Sidebar

27
Pt, Cze

Blogi rozwijają umiejętność pisania

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ict w edukacjiBadając wpływ popularności SMS, czatów i komunikatorów internetowych na rozwój umiejętności pisania dotychczas skupiano się wyłącznie na negatywnych trendach, informując, że zastępowanie słów skrótami, znakami lub symbolami graficznymi (emotikonami) przyczynia się do degradacji tej umiejętności wśród młodzieży. Okazuje się, że są również tego dobre strony.

 

Wyniki ankiety przeprowadzonej przez organizację Pew Internet we współpracy z Narodową Komisją ds. Piśmiennictwa w ramach badania American Life Project dowiodła, że młodzi blogerzy są bardziej twórczy i cenią wartość słowa pisanego wyżej od rówieśników. Dla tych osób pisanie jest ważne w osiągnięciu sukcesu w dorosłym życiu (tak uważa 65% piszących respondentów). W rezultacie piszą znacznie częściej niż rówieśnicy, zarówno w świecie wirtualnym, jak i offline.

 

Blogi czyli internetowe dzienniki cieszą się niebywałą popularnością. Szacuję się, że na całym świecie istnieje już ich 112 milionów blogów. W Stanach Zjednoczonych 47% młodzieży piszącej blogi tworzy je poza szkołą, dla własnej potrzeby, dokonując nawet po kilka wpisów w ciągu tygodnia. Z drugiej strony jedna trzecia amerykańskiej młodzieży w ogóle nie prowadzi blogów. Młodych blogerów motywuje do pisania możliwość przedstawienia swoich myśli szerszej publiczności, dlatego piszą lepiej i chętniej – coraz częściej blogi powstają z myślą o czytelnikach. Okazuje się, że pisanie tekstów i esejów sprawia im dużo przyjemności, jeśli tylko mają możliwość wybrania tematu związanego z ich zainteresowaniami i życiem.

 

Językowi puryści są mimo wszystko wstrząśnięci nowym stylem komunikowania. Nieformalny język komunikacji internetowej coraz częściej wkrada się do szkolnych wypracowań, w których slang, skróty (np. LOL, ASAP) i emotikony nierzadko pojawiają się w pracach uczniów. Profesor Richard Sterling, przewodniczący Narodowej Komisji ds. Pisania uspokaja: „Jeśli skrótowce lub wyrażenia slangowe pojawią się np. w pracach akademickich, możemy na tym przykładzie wyjaśnić dlaczego dane słowo nie pasuje do danego kontekstu. Poza tym, język to żywy twór ulegający ciągłym przemianom, niektóre zwyczaje charakterystyczne dla komunikacji wirtualnej będą z czasem akceptowane w tekstach formalnych, a wielkie litery przejdą do lamusa”.

 

Broadley Hurley z Uniwersytetu Duke twierdzi, że styl pisania używany w Internecie może okazać się lepszy od tego nauczanego w szkole, gdyż „odpowiada nowym trendom. Blogi i inne formy internetowej debaty wprowadzają typ wymiany intelektualnej, a także analizy i polemiki cenionej na uniwersytetach”.

 

Co ciekawe, badanie dowiodło również, że ta skomputeryzowana młodzież woli pisać odręcznie: zarówno prace domowe, jak i teksty na użytek własny. Oczywiście, bardzo wysoko ceni sobie możliwość wprowadzania wielokrotnych poprawek w edytorach tekstu, dlatego dłuższe prace pisemne wystukują na klawiaturze. Większość uczniów (78%) twierdzi, że korzystanie z narzędzi multimedialnych podczas lekcji (gier, programów komputerowych, stron internetowych, edytorów tekstu) poprawiłoby jakość ich prac pisemnych. To ważny sygnał dla nauczycieli, z pewnością nie tylko w Stanach Zjednoczonych, ale i w Polsce.

 

Badanie przeprowadzono na grupie 700 nastolatków w wieku 12-17 lat oraz ich rodziców.

 

Komentarze (3)
This comment was minimized by the moderator on the site
Osobiście zgadzam się z opinią zawartą w artykule, iż blog może posłużyć rozwijaniu umiejętności pisania własnych tekstów u uczniów. Jako student polonistyki na specjalności nauczycielskiej, właśnie w tym narzędziu widzę wielkie możliwości, które...
Osobiście zgadzam się z opinią zawartą w artykule, iż blog może posłużyć rozwijaniu umiejętności pisania własnych tekstów u uczniów. Jako student polonistyki na specjalności nauczycielskiej, właśnie w tym narzędziu widzę wielkie możliwości, które można wykorzystać w dydaktyce. Zwykłe wypracowanie schowane do szuflady nie daje satysfakcji. Co innego tekst umieszczony w sieci i komentowany przez różnych czytelników, nie tylko uczniów danej klasy, czy jednego nauczyciela.
Myślę, że blog jest również bardzo dobrym miejscem promowania i doskonalenia własnej twórczości pisarskiej, gdzie kontakt z odbiorcą jest natychmiastowy.
Polskiej edukacji potrzeba odwagi oraz wyjścia ku nowemu, a nie trzymaniu się zasady, iż tyle lat coś było robione, to po co to zmieniać... Jestem za blogiem!!!
More
Szymon Waliczek
This comment was minimized by the moderator on the site
Ciekawe jakie wyniki takiego badania byłyby dzisiaj? Mój gimnazjalista już zupełnie ręcznie nie potrafi pisać, wszystko wklepuje do komputera czy smartfona.
Anna Pisanie
This comment was minimized by the moderator on the site
Technologia w pisaniu w cale nie jest taka fajna. Błędy poprawi ale czy dziecko coś z tego wyniesie?? Sam zacząłem w szkole średniej używać wszelkiego rodzajów edytorów ze słownikami i po kilku miesiącach przestałem myśleć czy w tekście nie ma...
Technologia w pisaniu w cale nie jest taka fajna. Błędy poprawi ale czy dziecko coś z tego wyniesie?? Sam zacząłem w szkole średniej używać wszelkiego rodzajów edytorów ze słownikami i po kilku miesiącach przestałem myśleć czy w tekście nie ma błędów, w końcu od tego miałem słowniki. Przeniosło się to również na pismo odręczne.

Dobrze, że dzieciaki prowadzą blogi i zachowują umiejętność pisania dłuższych form.
More
Dawid
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Dylemat związany z ocenianiem dobrze byłoby również przeanalizować pod kątem różnych przedmiotów szk...
Pełna zgoda - nie chodzi o nie wiadomo jaka indywidualizacje, lecz o zauważenie CZŁOWIEKA przynajmni...
Barbara Nowacka powinna być zdymisjonowana, ponieważ jedynie czym zajmuje się, to podwyżkami nauczyc...
Jan napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
@ Ppp: Dzieje się tak dlatego że nie ma kompleksowego rozwiązania problemu języków obcych w szkołach...
Kinga napisał/a komentarz do Nauczyciele – luka pokoleniowa
To prawda. Bardzo dobry artykuł. Młodzi nauczyciele w polskich szkołach są niemile widziani, a jeśli...
Ppp napisał/a komentarz do Polacy coraz bardziej obojętni na ekologię?
Co w tym dziwnego? Ekologia musi być wprowadzana w życie tak, by była dla ludzi prosta, tania i nie ...
Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie