Zrób to sam/a, czyli poradnik dla kreatywnych

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

To nieprawda, że szkoły podstawowe są niedoposażone w pomoce dydaktyczne. Jeszcze może nie są, ale w każdej chwili mogą się nimi zapełnić. Na co dzień konsumujemy na potęgę, a zatem przez nasze ręce przechodzi też dużo przedmiotów, z pomocą których można uczyć. Jak? To proste, trzeba je tylko zmienić w narzędzia dydaktyczne. Nic trudnego! I jeszcze dzieci pewnie pomogą.

Są tacy nauczyciele, którzy wchodząc do dyskontu uważnie obserwują półki nie dlatego, że akurat coś do domu potrzebują kupić, ale gdzieś w tyle głowy działa im szkolny radar: co może mi się przydać do prowadzenia zajęć z moimi dziećmi. Zazwyczaj te osoby wychodzą ze sklepu nie z tymi zakupami, które miały na liście, ale to przecież szkopuł…

Pomysły na to, jak przerobić „śmieci” czy „przedmioty służące do czegoś innego” w narzędzia dydaktyczne zebraliśmy właśnie w unikalnym poradniku dla kreatywnych nauczycieli. Autorką „Zrób to sam/a. Dydaktyczne pomoce (niemal) z niczego” jest Joanna Apanasewicz, nauczycielka z „Małej Szkoły” w Żaganiu Konińskim, członkini grup Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini, która w swojej pracy w szkole wykorzystuje do celów edukacyjnych zarówno technologie informacyjno-komunikacyjne (jest m.in. trenerką Mistrzów Kodowania), jak i „tradycyjne”. Uwielbia prace ręczne i wykonuje proste pomoce dydaktyczne przy wykorzystaniu najróżniejszych dobrze nam wszystkim znanych przedmiotów. Jakich? Tego właśnie dowiecie się z poradnika, ale zapewniamy, że pozytywnych zaskoczeń będzie wiele. Efekt WOW! Gwarantowany.

„Jak najmniej odtwarzania, jak najwięcej wymyślania i tworzenia. Takie podejście wymagać będzie od nas posiadania dużej liczby pomocy dydaktycznych.” – pisze Joanna Apanasewicz. „Tak, wiem. Z reguły ich w szkole nie ma. Musimy zatem je sobie sami stworzyć. W nauczycielskich domach lub - jeszcze lepiej - razem z naszymi uczniami w szkole. To naprawdę nie wymaga wielkiego wysiłku! Wystarczy pomysł i odrobina chcenia.”

„Nie wszystkie opisane tutaj pomoce i działania sama wymyśliłam. W czasach wszechobecnego Internetu wiele pomysłów można czerpać od innych nauczycieli, którzy pracują w szkołach oddalonych o tysiące kilometrów od nas. W sieci można znaleźć setki, jeśli nie tysiące, wspaniałych inspiracji i instrukcji. Jeśli dzielą się oni swoimi pomysłami i rezultatami prac, możemy czerpać i przenosić ich pomysły do naszych szkół. Na tym polega piękno edukacji - możemy się dzielić tym, co robimy i dzięki temu pomagać rozwijać się innym, nawet w innych krajach. Bardzo wiele zawdzięczam także koleżankom, nauczycielkom wczesnoszkolnym z grupy Superbelfrzy Mini. Dzięki Facebookowi mogliśmy wzajemnie wymieniać się pomysłami, rozwijać je, motywować się do pracy i inspirować do działania z naszymi uczniami. To jest bezcenne i bardzo dziękuję za taką przebogatą wymianę. Dzięki temu łatwiej było mi zebrać różne pomysły i działania w tym poradniku. Mam nadzieję, że zebrane i opisywane przeze mnie pomoce dydaktyczne będą mogły służyć wielu nauczycielom i uczniom szkoły podstawowej.” – napisała Joanna Apanasewicz we wprowadzeniu.

Poradnik dostępny jest wyłącznie w sklepie internetowym Edustore.eu.

Przygotowany został w formacie EPUB, czyli najpopularniejszym obecnie formacie e-książkowym na świecie. Możemy go czytać na urządzeniach mobilnych - tu polecamy aplikację Książki Play (od Google) – albo na ekranie komputera. W tym wypadku mamy kilka możliwości. W przeglądarce Firefox należy zainstalować dodatek (rozszerzenie) EPUBReader, a w Chrome dodatek Readium. W obu wypadkach mamy wygodny sposób czytania e-książek. Możemy także pobrać czytnik ebooków jako aplikację, np. Adobe Digital Editions.

Dobrych inspiracji!

 

Notka o e-booku:

Zrób to sam/a. Dydaktyczne pomoce (niemal) z niczego - poradnik dla nauczycieli
Joanna Apanasewicz, ISBN: 978-83-63286-15-6, Warszawa 2017.
Publikacja z serii: Think! – Wirtualna Biblioteka Nowoczesnego Nauczyciela i Ucznia.
Wydawca: Think Global sp. z o.o.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie