Społeczności internetowe w życiu szkoły

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
 
 
Tworzenie treści edukacyjnych nie jest łatwe, a przy tym dość czasochłonne, więc zdecydowanie łatwiej jest skorzystać z gotowych rozwiązań. Dobrym pomysłem jest wykorzystywanie zasobów edukacyjnych, które funkcjonują w sposób całkowicie zgodny z wymaganiami stawianymi przez portale społecznościowe, są kompatybilne ze światowymi standardami oraz w łatwy sposób zintegrują się z wirtualnym środowiskiem. Pożądaną cechą jest również możliwość dostępu do ww. zasobów za pośrednictwem dowolnego urządzenia podłączonego do Internetu oraz niezależność od systemu operacyjnego (...)

Praca z młodzieżą szkolną, z wykorzystaniem portali społecznościowych jest nowym wyzwaniem, które jednak już na starcie ma bardzo duże szanse na powodzenie. Naturalna potrzeba przynależności do grupy, bycia członkiem wspólnoty może zostać właściwie zagospodarowana. Ponieważ młodzi ludzie spotkali się w szkole i nawiązali już pierwszą znajomość, a ponadto są zorientowani wokół wspólnych celów – tym samym najtrudniejsza część w budowaniu społeczności internetowej zostaje zrealizowana. Również nauczyciel, prowadząc wirtualne spotkania, bazuje na własnych doświadczeniach zdobytych w trakcie spotkań i lekcji klasowych, ma zatem świadomość, jakich zachowań i reakcji może się spodziewać. Należy wykorzystać fakt, że większość ludzi w wirtualnym świecie poszukuje przede wszystkim znajomych i przyjaciół, a dopiero w następnej kolejności jest skłonna do poznawania nowych ludzi i zawierania znajomości. I ta bariera, też w przypadku pracy z klasą szkolną, zostaje przełamana.

Najlepszym dowodem potwierdzającym zainteresowanie budowaniem portali społecznościowych, jest przykład „Naszej-Klasy”, która odniosła ogromny sukces m.in. dzięki temu, że jednym z głównych jej założeń było umożliwienie kontaktu ludzi, którzy dobrze się znali, a w wirtualnym świecie jedynie odnawiali lub kontynuowali znajomości czy przyjaźnie.

innowacje w edukacji

Wzbogacenie zajęć o multimedialne zasoby edukacyjne dodatkowo zwiększy stopień zainteresowania tematem – uczniowie zdobędą dostęp do rzetelnego źródła wiedzy, a nauczyciel – środki dydaktyczne, które można wykorzystać zarówno w trakcie zajęć internetowych, jak i stacjonarnych.

Prowadzenie zajęć w połączeniu z udziałem w portalu społecznościowym może przynieść korzyści wszystkim: uczniowie zyskają dodatkową wiedzę, ale co ważniejsze – motywację do jej zdobywania, a nauczyciel zdobędzie nowe narzędzia do realizacji procesu kształcenia oraz łatwiej będzie mu zintegrować grupę uczniów, a tym samym kierować jej działaniami.

Bardzo często pojawia się pytanie, czy można uczyć nowocześnie i dobrze? Tak postawione pytanie jest tematem do dyskusji, jednak na pewno eksperymentowanie z nowymi technologiami spowoduje wzrost zainteresowania młodzieży omawianym tematem, a ciekawość to pierwszy stopień… do wiedzy.
 
(Źródło: Edukacja i Dialog, Nr 5/2009)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Magda napisał/a komentarz do STEAM w praktyce w szkole ponadpodstawowej
Takie metody to się stosowało na zajęciach ZPT i cały czas stosuje się przy nauce zawodu.
Nauczyciel napisał/a komentarz do „Sieciaki” i niebezpieczne kontakty online
Popieram takie inicjatywy. Trzeba edukować rodziców i dzieci, ale coraz ciężej uciec z sieci...
Jest koniec roku i chętnie dajemy się ponieść iluzji że od nowego roku szkolnego wszystko będzie lep...
Piotr napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Mam podobne przemyślenia, ciekawe czy to nadmuchana bańka ;)
W sprawie wf mam inna uwagę. Wf to przedmiot specyficzny. Nauczyciele wf nie pracują w domu, ich obo...
Bardzo ciekawe i trafne spostrzeżenia, widać dobre analityczne podejście i obiektywność. Warto, aby ...
Zaufanie uczniów i nauczycieli w szkole wymaga także zaufania władz do nauczycieli - czyli tworzenia...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie