Rozpoczęłam pracę z klasą pierwszą, w której przeważają sześciolatki. Aby uatrakcyjnić zajęcia utrwalające podział wyrazów na sylaby przyniosłam płytkę Makey Makey. To światowy wynalazek i nietypowy Midi kontroler. Choć wygląda niepozornie zastosowań na lekcjach może mieć dziesiątki.
Nowe narzędzie wywołało ogromne zaciekawienie. Dzieci z dużym skupieniem obserwowały moje czynności przy podłączaniu zestawu, zadawały wiele pytań, bo nigdy nie spotkały się z Makey Makey.
Podłączyłam krokodylkowe przewody do płytki, płytkę z komputerem kablem USB. Wykorzystałam aplikację dźwięku bębnów ze strony http://makeymakey.com/bongos. Uczniowie utrwalili podział wyrazów na sylaby, powtarzali rytmy podane przeze mnie i tworzyli swoje własne. Współpracowali z sobą, cierpliwie i zgodnie czekali na swoją kolejkę.
Makey Makey na razie dostępne jest tylko na Allegro – koszt zestawu to 200 zł. Jak to działa?
Makey Makey i wirtualne bębny
- Otwieramy stronę http://makeymakey.com/bongos/
- Łączymy płytkę z komputerem za pomocą kabla USB.
- Dwa przewody krokodylkowe łączymy z płytką – podłączamy je do wejść o nazwie „CLICK” i „SPACE”.
- Jeden przewód krokodylkowy podłączamy do dwóch dolnych otworów „EARTH”.
- Kabelki podłączone do wejść „CLICK” i „SPACE” dajemy uczniom (ich ciała stają się przewodnikiem prądu i zamykają obwód). Trzymają je za metalowe końcówki.
- Uczeń trzymający kabelek podpięty do „EARTH” wygrywa rytmy na dłoniach kolegów (jak na filmie).
Makey Makey i wirtualne pianino
- Makey Makey ma tylko złącza, które współpracują z sześcioma literami klawiatury. Są to: W, A, S, D, F, G, więc nie mają pełnej zdolności komputera na wirtualnej klawiaturze.
- Otwieramy stronę http://makeymakey.com/piano/
- Łączymy płytkę z komputerem za pomocą kabla USB.
- Wkładamy białe kabelki w miejsca wyznaczone literami W, A, S, D, F, G i łączymy z przewodami krokodylkowymi.
- Styki przewodów krokodylkowych łączymy z drugiej strony z łyżeczkami. I już mamy gotowy instrument!
Grać możemy nie tylko na dłoniach czy łyżeczkach. Bardzo popularne są banany, cukierki w aluminiowych papierkach, kwiaty w wazonikach z wodą, ciastolina i tzw. „mięsiste” owoce i warzywa.
Bardzo serdecznie dziękuję Wiolettcie Szwebs za pomoc w „rozgryzaniu” połączeń.
Notka o autorce: Aleksandra Schoen-Kamińska jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej w Zespole Szkół nr 3 w Pile, pracuje z klasą na tabletach, uwielbia nowoczesne technologie i zajęcia muzyczne, prowadzi blogi Klikankowo oraz Patyczaki Tableciaki. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.
Ostatnie komentarze