Szkoły świata: Danesfield School (1)

fot. Oktawia Gorzeńska

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W poszukiwaniu dobrych edukacyjnych praktyk zawędrowałam do szkoły Danesfield - Microsoft Showcase School nieopodal Londynu w Wielkiej Brytanii. Placówka liczy 426 uczniów w wieku 4-11 lat, w swojej codziennej pracy stawia na rozwój kompetencji XXI wieku, mądrze łącząc zdobywanie wiedzy poprzez (współ)działanie, a także korzystanie z technologii. Edukacja jest tu oparta na kreatywności, odkrywaniu i współpracy.

Informatycy, towarzysze mojej podróży, wyszli średnio usatysfakcjonowani ze szkoły – oczekiwali technologicznego WOW, a tam kilkuletnie komputery, żadnych fajerwerków! Osobiście myślę, że było na odwrót – WSPANIALE w edukacyjnym wymiarze – mam na myśli jakość, celowość i refleksyjność działań.

Po pierwsze, nauczyciel ekspertem

Od tych słów rozpoczęło się spotkanie z dyrektorką szkoły, która podzieliła się historią budowania sprawczego zespołu, gdzie każdy zna swoje mocne strony, wie, co i jak może rozwijać, no i oczywiście, jak dzielić się swą wiedzą i doświadczeniem z innymi. Oczywiście w nieformalny sposób. W tej szkole kilka lat temu zrezygnowano z formalnych rad pedagogicznych moderowanych przez dyrektora. Nauczyciel ma być przede wszystkim przewodnikiem. Zajęcia w klasach młodszych prowadzi dwóch nauczycieli.

Po drugie, odkrywanie i doświadczanie

Na lekcjach w klasie i w leśnej szkole, na zajęciach inżynieryjnych, języku ojczystym i na wychowaniu fizycznym. Nauczycielka prowadząca pełnoetatowo zajęcia pod chmurką podkreślała, że w tej przestrzeni ważne, by uczeń odważył się próbować, podejmować wyzwania. Owszem, bezpieczeństwo jest ważne, ale nie powoduje przewrażliwienia, uruchamiania dziesiątek procedur. Zdrowy rozsądek w cenie, a zadrapanie czy potknięcie wkalkulowane jest w ryzyko zajęć.

Cała moja wizyta w szkole to niekończące się rozmowy z uczniami (przede wszystkim) i nauczycielami. Dzieci bardzo chętnie dzieliły się opowieściami o tym, nad czym pracowały:

  • tworzenie filmów "stop motion" (animacja poklatkowa) z klockami Lego w roli głównej – w oparciu np. o mitologię, gdzie każdy stolik tworzył odmienną część wspólnej historii – jeden wprowadzenie, drugi tę, gdzie bohater przeżywał rozterki, kolejny punkt kulminacyjny, inny szczęśliwe zakończenie. Przy okazji dzieci tworzyły instrukcję w Sway’u – podpowiedzi dla tworzących filmy "stop motion".
  • projekt STEAM – projektowanie roweru księżycowego z programowaniem Microbitów i wysyłaniem sygnałów z księżyca.
  • prezentacje w Sway’u poświęconą judaizmowi – jako podsumowanie cyklu zajęć.

To oczywiście tylko kilka z oglądanych dzisiaj projektów. To, co mnie ujęło to:

  • działanie i współpraca uczniów, ich pomysłowość, świadomość, komunikatywność,
  • celowość i interdyscyplinarność działań – wszędzie obecna technologia (poza leśną szkołą pod chmurką i klasą pod chmurką), która wykorzystywana była jedynie jako narzędzie, nie cel sam w sobie.

Strona internetowa szkoły: https://www.danesfieldschool.co.uk/. Ciąg dalszy nastąpi - o przestrzeniach edukacyjnych w Danesfield School. 

 

Notka o autorce: Oktawia Gorzeńska jest twórczynią Microsoft Flagship School (Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 8 w Gdyni) oraz szefową działu edukacji w Photon Entertainment Sp. z o.o. w Białymstoku. Jest absolwentką Leadership Academy for Poland oraz członkinią dwóch globalnych sieci - The Learnlife oraz Microsoft Innovator Educator Experts. Prowadzi własnego bloga edukacja-rozwój-zmiana.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie