Rytmiczne sylaby z Makey Makey

fot. Aleksandra Schoen-Kamińska

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Rozpoczęłam pracę z klasą pierwszą, w której przeważają sześciolatki. Aby uatrakcyjnić zajęcia utrwalające podział wyrazów na sylaby przyniosłam płytkę Makey Makey. To światowy wynalazek i nietypowy Midi kontroler. Choć wygląda niepozornie zastosowań na lekcjach może mieć dziesiątki.

Nowe narzędzie wywołało ogromne zaciekawienie. Dzieci z dużym skupieniem obserwowały moje czynności przy podłączaniu zestawu, zadawały wiele pytań, bo nigdy nie spotkały się z Makey Makey.

Podłączyłam krokodylkowe przewody do płytki, płytkę z komputerem kablem USB. Wykorzystałam aplikację dźwięku bębnów ze strony http://makeymakey.com/bongos. Uczniowie utrwalili podział wyrazów na sylaby, powtarzali rytmy podane przeze mnie i tworzyli swoje własne. Współpracowali z sobą, cierpliwie i zgodnie czekali na swoją kolejkę.

Makey Makey na razie dostępne jest tylko na Allegro – koszt zestawu to 200 zł. Jak to działa?

Makey Makey i wirtualne bębny

  • Otwieramy stronę http://makeymakey.com/bongos/
  • Łączymy płytkę z komputerem za pomocą kabla USB.
  • Dwa przewody krokodylkowe łączymy z płytką – podłączamy je do wejść o nazwie „CLICK” i „SPACE”.
  • Jeden przewód krokodylkowy podłączamy do dwóch dolnych otworów „EARTH”.
  • Kabelki podłączone do wejść „CLICK” i „SPACE” dajemy uczniom (ich ciała stają się przewodnikiem prądu i zamykają obwód). Trzymają je za metalowe końcówki.
  • Uczeń trzymający kabelek podpięty do „EARTH” wygrywa rytmy na dłoniach kolegów (jak na filmie).

Makey Makey i wirtualne pianino

  • Makey Makey ma tylko złącza, które współpracują z sześcioma literami klawiatury. Są to: W, A, S, D, F, G, więc nie mają pełnej zdolności komputera na wirtualnej klawiaturze.
  • Otwieramy stronę http://makeymakey.com/piano/
  • Łączymy płytkę z komputerem za pomocą kabla USB.
  • Wkładamy białe kabelki w miejsca wyznaczone literami W, A, S, D, F, G i łączymy z przewodami krokodylkowymi.
  • Styki przewodów krokodylkowych łączymy z drugiej strony z łyżeczkami. I już mamy gotowy instrument!

Grać możemy nie tylko na dłoniach czy łyżeczkach. Bardzo popularne są banany, cukierki w aluminiowych papierkach, kwiaty w wazonikach z wodą, ciastolina i tzw. „mięsiste” owoce i warzywa.

Bardzo serdecznie dziękuję Wiolettcie Szwebs za pomoc w „rozgryzaniu” połączeń.

 

Notka o autorce: Aleksandra Schoen-Kamińska jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej w Zespole Szkół nr 3 w Pile, pracuje z klasą na tabletach, uwielbia nowoczesne technologie i zajęcia muzyczne, prowadzi blogi Klikankowo oraz Patyczaki Tableciaki. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...
Tomasz napisał/a komentarz do Cztery scenariusze rozwoju szkolnictwa (OECD)
W erze, gdy uczniowie mają zgłębiać tajniki sztucznej inteligencji w nowoczesnych, „darmowych” labor...
Jak uratować matematykę? Ograniczmy matematykę!W dobie nowoczesnej edukacji czas na rewolucyjne pode...
Magda napisał/a komentarz do STEAM w praktyce w szkole ponadpodstawowej
Takie metody to się stosowało na zajęciach ZPT i cały czas stosuje się przy nauce zawodu.
Nauczyciel napisał/a komentarz do „Sieciaki” i niebezpieczne kontakty online
Popieram takie inicjatywy. Trzeba edukować rodziców i dzieci, ale coraz ciężej uciec z sieci...
Jest koniec roku i chętnie dajemy się ponieść iluzji że od nowego roku szkolnego wszystko będzie lep...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie