Ocenianie kształtujące – otwarta komunikacja

fot. Maria Czerwińska

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Gdyby ktoś zapytał mnie „Kiedy ostatnio zrobiłaś coś po raz pierwszy?”, bez wahania odpowiedziałabym: „W czwartek 25 sierpnia – prowadziłam webinarium”. Teraz już wiem, że na pewno nie po raz ostatni. W webinarze, przy pomocy nieocenionej w tym zakresie moderatorki Marty Florkiewicz-Borkowskiej, miałam możliwość „opowiadania” o ocenianiu kształtującym a właściwie o wąskim jego wycinku, czyli I strategii oceniania kształtującego. Postanowiłam przyrównać ocenianie kształtujące (OK) do otwartej komunikacji (OK) i taki nadałam tytuł towarzyszącej prezentacji.

Swoje wystąpienie rozpoczęłam od pytania jednokrotnego wyboru, aby uświadomić uczestnikom, że tylko ocenianie będące komunikacją pomiędzy nauczycielem a uczniem może stanowić wsparcie dla ucznia (i nauczyciela) w procesie uczenia się. 

Zatem oprócz ogólnie dostępnych definicji oceniania kształtującego pojawiła się kolejna, która jak klamra łączy w całość trzy aspekty: dwustronną postawę otwartości, dialog oraz pozytywne relacje. Następnie przedstawiłam pięć powszechnie znanych strategii oceniania kształtującego, zaczerpniętych z prowadzonego w USA od 2007 r. programu Keeping Learning on Track oraz ich przetransponowane brzmienie w języku szkolnych praktyków OK.

Z uwagi na ograniczony czas trwania webinarium, skupiłam się tylko na trzech ważnych elementach oceniania kształtującego, jakie stanowi trio: cele lekcji, kryteria sukcesu i pytania kluczowe, czyli zestaw, od którego powinno się zacząć projektowanie każdej lekcji.

Po krótkim wprowadzeniu w tematykę celów lekcji, kryteriów sukcesu i pytań kluczowych uczestnicy mieli możliwość zaprojektowania fragmentu własnej lekcji na stworzonym i udostępnionym przeze mnie dokumencie na Dysku Google, wybierając sobie temat, do którego najpierw zapisali cele lekcji, następnie kryteria sukcesu (które zweryfikowały poprawność stworzonych celów) oraz pytanie kluczowe.

Zaangażowanie uczestników w wykonanie tego ćwiczenia przeszło moje najśmielsze oczekiwania, wszystkie przygotowane tabelki zostały szybko „zajęte” przez uczestników i systematycznie wypełniane.

Wypełniona tabelka była później analizowana na podstawie pytań zadanych przez uczestników na czacie.

 

W kolejnej części webinarium zwróciłam uwagę na podwójną funkcję kryteriów sukcesu, które nierozerwalnie łączą się z celami lekcji lub z zadaniem edukacyjnym.

Żeby pokazać uczestnikom jak wygląda wykonanie zadania przez uczniów w przypadku gdy nie podamy im kryteriów oceny; poprosiłam, aby każdy uczestnik na wspólnej tablicy narysował obrazek kojarzący się z wakacjami, po czym przystąpiłam do oceny rysunków według tylko sobie znanych kryteriów – oceny były różne.

Po chwili uczestnicy wykonali jeszcze raz to samo zadanie, ale po „zdradzeniu” im moich oczekiwań wobec rysunku, czyli podaniu kryteriów określenia sukcesu pracy – wszystkie rysunki były zgodne z kryteriami sukcesu.

Następnie krótko wspomniałam o informacji zwrotnej akcentując, że jest to narzędzie, które powinno mieć dwustronny przepływ: od nauczyciela do ucznia (czteroelementowa struktura) i od ucznia do nauczyciela (mnóstwo sposobów jej pozyskania).

Zdając sobie sprawę, że wprowadzanie do swojej pracy OK wiążę się na początku z poszukiwaniem wszelkich wskazówek, wzorców i inspiracji, przygotowałam dla uczestników kilka materiałów w udostępnionym folderze, które na pewno będą pomocne przy wkraczaniu w świat OK i posłużą jako baza do budowania nowego doświadczenia bądź modyfikowania dotychczasowego tiny.pl/g9vkl.

Oprócz tego zaproponowałam uczestnikom kilka TIKowych narzędzi, które mogą wspierać i uatrakcyjnić stosowanie w swojej pracy OK, szczegółowo omawiając Lino.

Na zakończenie webinarium poprosiłam uczestników za pomocą narzędzia online Todays Meet o informację zwrotną na temat naszego wspólnego wirtualnego spotkania – wszystkie otrzymane wpisy były niezwykle pozytywne, doceniające i wyrażające chęć dalszego mówienia o OK.

Jeszcze raz dziękuję wszystkim uczestnikom za aktywny udział w webinarium, a nieobecnych z różnych przyczyn – zapraszam do obejrzenia nagrania.

Pamiętajmy, że OK to nie tylko ocenianie kształtujące, ale także towarzysząca mu otwarta komunikacja, a jak wiadomo: słowa mają znaczenie.

Prezentacja do webinaru jest dostępna tutaj.

Poniżej zapis całego webinaru:

Uzupełnienie: cytat na slajdzie 5 prezentacji webinaru pochodzi z artykułu "Ocenianie kształtujące - gadżety i triki czy filozofia edukacyjna?", który ukazał się na stronie pspo.edu.pl.

 

Notka o autorce: Maria Czerwińska jest dyrektorem Zespołu Szkolno-Gimnazjalnego w Nędzy i członkinią grupy Superbelfrzy RP. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie