Jak autonomia zwiększa zaangażowanie ucznia w lekcję?

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Dominujący do dzisiaj, tradycyjny model systemu szkolnego opierał się na metaforze „nalewania wiedzy” do głów uczniów. Nie odpowiada temu, co współcześnie wiemy na temat uczenia, a co ważniejsze ignorował konieczną rolę ucznia w tym procesie. Konsekwencją jest zniechęcenie uczniów do szkolnego uczenia się i dla wielu osłabianie wewnętrznej motywacji do poznawania świata.

W kontraście do metafory nalewania wiedzy jest metafora luki, czyli ucznia, który z pomocą nauczyciela pokonuje lukę pomiędzy tym, co już wie i potrafi, a tym co dzięki temu, co już opanowane, może się nowego nauczyć. W tym procesie kluczowe jest zaangażowanie ucznia. Umożliwia je zaspokojenie trzech podstawowych ludzkich potrzeb psychologicznych: autonomii, kompetencji i więzi.

Zaangażowanie ucznia budzą metody nauczania, w których nauczyciel:

(1) przyjmuje perspektywę ucznia – jest świadomy, co uczeń już wie i potrafi i co jest dla niego interesujące,

(2) przyzwala w samodzielność uczniów – oferuje im znaczące wybory, pozwala na wyrażenie opinii, wspiera podejmowanie inicjatywy przez uczniów,

(3) ożywia uczniowskie wewnętrzne zasoby motywacyjne: łączy polecenia z użytecznością, zainteresowaniami,

(4) podaje uzasadnienia – wyjaśnia polecenia i mówi dlaczego, coś proponuje,

(5) używa informacyjnego i pozbawionego presji języka – komunikuje się będąc uważnym na reakcje uczniów, mówi: „mógłbyś…”, możesz…”

(6) zauważa i zezwala na negatywne odczucia uczniów – słucha ze zrozumieniem, bez reakcji obronnej, wyraża zrozumienie dla żalów,

(7) przejawia cierpliwość – pozwala na pracę w swoim tempie, czeka na sygnały ze strony ucznia na włączenie się i podjęcie inicjatywy.

Zapraszam po więcej do mojego wystąpienia podczas INSPIR@CJI 2023:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 23-24 września 2023 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2023 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM Kindloteka, Samsung Polska, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog, Fundacja Szkoła z Klasą & Asy Internetu, Learnetic, Centralny Dom Technologii, Herstory, Ogólnopolski Operator Oświaty oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorze: Jacek Strzemieczny jest współzałożycielem i przez ponad 20 lat był prezesem zarządu Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO). Trener i superwizor treningu grupowego Polskiego Towarzystwa Psychologicznego (PTP). W latach 1980–89 kierował przedszkolem i Ośrodkiem Rozwoju Umiejętności Wychowawczych przy PTP.  W latach 1989–2004 był dyrektorem Departamentu Kształcenia i Doskonalenia Nauczycieli w Ministerstwie Edukacji Narodowej.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie