Trudny czas dojrzewania – jak pomóc nastolatkom?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nastolatki jednego dnia mogą doświadczać intensywnych i zupełnie przeciwstawnych uczuć: euforii i przygnębienia, poczucia przynależności do grupy rówieśniczej i poczucia wykluczenia z niej, entuzjazmu i zniechęcenia, brawury i lęku, wiary w siebie i zwątpienia we własne możliwości. Odczuwają silny stres, ponieważ brakuje im umiejętności potrzebnych do radzenia sobie z przytłaczającymi emocjami oraz nawiązywania satysfakcjonujących relacji.

Na rynku wydawniczym ukazała się nakładem Gdańskiego Wydawnictwa Psychologicznego książka Louise Hayes i Josepha Ciarrochi pt. „Trudny czas dojrzewania. Jak pomóc nastolatkom radzić sobie z emocjami, osiągać cele i budować więzi, stosując terapię akceptacji i zaangażowania oraz psychologię pozytywną”. Zawiera praktyczne strategie rozwijania kompetencji społecznych i emocjonalnych, może zatem okazać się wartościową pomocą dla nauczycieli, psychoterapeutów i psychologów szkolnych.

Przedstawiony w książce model pracy z młodzieżą (DNA-V) łączy założenia terapii akceptacji i zaangażowania oraz psychologii pozytywnej z najnowszą wiedzą naukową na temat procesów rozwojowych. Jest to całościowy program pokazujący, jak pomóc młodym ludziom odkryć i rozwijać własne mocne strony, radzić sobie z trudnymi emocjami oraz przełamywać negatywne wzorce myślenia. Zaprezentowane narzędzia pomagają wykształcić umiejętności psychologiczne, które pozwolą młodym osobom zaangażować się w działania zgodne z własnymi wartościami, osiągnąć stawiane sobie cele, w pełni zrealizować swój potencjał oraz zbudować pozytywne relacje z rówieśnikami i rodziną. Umiejętności te ułatwią im przejście przez trudny okres dojrzewania.

Zaprezentowana wiedza została zilustrowana przykładami i opisami przypadków. Książka zawiera zestaw przydatnych materiałów, takich jak formularze i karty pracy, a także ćwiczenia i rady dotyczące dostosowania technik do indywidualnych potrzeb nastolatka. Autorzy wyjaśniają też, jak zorganizować pracę w dużych grupach i klasach szkolnych.

Lektura książki na każdym kroku utwierdza w przekonaniu, że autorzy są nie tylko świetnymi teoretykami i praktykami, ale przede wszystkim są mądrzy, a dzięki swojej mądrości trafiają w sedno, jeżeli chodzi o charakterystykę młodego człowieka. Iście Korczakowskie traktowanie przez nich nastolatka w sposób najbardziej adekwatny z możliwych, czyli jako takiego samego człowieka, jakim jest każdy z nas, połączone z naukową świadomością specyfiki wyróżniającej adolescentów, jest świętym Graalem owocnej pracy z młodzieżą. A wszystko to okraszone jest nie tylko świetnymi metaforami oraz propozycjami wielu ćwiczeń, ale przede wszystkim jakże życiową mądrością, która zamiast zwalczać – proponuje kanalizować, zamiast protekcjonalizmu – sugeruje bycie rozumiejącym, zamiast postrzegać młodych tylko jako uczniów – uświadamia, że warto traktować ich także jak nauczycieli - powiedział Przemysław Staroń, Nauczyciel Roku 2018, psycholog w Zakładzie Psychologii Wspomagania Rozwoju USWPS w Sopocie.

Książka zapewnia kompleksowe wsparcie wszystkim specjalistom pracującym z młodymi ludźmi. Jest źródłem rzetelnej wiedzy na temat funkcjonowania umysłu i emocjonalności, a także praktycznych technik pracy, które pomagają rozwijać kluczowe umiejętności psychologiczne służące odkrywaniu tego, co jest w życiu istotne, wspierające zdrowy rozwój oraz pomagające budować wartościowe relacje społeczne - podkreśla Hubert Czupała, psychoterapeuta, przewodniczący Association for Contextual Behavioral Science Polska.

O autorach:

Dr Louise Hayes – psycholog kliniczny, pracownik naukowy University of Melbourne oraz Orygen Youth Health. Jako pierwsza zaadaptowała terapię akceptacji i zaangażowania dla potrzeb pracy z młodzieżą. Prowadzi badania nad skutecznością ACT w przypadku nastolatków oraz szkolenia z tego podejścia terapeutycznego dla specjalistów z całego świata. Jest współautorką książki W pułapce myśli – dla nastolatków.

Dr Joseph Ciarrochi – profesor psychologii na University of Western Sydney, pionier w dziedzinie badań nad terapią akceptacji i zaangażowania, a także uznany trener tego podejścia terapeutycznego. W 2011 roku otrzymał prestiżową nagrodę Australian Research Council Future Fellow. Jest autorem ponad 90 artykułów, książek i rozdziałów w książkach, w tym współautorem poradników W pułapce myśli – dla nastolatków i Pożegnaj wagę. Jak wykorzystać techniki ACT w odchudzaniu i utrzymaniu wymarzonej sylwetki.

Notka o publikacji:

Trudny czas dojrzewania. Jak pomóc nastolatkom radzić sobie z emocjami, osiągać cele i budować więzi, stosując terapię akceptacji i zaangażowania oraz psychologię pozytywną. Louise Hayes, Joseph Ciarrochi, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2019, ISBN: 978-83-7489-805-8.

 

(Źródło: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Siła pisma ręcznego
Biegunowo się z Panią nie zgadzam - przez pierwsze kilkanaście lat swojego życia męczyłem się, piszą...
Iwona napisał/a komentarz do Checklista nauczyciela współorganizującego
Potwierdzam
Sylwia napisał/a komentarz do Checklista nauczyciela współorganizującego
Uczę języka polskiego. Nigdy nie zdarzyło mi się, aby N.wspomagający pytał mnie o cokolwiek. Miałam ...
Popieram inicjatywę, a jako dodatkowy argument dodaję słowa Paula Erdősa: "Matematyk to jest osoba, ...
Joanna napisał/a komentarz do Minecraft w edukacji wczesnoszkolnej
Bardzo dobry artykuł! Dziękuję, że podzieliła się Pani swoimi doświadczeniami. Czekam na więcej 😊
Anna napisał/a komentarz do Szkoła podstawowa w oczach jej nauczycieli
W mojej szkole, w klasach 1-3, pracuje 6 pań, które przekroczyły wiek emerytalny a tylko 3 młodsze. ...
Bardzo ciekawe podejście. Ja jednak myślę, że zamiast grzebać przy liście lektur, należy zmienić spo...
Ppp napisał/a komentarz do Sześć cech skutecznej pochwały
W normalnych sytuacjach "praca nad sobą" może dać tylko określony procent poprawy tego, co ktoś ma j...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie