Uczeń bezpieczny i radosny

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Mimo, że przeżywamy niepewność teraźniejszości i obawy o przyszłość możemy tworzyć dla naszych uczniów klasie bezpieczną przystań i zapewnić im poczucie normalności w chaotycznym świecie. Tworzeniu bezpiecznego środowiska, w którym uczniowie mogą czerpać radość z nauki nawet w trudnych czasach, to zadanie dla nauczyciela.

Cztery wskazówki dla nauczycielki i nauczyciela: zbuduj silna społeczność w klasie, organizuj lekcje poza szkołą, świętuj/doceniaj, pytaj uczniów.

Zbuduj silną społeczność w klasie

Poczucie przynależności do silnej społeczności pozwala uczniom postrzegać szkołę jako bezpieczne, opiekuńcze środowisko, zapewniające wsparcie.

  • Warto umożliwić uczniom wzajemne poznanie się, wspólną pracę i swobodną rozmowę.
  • Można zaczynać dzień od rundy: „Jak się dziś czujesz?”, w której każdy z uczniów ma okazję podzielić się swoim nastrojem.
  • Dobre wyniki daje pozwolenie uczniom na wybór i podejmowanie decyzji.
  • Podobnie robienie krótkich przerw na odpoczynek.
  • Warto pokazywać uczniom, że nauczycielowi na wszystkich uczniach zależy.
  • Można wprowadzać rytuały i zwyczaje przynależne tylko do danej klasy.
  • Zadbajmy o wspólne podsumowywanie dnia.
  • Organizujmy wzajemną pomoc.

Organizuj lekcje poza szkołą

Jak najwięcej wycieczek, w których uczestniczy cała klasa.

Nauka podczas wycieczki często jest bardzo efektywna, w czasie wycieczki uczniowie lepiej się poznają.

Najlepiej, gdy wyjście poza szkołą jest związane z nauką i powiązane ze społecznością, w której uczniowi żyją. Wyjścia mogą być połączone z realizacją przez uczniów projektów.

Świętuj/doceniaj

Świętowanie bardzo jednoczy zespół klasowy. Świętować można zarówno sukcesy, jak i podejmowany przez uczniów wysiłek. Świętowanie można połączyć z prezentacją wyników (uczenia się, projektu itp.) rodzicom. Takie docenienie wzmaga poczucie wspólnoty.

Uczniowie mogą dzielić się swoimi hobby i zainteresowanie i to też może być okazja do docenienia.

Pytaj uczniów

Na wspólnotę i budowanie relacji pomiędzy uczniami i nauczycielem wpływa pytanie uczniów o zdanie i opinie. W czasach niepewności wszyscy potrzebujemy miejsca, w którym możemy być widziani i słyszani.

Można inicjować rozmowy uczniów w parach, aby każdy uczeń mógł się wypowiedzieć. Poczuciu ważności sprzyja możliwość dokonywania wyboru.

W ważnych sprawach nauczyciel może wysłuchać opinii uczniów i podjąć na jej postawie decyzję, która nie musi być zgodna ze zdaniem uczniów, ważne jest, aby mogli swoja opinię wyrazić i poznać również podstawy podjęcia decyzji przez nauczyciela. Dobrą zasadą jest – Nic o nas bez nas.

Czym więcej radości i bezpieczeństwa w klasie, tym lepsze relacje i proces uczenia się uczniów.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna – była nauczycielka matematyki i dyrektorka szkoły, ekspertka merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS) (prowadzonym przez CEO i PAFW), autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach. Niniejszy wpis pochodzi z jej bloga w partnerskiej platformie Edunews.pl – www.osswiata.pl. Inspiracja artykułem Alissy Alteri Shea z Edutopia.org.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie