Jak wspomagać innowacyjne myślenie uczniów? Na przykład z pomocą TRIZ, czyli Teorii Rozwiązywania Innowacyjnych Zadań, nazywanej także technologią umiejętności radzenia sobie w skomplikowanych sytuacjach. Jest to systematyczny zespół procedur oraz narzędzi kreowania innowacji, których celem jest wyeliminowanie żmudnego procesu „prób i błędów” na rozwiązanie każdego problemu.fot. Fotolia.com

Języka obcego można i warto się uczyć także poza klasą (choć niekoniecznie poza terenem szkoły). Od kilku miesięcy, pracujemy w ogródku, który usytuowany jest za naszą szkołą. Pomysłodawcą takich nietypowych lekcji z naturą był nasz nauczyciel j. niemieckiego, który próbuje w ten sposób uczyć nas komunikować się w różnych sytuacjach życiowych, niekoniecznie wymyślonych przez twórców podręczników.fot. Oliwia Kłoszewska

Innowacje edukacyjne w szkole są jednym z ważniejszych jej zadań i działań nauczycieli. Ich poszukiwanie i koncypowanie jest naturalną ludzką potrzebą, którą realizuje się w zasadzie przez całą zawodową karierę nauczyciela. Podstawowym zadaniem szkoły jest oczywiście sprawnie i skutecznie organizowanie uczenia się uczniów. A ta sprawność i skuteczność domaga się stałego dostosowywania wymagań i działań do potencjału uczniów.fot. sxc.hu

Uczą Państwo literatury, sztuki, plastyki i nie wiedzą jak zaciekawić uczniów pracami Rembrandta czy Klimta? Samo pokazanie „sztuki” nawet przez arcykosmicznie wielkie S to za mało. Osobiście zauważam pewną tendencję do obojętności względem arcydzieł i to na każdym szczeblu edukacyjnym.fot. Flickr - LO Tyszkiewicza

Ostatnio uczniowie klasy IIe gliwickiego Gimnazjum nr 3 im. Noblistów Polskich mieli okazję wziąć udział w ciekawej lekcji matematyki. Spodziewali się lekcji niemieckiego, tak, jak wskazywał rozkład zajęć lekcyjnych, jednak, gdy okazało się, iż nauczycielka tego przedmiotu jest nieobecna, opiekę nad nami przejął nauczyciel języka niemieckiego, po czym... zaczął prowadzić lekcję matematyki, ale trochę inaczej... Byliśmy zdziwieni, ile można dowiedzieć się na jednej godzinie lekcyjnej...fot.sxc.hu

Jak tworzyć przestrzeń do nauki, w której wszyscy będą cię czuć dobrze? Jak sprawić, żeby do szkoły i uczniowie i nauczyciele przychodzili z przyjemnością, gdyż radość będzie im sprawiać już samo przebywanie w szkole? Czy koniecznie potrzebujemy wielkich nakładów, aby coś zmienić, poprawić, sprawić, że w szkole będziemy po prostu czuć się dobrze? Chyba powinniśmy zacząć szerzej patrzeć na przestrzeń, w której się uczymy. Korzystajmy z dobrych wzorców.fot. Fotolia.com

Jak przekonać nauczycieli do nowoczesnych metod nauczania? W jaki sposób zachęcić ich do wypróbowania (nieznanych lub mało im znanych) technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) na swoich zajęciach? Może po prostu trzeba na chwilę dać im szansę stać się uczniem w takiej nowoczesnej klasie?fot. Fabryka Przyszłości, Tarnów

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Magda napisał/a komentarz do STEAM w praktyce w szkole ponadpodstawowej
Takie metody to się stosowało na zajęciach ZPT i cały czas stosuje się przy nauce zawodu.
Nauczyciel napisał/a komentarz do „Sieciaki” i niebezpieczne kontakty online
Popieram takie inicjatywy. Trzeba edukować rodziców i dzieci, ale coraz ciężej uciec z sieci...
Jest koniec roku i chętnie dajemy się ponieść iluzji że od nowego roku szkolnego wszystko będzie lep...
Piotr napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Mam podobne przemyślenia, ciekawe czy to nadmuchana bańka ;)
W sprawie wf mam inna uwagę. Wf to przedmiot specyficzny. Nauczyciele wf nie pracują w domu, ich obo...
Bardzo ciekawe i trafne spostrzeżenia, widać dobre analityczne podejście i obiektywność. Warto, aby ...
Zaufanie uczniów i nauczycieli w szkole wymaga także zaufania władz do nauczycieli - czyli tworzenia...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie