozwój intelektualny szedł w parze z fizycznym - nie zatrzymujmy intelektu tylko dlatego, że nie potrafimy jednocześnie zainteresować młodych ludzi sportem (ogólnie aktywnością fizyczną).
4. Nauczyciele. Z pewnością po tym komentarzu dostane pracę w szkole;). Jednak moja wyobraźnia podsuwa mi właśnie obrazek, na którym widzę nauczycieli, którzy protestują przeciwko laptopom i edukacji przy ich użyciu. Dlaczego? Najtrudniej nauczyć czegoś nowego osoby, który same uczą lub będą to robić dalej. I wiem to z własnego doświadczenia, jako że jestem studentem filologii polskiej na specjalności nauczycielskiej. Niestety, dla większości uczących będzie to przeskok niemalże cywilizacyjny, edukacyjny przewrót kopernikański, który urośnie do rangi wybuchu bomby atomowej! Bo tego nie znamy, bo nie potrafimy, bo to, bo tamto - skąd my to znamy! Zmianie musi ulec nasza mentalność. Który/-a nauczyciel/-ka ma np. bloga, do którego 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu ma dostęp rodzic? A ja znam osobę, podejmującą się od września bycia nauczycielem, która zaczęła właśnie od założenia sobie bloga, aby wszystko było jasne i klarowne dla wszystkich (dla niej, rodziców, szczególnie dla uczniów). Niczym mantrę na studiach powtarzano mi i moim koleżankom, że nauczyciel to zawód, który wymaga nieustannego doskonalenia się! I kiedy wierzę że rodzice, którzy być może widzą jakieś zagrożenia w tych laptopach, to mimo to zgodzą się na nie, to z drugiej strony najbardziej obawiam się (o) tych, którzy będą odtąd musieli z nich korzystać - nauczycieli. Na marginesie: wielu z nich już korzysta i chwała im za to!
More
Szymon Waliczek
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
😀 🧑🏻 ❤️ 🍀 🍌 💡 ✈️
No Emojis found
😀😃😄😁😆😅🤣😂🙂🙃😉😊😇🥰😍🤩😘😗😚😙😋😛😜🤪😝🤑🤗🤭🤫🤔🤐🤨😐😑😶😏😒🙄😬🤥😌😔😪🤤😴😷🤒🤕🤢🤮🤧🥵🥶🥴😵🤯🤠🥳😎🤓🧐😕😟🙁☹️😮😯😲😳🥺😦😧😨😰😥😢😭😱😖😣😞😓😩😫🥱😤😡😠🤬😈👿💀☠️💩🤡👹👺👻👽👾🤖😺😸😹😻😼😽🙀😿😾🙈🙉🙊
👋🤚🖐️🖖👌🤏✌️🤞🤟🤘🤙👈👉👆🖕👇☝️👍👎👊🤛🤜👏🙌👐🤲🤝🙏✍️💅🤳💪🦾🦿🦵🦶👂🦻👃🧠🦷🦴👀👁️👅👄👶🧒👦👧🧑👱👨🧔👨‍🦰👨‍🦱👨‍🦳👨‍🦲👩👩‍🦰🧑‍🦰👩‍🦱🧑‍🦱👩‍🦳🧑‍🦳👩‍🦲🧑‍🦲👱‍♀️👱‍♂️🧓👴👵🙍🙍‍♂️🙍‍♀️🙎🙎‍♂️🙎‍♀️🙅🙅‍♂️🙅‍♀️🙆🙆‍♂️🙆‍♀️💁💁‍♂️💁‍♀️🙋🙋‍♂️🙋‍♀️🧏🧏‍♂️🧏‍♀️🙇🙇‍♂️🙇‍♀️🤦🤦‍♂️🤦‍♀️🤷🤷‍♂️🤷‍♀️🧑‍⚕️👨‍⚕️👩‍⚕️🧑‍🎓👨‍🎓👩‍🎓🧑‍🏫👨‍🏫👩‍🏫🧑‍⚖️👨‍⚖️👩‍⚖️🧑‍🌾👨‍🌾👩‍🌾🧑‍🍳👨‍🍳👩‍🍳🧑‍🔧👨‍🔧👩‍🔧🧑‍🏭👨‍🏭👩‍🏭🧑‍💼👨‍💼👩‍💼🧑‍🔬👨‍🔬👩‍🔬🧑‍💻👨‍💻👩‍💻🧑‍🎤👨‍🎤👩‍🎤🧑‍🎨👨‍🎨👩‍🎨🧑‍✈️👨‍✈️👩‍✈️🧑‍🚀👨‍🚀👩‍🚀🧑‍🚒👨‍🚒👩‍🚒👮👮‍♂️👮‍♀️🕵️🕵️‍♂️🕵️‍♀️💂💂‍♂️💂‍♀️👷👷‍♂️👷‍♀️🤴👸👳👳‍♂️👳‍♀️👲🧕🤵🤵‍♂️🤵‍♀️👰👰‍♂️👰‍♀️🤰🤱👩‍🍼👨‍🍼🧑‍🍼👼🎅🤶🧑‍🎄🦸🦸‍♂️🦸‍♀️🦹🦹‍♂️🦹‍♀️🧙🧙‍♂️🧙‍♀️🧚🧚‍♂️🧚‍♀️🧛🧛‍♂️🧛‍♀️🧜🧜‍♂️🧜‍♀️🧝🧝‍♂️🧝‍♀️🧞🧞‍♂️🧞‍♀️🧟🧟‍♂️🧟‍♀️💆💆‍♂️💆‍♀️💇💇‍♂️💇‍♀️🚶🚶‍♂️🚶‍♀️🧍🧍‍♂️🧍‍♀️🧎🧎‍♂️🧎‍♀️🧑‍🦯👨‍🦯👩‍🦯🧑‍🦼👨‍🦼👩‍🦼🧑‍🦽👨‍🦽👩‍🦽🏃🏃‍♂️🏃‍♀️💃🕺🕴️👯👯‍♂️👯‍♀️🧖🧖‍♂️🧖‍♀️🧗🧗‍♂️🧗‍♀️🤺🏇⛷️🏂🏌️🏌️‍♂️🏌️‍♀️🏄🏄‍♂️🏄‍♀️🚣🚣‍♂️🚣‍♀️🏊🏊‍♂️🏊‍♀️⛹️⛹️‍♂️⛹️‍♀️🏋️🏋️‍♂️🏋️‍♀️🚴🚴‍♂️🚴‍♀️🚵🚵‍♂️🚵‍♀️🤸🤸‍♂️🤸‍♀️🤼🤼‍♂️🤼‍♀️🤽🤽‍♂️🤽‍♀️🤾🤾‍♂️🤾‍♀️🤹🤹‍♂️🤹‍♀️🧘🧘‍♂️🧘‍♀️🛀🛌🧑‍🤝‍🧑👭👫👬💏👩‍❤️‍💋‍👨👨‍❤️‍💋‍👨👩‍❤️‍💋‍👩💑👩‍❤️‍👨👨‍❤️‍👨👩‍❤️‍👩👪👨‍👩‍👦👨‍👩‍👧👨‍👩‍👧‍👦👨‍👩‍👦‍👦👨‍👩‍👧‍👧👨‍👨‍👦👨‍👨‍👧👨‍👨‍👧‍👦👨‍👨‍👦‍👦👨‍👨‍👧‍👧👩‍👩‍👦👩‍👩‍👧👩‍👩‍👧‍👦👩‍👩‍👦‍👦👩‍👩‍👧‍👧👨‍👦👨‍👦‍👦👨‍👧👨‍👧‍👦👨‍👧‍👧👩‍👦👩‍👦‍👦👩‍👧👩‍👧‍👦👩‍👧‍👧🗣️👤👥👣
💘💝💖💗💓💞💕💟❣️💔❤️🧡💛💚💙💜🤎🖤🤍💋💌💯💢💥💫💦💨🕳️💣💬👁️‍🗨️🗨️🗯️💭💤🏧🚮🚰🚹🚺🚻🚼🚾🛂🛃🛄🛅⚠️🚸🚫🚳🚭🚯🚱🚷📵🔞☢️☣️⬆️↗️➡️↘️⬇️↙️⬅️↖️↕️↔️↩️↪️⤴️⤵️🔃🔄🔙🔚🔛🔜🔝🛐⚛️🕉️✡️☸️☯️✝️☦️☪️☮️🕎🔯🔀🔁🔂▶️⏭️⏯️◀️⏮️🔼🔽⏸️⏹️⏺️⏏️🎦🔅🔆📶📳📴♀️♂️⚧️✖️♾️‼️⁉️〰️💱💲⚕️♻️⚜️🔱📛🔰☑️✔️〽️✳️✴️❇️©️®️™️#️⃣*️⃣0️⃣1️⃣2️⃣3️⃣4️⃣5️⃣6️⃣7️⃣8️⃣9️⃣🔟🔠🔡🔢🔣🔤🅰️🆎🅱️🆑🆒🆓ℹ️🆔Ⓜ️🆕🆖🅾️🆗🅿️🆘🆙🆚🈁🈂️🈷️🈶🈯🉐🈹🈚🈲🉑🈸🈴🈳㊗️㊙️🈺🈵🔴🟠🟡🟢🔵🟣🟤🟥🟧🟨🟩🟦🟪🟫◼️◻️▪️▫️🔶🔷🔸🔹🔺🔻💠🔘🔳🔲
🐵🐒🦍🦧🐶🐕🦮🐕‍🦺🐩🐺🦊🦝🐱🐈🐈‍⬛🦁🐯🐅🐆🐴🐎🦄🦓🦌🐮🐂🐃🐄🐷🐖🐗🐽🐏🐑🐐🐪🐫🦙🦒🐘🦏🦛🐭🐁🐀🐹🐰🐇🐿️🦔🦇🐻🐻‍❄️🐨🐼🦥🦦🦨🦘🦡🐾🦃🐔🐓🐣🐤🐥🐦🐧🕊️🦅🦆🦢🦉🦩🦚🦜🐸🐊🐢🦎🐍🐲🐉🦕🦖🐳🐋🐬🐟🐠🐡🦈🐙🐚🐌🦋🐛🐜🐝🐞🦗🕷️🕸️🦂🦟🦠💐🌸💮🏵️🌹🥀🌺🌻🌼🌷🌱🪴🌲🌳🌴🌵🌾🌿☘️🍀🍁🍂🍃🌑🌒🌓🌔🌕🌖🌗🌘🌙🌚🌛🌜🌡️☀️🌝🌞🪐🌟🌠🌌☁️⛈️🌤️🌥️🌦️🌧️🌨️🌩️🌪️🌫️🌬️🌀🌈🌂☂️⛱️❄️☃️☄️🔥💧🌊
🍇🍈🍉🍊🍋🍌🍍🥭🍎🍏🍐🍑🍒🍓🥝🍅🥥🥑🍆🥔🥕🌽🌶️🥒🥬🥦🧄🧅🍄🥜🌰🍞🥐🥖🥨🥯🥞🧇🧀🍖🍗🥩🥓🍔🍟🍕🌭🥪🌮🌯🥙🧆🥚🍳🥘🍲🥣🥗🍿🧈🧂🥫🍱🍘🍙🍚🍛🍜🍝🍠🍢🍣🍤🍥🥮🍡🥟🥠🥡🦀🦞🦐🦑🦪🍦🍧🍨🍩🍪🎂🍰🧁🥧🍫🍬🍭🍮🍯🍼🥛🍵🍶🍾🍷🍸🍹🍺🍻🥂🥃🥤🧃🧉🧊🥢🍽️🍴🥄🔪🏺
🎃🎄🎆🎇🧨🎈🎉🎊🎋🎍🎎🎏🎐🎑🧧🎀🎁🎗️🎟️🎫🎖️🏆🏅🥇🥈🥉🥎🏀🏐🏈🏉🎾🥏🎳🏏🏑🏒🥍🏓🏸🥊🥋🥅⛸️🎣🤿🎽🎿🛷🥌🎯🪀🪁🎱🔮🧿🎮🕹️🎰🎲🧩🧸♠️♥️♦️♣️♟️🃏🀄🎴🎭🖼️🎨🧵🧶
👓🕶️🥽🥼🦺👔👕👖🧣🧤🧥🧦👗👘🥻🩱🩲🩳👙👚👛👜👝🛍️🎒👞👟🥾🥿👠👡🩰👢👑👒🎩🎓🧢⛑️📿💄💍💎🔇🔈🔉🔊📢📣📯🔔🔕🎼🎵🎶🎙️🎚️🎛️🎤🎧📻🎷🎸🎹🎺🎻🪕🥁📱📲☎️📞📟📠🔋🔌💻🖥️🖨️⌨️🖱️🖲️💽💾💿📀🧮🎥🎞️📽️🎬📺📷📸📹📼🔍🔎🕯️💡🔦🏮🪔📔📕📖📗📘📙📚📓📒📃📜📄📰🗞️📑🔖🏷️💰🪙💴💵💶💷💸💳🧾💹✉️📧📨📩📤📥📦📫📪📬📭📮🗳️✏️✒️🖋️🖊️🖌️🖍️📝💼📁📂🗂️📅📆🗒️🗓️📇📈📉📊📋📌📍📎🖇️📏📐✂️🗃️🗄️🗑️🔒🔓🔏🔐🔑🗝️🔨🪓⛏️⚒️🛠️🗡️⚔️🔫🏹🛡️🔧🔩⚙️🗜️⚖️🦯🔗⛓️🧰🧲⚗️🧪🧫🧬🔬🔭📡💉🩸💊🩹🩺🚪🛏️🛋️🪑🚽🚿🛁🪒🧴🧷🧹🧺🧻🧼🧽🧯🛒🚬⚰️⚱️🗿
🌍🌎🌏🌐🗺️🗾🧭🏔️⛰️🌋🗻🏕️🏖️🏜️🏝️🏞️🏟️🏛️🏗️🧱🏘️🏚️🏠🏡🏢🏣🏤🏥🏦🏨🏩🏪🏫🏬🏭🏯🏰💒🗼🗽🕌🛕🕍⛩️🕋🌁🌃🏙️🌄🌅🌆🌇🌉♨️🎠🎡🎢💈🎪🚂🚃🚄🚅🚆🚇🚈🚉🚊🚝🚞🚋🚌🚍🚎🚐🚑🚒🚓🚔🚕🚖🚗🚘🚙🚚🚛🚜🏎️🏍️🛵🦽🦼🛺🚲🛴🛹🚏🛣️🛤️🛢️🚨🚥🚦🛑🚧🛶🚤🛳️⛴️🛥️🚢✈️🛩️🛫🛬🪂💺🚁🚟🚠🚡🛰️🚀🛸🛎️🧳⏱️⏲️🕰️🕛🕧🕐🕜🕑🕝🕒🕞🕓🕟🕔🕠🕕🕡🕖🕢🕗🕣🕘🕤🕙🕥🕚🕦
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Dylemat związany z ocenianiem dobrze byłoby również przeanalizować pod kątem różnych przedmiotów szk...
Pełna zgoda - nie chodzi o nie wiadomo jaka indywidualizacje, lecz o zauważenie CZŁOWIEKA przynajmni...
Barbara Nowacka powinna być zdymisjonowana, ponieważ jedynie czym zajmuje się, to podwyżkami nauczyc...
Jan napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
@ Ppp: Dzieje się tak dlatego że nie ma kompleksowego rozwiązania problemu języków obcych w szkołach...
Kinga napisał/a komentarz do Nauczyciele – luka pokoleniowa
To prawda. Bardzo dobry artykuł. Młodzi nauczyciele w polskich szkołach są niemile widziani, a jeśli...
Ppp napisał/a komentarz do Polacy coraz bardziej obojętni na ekologię?
Co w tym dziwnego? Ekologia musi być wprowadzana w życie tak, by była dla ludzi prosta, tania i nie ...
Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie